4740
Sök

Finlands system för fortkörningsböter

Teddan
2 495 Inlägg
26 augusti 2007
Maizer skrev:
Jag är verkligen trött på sossarna och deras försök att göra sverige till en kommunistisk stat. Nej det ska inte vara baserat på hur mycket man tjänar, det ska inte kosta att vara rik. Man måste kunna arbeta sig rik utan att bli straffad av storebror.
Men nåt som verkligen är irriterande är r-ted och Firetraxx försök att verka stenrika, och riktiga borgarsvin. Varför skulle du hellre slänga matbiten än att ge det till en hemlös?
Jag hyser verkligen inga sympatier för hemlösa och fattiga, vi har alla samma möjligheter i sverige, men man är inte mindre värd för att man inte har en villa för 10mille.

jag är långt ifrån stenrik .... vill inte verka stenrik heller.
okej jag tjänar mer än medel och har betalt mitt hus kontant, däremot så har jag lån på bilarna då jag anser det idiotiskt att binda mer än nödvändigt kapital i en sak jag bara äger någon månad...

men stenrik är jag inte.... jag tjänar ju inte en krona:cool:

nej ingen är mindre värd ur mänskligsyn .. men i skatte avseende så är en fattig person mindre värd då den lägger igen mindre skatt under sitt liv;)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

8 156 Inlägg
26 augusti 2007
r-ted skrev:
Phaetoon skrev:
M1cha skrev:
Det finns alltid luckor. Böterna sammanställs med hjälp av sin årliga inkomst (eller tillgångar?) och om personen i fråga kanske har en lön på 100:- så kommer böterna skrivas ner till bara några kronor. Efter att man fått sina böter garvar man bara och åker därifrån i företagets Ferrari. :-)

Man ska ju basera böterna både på inkomst och förmögenhet. Sen kanske man ska ha en ganska så hög lägsta-nivå på bötesbeloppet också...

en villa på kusten som är värderad till 15miljoner som har gått i arv och ägs av en helt normal barnfamilj med låga löner .
enda fördelen dom har är att villan är betald då den är ärvd....
helt plötsligt är dom miljonärer dom har en förmögenhet på 15miljoner , pappan ska skynda sig hem från jobbet då sonen fyller 8år och pappan har presenten i bilen.

han åker fast i 113km/h på 90väg.... å pappan är ju mång miljonär ... så han får ett bötesbelopp på 200 000kr..... det är mer än han har efter skatt på ett helt år ....

DET SLÅR JÄVLIGT FEL !!!!! ATT INGEN FATTAR DET .

förmögenhet kan vara skog,mark fastigheter... behöver inte vara pengar

Det slår väl lika fel för samma familj om dom är tvungna att flytta ifrån sin 5:a och in i en mindre 3:a för att dom får en enstaka bot på ett par tusen? Men jag håller med om dig. Mina föräldrar tog ett nytt lån på vårat hus för ett tag sen, när dom upptaxerade det med 300%. Dom slapp förmögenhetsskatten pga detta. Det kan slå fel.
Ens bostadshus tycker jag borde fråntas från förmögenheten när man beslutar om dagsböter. Men har man ett fritidshus som är värt mycket så tycker jag faktiskt att man måste göra som alla andra och sälja något, eller låna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
26 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Det jag menade var: Är det nån skillnad på vem av de två jag fått pengarna av?
Är det "bättre" att betala hutlös ränta och bli lurad av banken än att slippa räntan och betala till min pappa istället?

Det är bättre att betala pengar till farsan, helt klart! Men alla har tyvärr inte den möjligheten.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Smålänning
7 887 Inlägg
26 augusti 2007
Sen skrevs väll inte boten ut på tillgångar, utan på inkomst?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

291 Inlägg
26 augusti 2007
r-ted skrev:
Phaetoon skrev:
M1cha skrev:
Det finns alltid luckor. Böterna sammanställs med hjälp av sin årliga inkomst (eller tillgångar?) och om personen i fråga kanske har en lön på 100:- så kommer böterna skrivas ner till bara några kronor. Efter att man fått sina böter garvar man bara och åker därifrån i företagets Ferrari. :-)

