3038
Sök

Slutstegsinställningar Crossover & antal kanaler

6 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
Tjena.

Jag har ett Magnat-slutsteg som jag har kopplat som nedan...

http://www.garaget.org/gallery/archive/57653/138226_9smtw7.jpg
Så här har jag kopplat och satt inställningarna just nu...

Kruxet är att jag vet inte riktigt hur det funkar trots mycket pill på inställningarna. Jag tycker dock att det låter helt hyfsat. Det jag inte fattar är hur antalet kanaler funkar samt hur cross-over, high- & low-pass funkar.

Som det framgår av bilden spelar steget på två kanaler. På andra sidan finns det en klammer över kanal ett och två som det står MONO på. Likadant på kanal tre och fyra.

Jag har infinity reference högtalare och en baslåda. Högtalarna sitter på kanalerna ett och två och lådan sitter på kanal tre.

Spelar jag nu då bara exempelvis högersidans ljud på högtalarna medan baslådan spelar vänstersidans?

Det bästa vore ju om jag kunde få in två kanaler från stereon och få steget att dela upp det på två kanaler högtalarljud och en baskanal. hur funkar det? Samt hur kan jag sedan begränsa hi-pass och lo-pass på högtalarna?

914 Inlägg
22 augusti 2007
hejsan edgar

Den bryggan du har är för att göra som du säger brygga steget. Istället för att använda steget med 4.a kanaler så bryggar man det så det är 2 kanaler.
Om du kollar på den övre raden av inställningar så ser du X-over (ch 1/2). Detta betyder att det är inställningarna för kanal 1 och 2 likadant för den nedre delen det är inställningarna för kanal 3 och 4.
I och med att du har satt x-over på low menas det att den bryter av de högre frekvenserna vilket betyder den funkar som baskanal på 3:an och 4:an ( som i sig är en kanal bara nu då det är bryggat)
Du borde ta bort bryggan på kanal 1 och 2 och köra en högtalare på varje annars är det risk du överbelastar steget med för liten last (Ohm).High som det står på den betyder motsatsen till low. De lägre frekvenserna blir bort tagna.
Vad har du för baslåda på kanal 3 och 4 ? Det är likadant där om det är fel bas där kan du överbelasta steget. De 4 kanals steg jag sett klarar bara 4 ohms motstånd när det är bryggat utan att riskera att bli överhettade.
Mono betyder singel. I detta fall är det ju då kanal 1 och 2 som är bryggade till en/mono kanal.

Sedan så som du har kopplat så borde det inte vara nåt ljud ur din bas för du behöver ha en signal kabel till kanal 3 och 4 med. Vilket är lättast ordnat med en vanlig Y kabel som delar upp en lågnivå till 2 om du inte är noga med att kuna använda cd spelarens all inställningar för att ändra faded bakåt och framåt och höger vänster mellan bas och högtalare.

Går att beskriva mycket mer nogrant men klockan är mycket men hoppas det kan ge dig en bild av vad sakerna betyder i alla fall.

6 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
Tjena,

Jag trodde att jag skulle få ett mejl när någon svarade på mitt inlägg, men det fick jag inte. Men som vanligt har några hjälpsamma typer hjälpt mig utan min vetskap, tackar för det.

Det som ju vore ultimat för mig är att ha två kanaler in i steget och låta steget dela upp det så att jag får ljudet i stereo (Alltså två högtalarsignaler) och få ljudet till baslådan baserat på båda signalerna från stereon.

Men jag har läst era svar och har några frågor:

Du borde ta bort bryggan på kanal 1 och 2 och köra en högtalare på varje annars är det risk du överbelastar steget med för liten last (Ohm).

Det här låter både vettigt och farligt, skulle du kunna förklara hur du tänker?

Vad har du för baslåda på kanal 3 och 4 ?

Vet tyvärr inte vad det är för låda. Det spelar dock väldigt bra, den spelade sönder en vindruta för några år sedan, lite av en klassiker...

Mono betyder singel. I detta fall är det ju då kanal 1 och 2 som är bryggade till en/mono kanal.

Jag vet inte hur jag har bryggat dem... Förklaring gärna...

Jag har verkligen tagit mig tid att kolla på inställningarna på steget eftersom bilden jag tagit tillåter det (Det är så jäkla jobbigt att hänga upp och ner på i bagaget för att kolla upp under hatthyllan:) Frågan som kommer till mig är: vad gör BASS EQ för något?

Jag har ett magnat steg me 4 kanaler själv, jag kan ta en bild hur jag kopplat om du vill.. har en baslåda och 2st 6x9" högtalare kopplade på det

Sådant tas självklart tacksamt emot...

Har det riktigt gott allihopa och tack för alla eventuella svar...

21 761 Inlägg
26 augusti 2007
Vad heter slutsteget mer exakt?

Bass EQ är en typ av basförstärkning, "BassBoost" kan det också kallas. Den funktionen ger en förstärkning av vissa frekvenser, ofta omkring 45 Hz.

914 Inlägg
27 augusti 2007
första frågan om bryggan på kanal 1 och 2. De flesta , finns dock speccade 2ohms, högtalare är på 4 ohm. Slutsteg klarar oftast att spela på antingen 2 eller 4 ohm för att det inte ska bli distorsion. Oren signal eller skit kasst ljud som jag utrycker det.
Om du koppla + till + och likadant med - på en högtalare blir det 2 ohms motstånd. När 4 kanals steg är bryggade, som ditt är då du har kopplat ihop kanal 1 och 2, klarar de bara 4 ohm motstånd. Vilket resulterar i att du får en distad signal och risk för överhettning av steget . Dock är de flesta steg ut rustade med överhettnings skydd.

Det jag frågar om på din andra motfråga är om antalet högtalare i din låda och hur de är kopplade. Finns massvis med olika sätt att koppla. Likadant som det är med dina vanliga dörrhögtalare om det är felkopplat så får du distorsion på basen/basarna och en eventuell överbelastning kan ske på steget.

Det jag skrev om mono är en förklaring av ordet. Ordet mono betyder singel. Anledningen att det står mono på kopparn mellan kanalerna är för att indikera att det räknas som en kanal (mono) när den sitter där. Så har du koppar plåten mellan 1 och 2 och mellan 3 och 4 så är det 2 kanaler du har.

Dock ha i beaktande jag är bara hobby byggare. Kan vara felskrivningar av termer är ingen höjdare på förklaringar men det finns folk som korigerar om jag slinter på nåt hoppas jag tongue

Sök