3350
Sök

Streckkodens Ascona B - Projektet avslutat.

2 655 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Har fått lite detektivjobb gjort idag.

Chefen kom tillbaka från kryssningen så nu blir man ju tvungen att börja jobba igen.. smile
Men det positiva med att han kom tillbaka var att jag fick ordning på tändningen nu. Det slutar med att jag får byta tändmodul för att få allt att lira som det ska. Så nu har jag koll på hur alla kablar mellan hallgivaren och tändmodulen ska kopplas.
Sen så var Olsson in och handlade lite idag så då fick jag reda på hur kallstartsventilen ska kopplas in med, var lite osäker på vad som skulle in genom munstycket men nu vet jag.

Så det lutar åt att jag försöka få all el till insprutningen klar under helgen, så länge det inte toksnöar och har sej. Kommer nog få stå ute och jobba i helgen.

2 655 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
Det är ju kalasväder ute idag, så nu blir det lite mera eljobb..
Ska in till firman och lämna ut lite grejer igen, passar på att göra klart kablarna mellan tändmodul och hallgivare då. Blir nog någon jordkabel och annat fixat med.

Kameran åker med så ni kan se fram mot en liten update efter jag kommit hem igen..

MadLamb Racing
210 Inlägg
23 februari 2008
Sweet, väntar med spänning!

MadLamb Racing
372 Inlägg
23 februari 2008
jippi..smile

"De är polerat!"

2 655 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
Nu blev det inte riktigt som jag hade tänkt idag.. Det var lite för roligt att åka Rekord idag.. smile
Det blir lite svårt att pilla med elen när det är mörkt ute, så imorgon blir det krafttag. Nu så har jag stenkoll på hur kablarna ska gå mellan tändmodul och hallgivare, måste kapa kablarna till rätt längd imorrn. Är lite feg av mej och vågar inte chansa på längden mellan hallgivare och modul..

Tändspolen fick lite ny färg på sej med, samma svarta som det mesta under huven.
Ikväll så ska jag sitta och tyda elschema, för att underlätta morgondagens dragningar. Har lite givare och annat smått och gott som ska kopplas in. Men målet är att hela insprutningssystemet ska vara inkopplat under morgondagen, återkommer med rapport om hur det går...

2 655 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Nu så har det börjat hänt lite mera på Asconan.. Tyvärr så är det ett "Abiko paradis" just nu, dels för att jag vill få igång bilen fort och dels för att jag vill vara helt säker på att allt är rätt kopplat innan jag snyggar till under huven. Det som är gjort är att tändningssidan är klart. De större plus kablarna är klara, vågar dock inte skruva på polskon än.

Det som återstår är att dra soppaslangar (med en strömmatning till pumpen), få ordning på kylsystemet, fixa anslutningen till EGR ventilen och sen så en del originalkablar som ska kopplas in. Det är det som jag kommer på för stunden.
Ska försöka få upp bilen på pallbockar igen för att hitta ett lämpligt ställe för pumpen och för att kunna dra soppaslangarna.

Lite bilder från dagens pill..

Innan jag började.
http://www.garaget.org/gallery/archive/11588/264113_pxi0rj.jpg

Drog lite kabel i fina nylonstrumpan.
http://www.garaget.org/gallery/archive/11588/264115_cpnhr5.jpg

Den nylackade tändspolen.
http://www.garaget.org/gallery/archive/11588/264118_mn2f9s.jpg

Hade ett gammalt batteri stod hemma. Blev det inte snyggt med jordkabeln?
http://www.garaget.org/gallery/archive/11588/264120_bkxukx.jpg

Bjuder på en till bara för att jag är nöjd.. smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/11588/264121_dis9fn.jpg

MadLamb Racing
210 Inlägg
24 februari 2008
Du är en riktig lite rackare på snygga elinstallationer, ser riktigt bra ut det där... big_smile

2 655 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
MixiL: Jag är nog så illa tvungen, annars blir jag väl av med jobbet.. smile Säljer man eldelar till bilar på dagarna så får det ju inte se ut hur som helst under huven.. smile