Man ska ju basera böterna både på inkomst och förmögenhet. Sen kanske man ska ha en ganska så hög lägsta-nivå på bötesbeloppet också...

en villa på kusten som är värderad till 15miljoner som har gått i arv och ägs av en helt normal barnfamilj med låga löner .
enda fördelen dom har är att villan är betald då den är ärvd....
helt plötsligt är dom miljonärer dom har en förmögenhet på 15miljoner , pappan ska skynda sig hem från jobbet då sonen fyller 8år och pappan har presenten i bilen.

han åker fast i 113km/h på 90väg.... å pappan är ju mång miljonär ... så han får ett bötesbelopp på 200 000kr..... det är mer än han har efter skatt på ett helt år ....

DET SLÅR JÄVLIGT FEL !!!!! ATT INGEN FATTAR DET .

förmögenhet kan vara skog,mark fastigheter... behöver inte vara pengar

Du värkar ha missuppfattat det hela.
Böterna baseras på den skattade inkomsten INTE på allt man äger.

Ett annat exempel här, en som kommer i 75km/h på 40 väg, har en inkomst på 50000€ i månaden, hur mycket tror du att det känns för honom om han får 1000-4000kr i böter??
Senast redigerat av Aatos (26 augusti 2007)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
26 augusti 2007
MilleN skrev:
Hamilton skrev:
Fortkörning är inte en rättighet man kan köpa - utan ett brott som är belagt med straff!
Om vi nu ska ha olika bötesbelopp för tex. fortkörning, ska vi även ha olika längd på fängelsestraff?
Den som tjänar mer ska ha ett längre straff då eller?

Fängelsestraff svider lika mycket för en rik eller en fattig så varför skulle det vara olika?

Det är som flera säkert redan sagt ett straff och inte en försäkring, boten finns där för att man inte ska köra för fort och i dagens system är det många som inte är tillräckligt rädda för straffet, därför är dagsböter ett bra system..

Vi har ju dagsböter som straff för så många andra brott, som att t.ex. fyllekörning och massa andra, varför skulle det vara jäkla fel att även ha det för fortkörning?!?

Dom "fattiga" skulle ju antagligen knappast få mindre böter än vad vi har idag så det är inte fråga om att komma undan på något sätt.

Jag är emot daltande och snack om att det är synd om ensamstående mamman osv köper jag inte, har man det så dåligt ställt ska man inte köra för fort. Alla ska hur som helst vara lika rädda för straffet. Men straffet ska svida och varför ska det istället daltas med dom rika?

och snälla Firetraxx och r-ted t.e.x, uttalanden som att ni skiter fullständigt i alla som har det sämre än er osv är inte så vidare trevligt, håll er till sakliga argument istället, Läs §1 i reglerna

Inte ofta jag håller med dig i diskussioner, men här är även jag helt inne på din linje.
Det är solklart att det blir skillnad på hur hårt ett bötesbelopp slår på en individ beroende på hur stor inkomst/tillgång/förmögenhet denne har!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

677 Inlägg
26 augusti 2007
Verkar som att många här tar det som att dagsböter straffar dom som är rika.

Grejen med dagsböter är ju att den inte gör det. Det straffar alla (jaja, de flesta) lika.
Ett straff ska kännas och helst vara avskräckande.
Ett straff som man bara kan garva åt är inget straff!

Jag lägger mig nu i den här debatten då jag tycker den håller på att urarta.

677 Inlägg
26 augusti 2007
MeloveGolf skrev:
BoraV6 skrev:
MeloveGolf skrev:
haha ja vilken idé då kan jag som har nolltaxerat i 2 år köra utav bara helvete
och ändå bara få en 1000-lapp i böter! eller så neej det var kanske inte för smart idé ändå?
För även om jag nolltaxerar i sverige så innebär inte det att jag inte tjänar 500.000kr utomlands och vips så är vi på noll igen "Svider lika för alla" eller inte...
Fasta bötesbelopp är det enda rättvisa!

