Foxxer skrev:
Hej
idag när jag körde min saab märkt jag att laddtrycket hade minskat!
mätaren på intrumentbräddan som består av grön, gul och röd indikation visade att den bara laddade up till precis det röda!
innan har det laddat över hela det röda.
min fråga är nu till er som tros veta vad det kan vara... vad e felet?
mycket tacksamm för svar snarast!
mvh jonas
Först o främst, mätaren i instrumentpanelen visar inte laddtryck utan apc (auto petrol control). Men den kan ge en humm om laddet. Det bästa vore om du skaffade (lånade) en riktig laddtrycksmätare så du vet vad den laddar.
Typiska fel på våra bilar kan vara:
1. Magnetventil. Ryck W-slangen och kolla om det skenar i tryck. OBS var varsam när du testar, skickar du på för mycket gas kommer du spika sönder kolvarna. Se om den laddar mer än "vanligt". Dvs, går den bara nån millimeter över där den brukar stanna så slå av.
2. Kass wg-dosa.
Wastegaten har en separat tryckklocka, blir den sliten smygpyser den ut luft vid högre tryck. Detta kan ju leda till att den läcker ut tryck efter x.x bars tryck.
3. Dålig AV (dump). Lika dant som med wg'n. Pyser ut tryck när trycket blir för högt. Pallar inte att hålla emot mer alltså.
4. Kass turbo. Tror inte det, då du borde märkt av vit/blå rök.
5. Kolla över vakuumslangar i motorutrymmet. Gamla slangar = spruckna slangar = läckage.
Bäst är ju då självklart att ha en polare med lika dan bil som du. Bara att byta och testa. Antingen en 900 94-98, eller en 9-3a 98-01.
Mvh