2894
Sök

Avgör vevstakarna hur mycket man kan varva en motor?

24 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hej, ja undrar om det är vevstakarna som avgör hur mkt man kan varva med en motot??

Golfare
164 Inlägg
29 augusti 2007
#2
Homeleet skrev:
Hej, ja undrar om det är vevstakarna som avgör hur mkt man kan varva med en motot??

Nej, dom "avgör inte" hur mkt du kan varva, det är betydligt mer avancerat än så.
Däremot så "kan" det va bra att byta dom till lite tåligare varianter när du väl börjat trimma så att dom tål varvtalen/slitaget etc.

24 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#3
Så man måste byta kolvar, ventiler, ventilfjädrar, kam etc.??

1 827 Inlägg
29 augusti 2007
#4
allt beror på hur starka dom är orginal. Men visst har allt du räknat upp något med det att göra.

Kammen är mer så dock att den inte gör någon nytta på högre varv tex, där effekten dör ut vid 6000 rpm pga att kaminställningarna är optimerade på ett lågt register.

Men det där med varv är svårt att räkna ut på, jag vet en här i sverige som konstigt nog knäckte sin vevaxel pga för högt varv, så precis vad som helst kan hända egentligen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

24 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#5
Så de går å ställa in kammen så effekten inte dör på höga varv??

761 Inlägg
29 augusti 2007
#6
Det är inte vevstakarna själv som avgör.. Balansen, stakarna, kolvarna, vikterna i alla delar, ventiler, ventilfjädrar, tryckare mm är också saker som avgör.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 827 Inlägg
29 augusti 2007
#7
Homeleet skrev:
Så de går å ställa in kammen så effekten inte dör på höga varv??

Ja, det kan gå, men det bästa är att köpa vassare kammar redan från början, samt optimera allt annat i motorn till ett högre register.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

736 Inlägg
29 augusti 2007
#8
Man kan lätt säga att det är G-krafterna på de inbördes delarna som inte vill få dem att sitta ihop längre vid högre rotationshastighet. Själva kolvhastigheten har också stor inverkan.


24 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#9
okej, tack för hjälpen:) skriv gärna mer för jag vill jätte gärna lära mej så mkt som möjlit om sånt hära:D

58 Inlägg
29 augusti 2007
#10
borrnig o slag i motorn sätter också stopp för det är ju inte bra o få för hög kolvhstighet


24 Inlägg
29 augusti 2007
Trådstartare
#11
hur menar du??

Eliminator
1 441 Inlägg
29 augusti 2007
#12
Ju större kolvdiameter, ju längre vevstakar , dessto lägre varvtal,, ju korta vevstakar ju mindre kolvar dessto högre varvtal tål de generellt,, sedan kommer andra aspekter in såsom materialet på bitarna i motorn std gjutet, hypereutetic, smidda  m.m.

/Tommy
Senast redigerat av Sokrates (29 augusti 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Dr. Turbo
459 Inlägg
29 augusti 2007
#13
nja
långa vevstakar motför slaglängd = låg kolvacceleration = tål mer varvtal
det medför oxå mindre tryck mot cylinderväggen därav lägre friktion vid högre varvtal

kolvhastigheten beror ju bara på slaglängden och varvtalet så man vill hellre gå upp i borr än att ha mer slaglängd om man ska varva

sen vill man ha lätta ventiler och ventilmekanism och flera och hårda ventilfjädrar för att inte få ventilsläpp
man vill oxå ha lätta kolvar och stakar och kanske dubbla eller tyngre motvikter på vevaxeln, och avstämd remskiva och svänghjul samt inviktade motordelar för att inte få flex eller torsionssvängningar på vevaxeln men det är kanske lite overkill smile

och nu har vi bara satt den mekaniska varvtalsspärren



Sök