Kan ju säga att dagsböter skulle funka på majoriteten av svenska befolkningen.
Dom som nolltaxerar åker ju dit i slutänden ändå när företaget gått åt helvete och dom inte får nån vettig pension. Sen kan jag hålla med om att dom som tjänar pengar utomlands är ett kryphål, men som sagt det funkar ju på majoriteten.
Säger inte att det är vattentätt, men det är ändå jäkligt illa att straffen i Sverige är så veka att de inte avskräcker folk från att begå brott!

ingen vettig pension? Varför får jag ingen vettig pension? Får pension precis som alla andra
och tjänar ganska bra så det blir nog en vettig pension även om jag nolltaxerar i sverige får jag pension som vanligt enda skillnaden är att den inte kommer från sverige...
Även om vi så kommer använda dagsböter kommer brotten inte minska snarare skapa mer
frusterande trafikister varför bedöma folk olika jag blir itne gladare för att någon som tjänar mer än mig får 195.000kr i böter det är bara ren STÖLD ifrån staten...

Pensionen grundas på vad du tjänar, och du tjänar ju inget så du får grundpensionen vilket är lite och ingenting! Hur kan det vara stöld från staten att betala in 195000kr till en statlig myndighet!

1 082 Inlägg
26 augusti 2007
FireTraXX skrev:
Phaetoon skrev:
FireTraXX skrev:

Jo du, tack vara den svenska politiken så börjar alla som inget, bara det att vissa blir värdefulla människor och vissa fortsätter att bara finnas.

Synd bara att barn från förorterna med fattiga outbildade föräldrar inte har riktigt samma förutsättningar att lyckas. Social status går faktiskt i arv. Sen är det en hel del som lyckas bryta sig ur. Men inte alla lyckas.

Så pratar en som fortfarande lever på 1800-talet.
I dagens sverige så har alla samma förutsättningar till att bli vad de vill.
Det är viljan som saknas.

När skall du utbilda dig istället för att förlita dig på att verkligheten är den din pappa säger att den är?! Allvarligt talat nu. Om man resonerar så som du gör, har man 0 akademiska poäng (eller är ekonom/har en far som är ekonom.. för vi alla vet ju hur ekonomer resonerar wink ). Bara för att du vill(?) att alla skall ha samma förutsättningar, betyder det inte att alla har det.. tråkigt men sant.

DFFL
9 020 Inlägg
26 augusti 2007
jonesono skrev:
FireTraXX skrev:

När skall du utbilda dig istället för att förlita dig på att verkligheten är den din pappa säger att den är?! Allvarligt talat nu. Om man resonerar så som du gör, har man 0 akademiska poäng (eller är ekonom/har en far som är ekonom.. för vi alla vet ju hur ekonomer resonerar wink ). Bara för att du vill(?) att alla skall ha samma förutsättningar, betyder det inte att alla har det.. tråkigt men sant.

Vet inte riktigt hur jag ska svara på det uttalandet.
Med tanke på att du inte har en aning om min bakgrund eller hur lång studietid eller vilken utbildning jag har så borde du inte säga något om min utbildning överhuvudtaget.

Men, eftersom att du verkar "veta" att jag inte har någon utbildning och att min pappa är Bill Gates så kanske du har rätt?

Förövrigt så är det min erfarenhet av hur folk klarar sig i livet.
Alla jag känner har haft samma möjligheter att bli miljardärer, men vissa har dött i trafikolyckor och vissa har knarkat ner sig totalt medans vissa tjänar väldigt mycket pengar redan vid vår låga ålder (21).
Nej, jag kan inte tala för ungarna i heleneholm som är 1:a generationens invandrare.
Det är ju ganska uppenbart att de inte har samma förutsättningar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Maizer
26 augusti 2007
FireTraXX skrev:
jonesono skrev:
FireTraXX skrev:

Med tanke på att du inte har en aning om min bakgrund eller hur lång studietid eller vilken utbildning jag har så borde du inte säga något om min utbildning överhuvudtaget.

Men, eftersom att du verkar "veta" att jag inte har någon utbildning och att min pappa är Bill Gates så kanske du har rätt?

Alla jag känner har haft samma möjligheter att bli miljardärer, men vissa har dött i trafikolyckor och vissa har knarkat ner sig totalt medans vissa tjänar väldigt mycket pengar redan vid vår låga ålder (21).
Nej, jag kan inte tala för ungarna i heleneholm som är 1:a generationens invandrare.

