2439
Sök

Bilen vill inte starta!

7 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Min bil kan starta lite då å då men är helt död vissa gånger jag skall starta den. Men motorn startar lätt med hjälp av startkablar.. När bilen inte vill starta hörs bara en massa tickande ljud och instrumentpanelen blinkar och visarna rör sej. Jag har en voltmeter i bilen som visar runt 12 volt hela tiden när motorn inte är igång, har även nytt batteri.

Vad är det för fel?:S Det är en Saab 900 -97

Tacksam för svar. Skicka PM

1 217 Inlägg
23 augusti 2007
Precis sådär var min farsas 9000 häromveckan. Visade sig vara kortslutning i batteriet! Testat att skifta batteri?

1 297 Inlägg
23 augusti 2007
nån startspärr kanske? Känns som att saab har lite problem med dem så jag skulle gissa på de. Är ingen speciallist smile

7 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
Jag har nytt batteri. bytte rätt nyligen från det gamla och det var samma problem då. Därför jag bytte. Men det fungerade i några dagar tills det började krångla

340 Inlägg
24 augusti 2007
Du har ngt i bilen som drar tjuvström när bilen står still antagligen. Kolla med en amperemeter (tång) eller vanlig hur mycket bilen drar när motor och allt är avstängt.

139 Inlägg
24 augusti 2007
Detta tickandet har vi haft för inte så längesen på våran V70...det tickade och bara blinkade..sen la batt av..då ladda vi batteriet..har inte haft problem med det på ett par veckor nu!

21 761 Inlägg
24 augusti 2007
Jo, det brukar ticka från instrumentpanelen eller även smattra ute i motorrummet när batterispänningen av någon anledning är för låg vid startförsök.

För två dagar sedan kollade jag upp en Volvo S80 som bara smattrade vid start, det visade sig vara för dåligt batteri. Smattret kom från startmotorn tror jag, gissar att det var solenoiden som slog till och från ganska snabbt flera gånger.

Eftersom felet fanns med det gamla batteriet och att det fungerade ett tag med det nya, så kan det vara problem med laddningen. Visst kan det nya batteriet vara dåligt också, men det är bäst att kolla upp laddspänningen från generatorn. Batterijordkabeln ner till karossen är en annan sak att kolla, det kan vara dålig kontakt vid karossen.

frette: När du fick starthjälp, vart satte ni minusstartkabeln? På batteriet eller motorblocket?

junsele
248 Inlägg
24 augusti 2007
12,6 volt brukar väl ett batteri ligga på ungefär, har du varit och kopplat in något nyligen? stereo tex

7 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, det brukar ticka från instrumentpanelen eller även smattra ute i motorrummet när batterispänningen av någon anledning är för låg vid startförsök.

För två dagar sedan kollade jag upp en Volvo S80 som bara smattrade vid start, det visade sig vara för dåligt batteri. Smattret kom från startmotorn tror jag, gissar att det var solenoiden som slog till och från ganska snabbt flera gånger.

Eftersom felet fanns med det gamla batteriet och att det fungerade ett tag med det nya, så kan det vara problem med laddningen. Visst kan det nya batteriet vara dåligt också, men det är bäst att kolla upp laddspänningen från generatorn. Batterijordkabeln ner till karossen är en annan sak att kolla, det kan vara dålig kontakt vid karossen.

frette: När du fick starthjälp, vart satte ni minusstartkabeln? På batteriet eller motorblocket?

Satte batteriet på minuspolen

143 Inlägg
24 augusti 2007
Hej!    Det finns två principiella orsaker till ditt problem. Antingen tjuvström eller dålig laddning. Ett bilbatteri som mäter 12,0 volt är urladdat!  Fulladdat ska det vara 12,6 - 12,7 volt, det måste då ha gått 4-6 timmar efter senaste laddning.
Jag skulle göra så här:  Ladda batteriet på em-kväll och låt bilen stå utan laddning på natten. Mät spänningen över polerna på morgonen. Om den är 12,6-12,7 volt så är det ok. Om klart lägre, så har du troligen tjuvström. Mät sedan spänningen med motorn gående, ska vara ca 14 volt, annars har du dålig laddning.

7 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
devilspath skrev:
12,6 volt brukar väl ett batteri ligga på ungefär, har du varit och kopplat in något nyligen? stereo tex

Ja jag har kopplat in hela ljudanläggningen. men har även testat att koppla från slutsteget men problemet kvarstår. Funderar på om det kan vara kondensatorn till slutsteget som drar ström isf. Kopplade från det oxå och laddade batteriet. då startade bilen men senare på dagen var det samma sak

143 Inlägg
24 augusti 2007
Hej igen!   Gör testet enl ovan så vet du litet mer. Verkar problemet komma när bilen har stått stilla ett tag, eller när du kör den en längre sträcka?

7 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
astra2 skrev:
Hej igen!   Gör testet enl ovan så vet du litet mer. Verkar problemet komma när bilen har stått stilla ett tag, eller när du kör den en längre sträcka?

Jag får testa detta inatt då. Det värkar inte spela någon roll om bilen stått stila ett längre tag eller bara en kost stund. ibland vill den inte starta i vilket fall. Och idag när ja körde så stängdes bilen av och var helt död när ja skulle starta. men som tur va hade ja ett extra batteri med mej så ja kunde starta. När ja väl fått igång den så var tomgången väldigt låg och nästan dog. men efter att tag så blev den normal

junsele
248 Inlägg
24 augusti 2007
det är inte så att stereon drar ur batteriet?

21 761 Inlägg
24 augusti 2007
frette skrev:
Satte batteriet på minuspolen

Eftersom det gick att starta bilen när minusstartkabeln satt där, så borde det innebära att motorblocket får en bra jord. Då kan man nog utesluta den kabeln tycker jag.

Går det en separat jordkabel från batteriet till motorblocket eller sitter det en kabel/fläta från kaross till motorblock?

Viktigt: Lyser laddlampan när tändningen är påslagen men motorn avslagen?

En annan sak som bör kollas är att minuspolskon på batteriet är i bra skick, om den har dålig kontakt med batteripolen så kan det inte komma fram ström i jordkabeln och då kan dels motorn stanna och dels går det inte att starta motorn.

7 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
När jag kopplade batteriet till motorblocket löste sig problemet. Så jordningen var felet.
Tack för all hjälp.

Sök