Spånade lite över karossen ikväll. Lacken ser inte så himla farligt dålig ut, blir nog en vända till med lite starkare avfettning och sen så tror jag nog att det går att få den 2 färgad igen.
Ska försöka jaga något ställe och en frivillig som har lackat lite för att lägga på lite färg på bilen vid senare tillfälle, är lite sugen på en tvåtons lack. Original blå nertill och svart ovansida, kan nog bli bra.. smile

MadLamb Racing
210 Inlägg
24 februari 2008
Jag har en lackspruta ligger om du är sugen på att prova själv, behöver bara en kompressor...

2 655 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
MixiL: Det är ju inte fel.. smile Kompressor har jag. Då är det ju bara någonstans att vara också.. smile

MadLamb Racing
372 Inlägg
25 februari 2008
Fan det blir ju bara bättre å bättre för dag som går...smile

"De är polerat!"

2 655 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
MicrO: Tackar.. Får jag hålla på ett år eller två så är nog bilen körbar med.. smile
Ska fixa lite slangklammor och lämna in kylaren för en koll under veckan.. Sen får vi se vad som händer.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
26 februari 2008
Tjenare! smile

Blir fin fint det där ju! smile

Kom att tänka på dig när jag stod på skroten igår.. (leta bromsok)
Stod en Ascona där.. fast det va en Ascona A och du har ju B.. så inte till nån nytta, du kanske kikat in där själv?

Aja, Keep it up! börjar närma sig nu ju smile
Mvh Kim

2 655 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
kimpan: Taackar.. Jo sakta men säkert börjar bitarna komma på plats.. Men det börja gå lite trögt nu, motivationen är inte på topp. Därför ska det skruvas lite 200a den närmsta tiden för att få tillbaka orken igen. Tur att man har några bilar att skruva på, lessnar man på en går man bara vidare till nästa.. smile

Det som återstår att fixa innan besiktning har inte mycket gemensamt med A karossen men tackar för tipset..

Det kommer inte hända speciellt mycket under veckan, ska handla lite slangklammor och lite annat smått..

2 655 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Har äntligen fått tummen ur.. och börjat med Asconan igen. Den som skulle funka som vinterbil, förra vintern..

Någoting hände under febrauri när vi fick i motorn och såg över bromsarna fram. Sen så har den blivit stående.
Känner på mej att det bara är en tidsfråga innan 200an rasar igen så nu är det tajm för att väcka skrotet till liv igen.

Har kopplat ihop all el, soppapumpen är inkopplad och en 5L dunk med soppa bör räcka för att se om bilen startar.
Nyss så skulle jag vrida på nyckeln, då var batteriet dött, det står på laddning nu och om en stund så kan jag testa igen..

Filkörning?
852 Inlägg
22 juni 2008
hoppsan de va som fan smile

hoppas den trallar igång utan större problem smile

2 655 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Portal: Det hoppas jag med..

Ser ut som batteriet har sagt upp sej.. Får ta och pröva med ett nytt imorgon.. Har alla grejer som behövs på jobbet..

Filkörning?
852 Inlägg
22 juni 2008
äsch... va segt kan du inte låna ett batteri så länge? tongue

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
22 juni 2008
Streckkoden skrev:
Hade ett gammalt batteri stod hemma. Blev det inte snyggt med jordkabeln?
http://www.garaget.org/gallery/archive/11588/264120_bkxukx.jpg

får jag fråga varför du har en så lång jordkabel? varför inte bara typ 5cm? raka vägen från kaross till batteripol? vrida polfästet 90 grader på batteripolen också så det blir rakt och snyggt.

jag klagar inte eller så, jag bara undrar, det där du gjort duger ju gott.
Senast redigerat av Solstice (22 juni 2008)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
22 juni 2008
Roligt att du kämpar på me gammel bilen med smile

Kanske köper den av dig sen wink hehe behöver ju nå mer projekt att lacka och så tongue

Kommer starta och gå fint tror jag och håller tummarna för det! smile
Mvh Kim

Sök