Du var väl lastbilschaffis?

DFFL
9 020 Inlägg
26 augusti 2007
Maizer skrev:
Du var väl lastbilschaffis?

Delvis ja.

EDIT:
Jag driver ett företag med 8 anställda (~4000000:- i omsättning)och är på väg att starta ett andra.
Senast redigerat av FireTraXX (26 augusti 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 082 Inlägg
26 augusti 2007
FireTraXX skrev:
jonesono skrev:
FireTraXX skrev:

Det du tidigare har nämnt här på gorg, är att du är 21 år, driver någon form av företag och kör lastbil.. right? Har därmed oerhört svårt att tro att du skulle hunnit med akademiska studier efter gymnasiet.. men, rätta mig om jag har fel nu!
I vilket fall som helst så resonerar man inte på det sätt du gör, om man faktiskt har läst samhälls- och humaniststudier på den nivån. Vad har att din pappa skulle vara bill gates, med det jag skrev att göra?
"Alla jag känner", säger i princip ingenting om någonting över huvudtaget, om hur det faktiskt skulle vara ute i samhället. Det gäller dem och endast dem.. inga slutsatser utom för just dem kan dras utifrån detta. Det vill säga, ditt påstående om att "alla har samma förutsättningar" är fortfarande som hämtat ur luften.

DFFL
9 020 Inlägg
26 augusti 2007
Jag ger mig nu.
Nu är jag fan trött på detta.

Russel Crowe, Gladiator.

8 156 Inlägg
26 augusti 2007
BoraV6 skrev:
Hur kan det vara stöld från staten att betala in 195000kr till en statlig myndighet!

Det handlade nog om ett meningsuppbyggnadsfel. Jag tror att han/hon menade att staten har bestulit mannen på 195 000:-

FireTraXX skrev:
Jag driver ett företag med 8 anställda (~4000000:- i omsättning)och är på väg att starta ett andra.

Det behövs fler entrepenörer som dig. Det är du (och alla andra småföretagare som får Sverige att gå runt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

645 Inlägg
26 augusti 2007
Phaetoon skrev:
FireTraXX skrev:

Det behövs fler entrepenörer som dig. Det är du (och alla andra småföretagare som får Sverige att gå runt.

Och för att starta ett företag och tjäna pengar krävs ingen utbildning utan bara en idé, driv och ännu mer driv. GO FOR IT!!
Senast redigerat av M1cha (26 augusti 2007)

8 156 Inlägg
26 augusti 2007
M1cha skrev:
Och för att starta ett företag och tjäna pengar krävs ingen utbildning utan bara en idé, driv och ännu mer driv. GO FOR IT!!

Det krävs lite mod också och kanske någon person som kan sköta det ekonomiska. Men sånt går att ordna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

DFFL
9 020 Inlägg
26 augusti 2007
Phaetoon skrev:
M1cha skrev:

Det krävs lite mod också och kanske någon person som kan sköta det ekonomiska. Men sånt går att ordna.

Allt det ekonomiska är tillfördelat en revisor.

Russel Crowe, Gladiator.

674 Inlägg
22 oktober 2007
Fortkörnings böter.....   Jag undrar bara en sak. Är inte det till för att  hindra olyckor?? Jag menar man blir bötfälld retroaktivt Du blir alltså straffad för något du inte har orsakat.  Hur många miljarder km går det / invånare med ALLA bilar som kör, så som alla kör "för fort" idag?? Hur många % av dessa verkligen blir till en olycka?  Jag vet inte? Men jag får en känsla av att det är en försvinnande lite miljondel.  De pratar om att flyget är det mest säkra sätt att färdas.  De vet nog fan inte mer Det är jag övertygad om. Vill se BEVIS!!        VI BLIR BÖTFÄLLDA RETROAKTIVT!!!   yikes

With great freedom comes great responsebility

674 Inlägg
22 oktober 2007
Om det skulle bli så här... då skall jag fan jobba svart resten av mitt liv!!!!!

With great freedom comes great responsebility

Sök