2943
Sök

Koppla in 2st skrikare. Kan man tjuva ström?

26 Inlägg
14 oktober 2005
Trådstartare
#1
Hejsan. Har köpt 2st smådiskanter som jag satt i bilen, jag undrar om man kan sätta en strömtjuv på framhögtalarnas kablar, har hört ett rykte om att det kan bli dålig kontakt.

Det sitter ett slags motstånd på pluskabeln...

tacksam för svar..

hoppas jag vart tydlig nog.

859 Inlägg
14 oktober 2005
#2
Ett par diskanter spelar normalt frekvenser från ca.4000hz och uppåt. om du "tjuvar" från några andra högtalare så kommer dom troligen att gå sönder... om det nu inte är diskanter du snor signal från. I vilket fall är det INGET att rekommmendera.

Ett par lösa diskanter använder man om man har ett så kallat "kittsystem" med vanligen 4, 5,25 eller 6.5 tums mellanregister och till detta används ett delningsfilter om "delar upp" ljudet så att mellanregistret får mellanregistret och diskanterna får de övre frekvenserna...

Hoppas det hjälpte något.../Theo


26 Inlägg
14 oktober 2005
Trådstartare
#3
Okej, men om jag köper sådana vi kllar för "*** oh ***" eller hona och hane. Men som rä förgrenade, som jag kapar in på framhögtalarnas kablar och sedan trycker i diskanternas kablar i.

Om det också kan ha sönder högtalarna så ge mej gärna tips på andra lösningar.

tack på förhand

859 Inlägg
14 oktober 2005
#4
Skaffa delningsfilter mellan befintliga högtalare och diskanterna eller ur med rubbet och köp dig ett vettigt framsystem är dom enda lösningarna som jag ser det.

Lycka till!

/Theo


10 287 Inlägg
14 oktober 2005
#5
Theo hann före mig.....

Jag höll på att skriva exakt samma svar.

/Göran

Theo skrev:
Skaffa delningsfilter mellan befintliga högtalare och diskanterna eller ur med rubbet och köp dig ett vettigt framsystem är dom enda lösningarna som jag ser det.

Lycka till!

/Theo

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

26 Inlägg
14 oktober 2005
Trådstartare
#6
Men är det allt för tokigt att köra med hona oh hane?!

Om man inte är så kräsen!

859 Inlägg
14 oktober 2005
#7
Låter du diskanterna spela under tja, 1-2000hz går dom snart sönder... annars kan man prova om man tycker det är roligt, men bra blir det aldrig.

/Theo


26 Inlägg
14 oktober 2005
Trådstartare
#8
jaha, är det diksanterna ller framhögtalarna som går sönder.

hur pass stor är risken att det går sönder, och hur länge dröjjer det innan dom gör det.

har hone och hane grejjer hemma och vill skruva ihop detta nu, men är det så att det bara är en tidsfråga innan det går sönder så skiter jag i det.

859 Inlägg
14 oktober 2005
#9
Som jag har skrivit så går diskanterna sönder. Jag förstår inte meningen med att koppla in dem...

/Theo


Jägermeister
909 Inlägg
14 oktober 2005
#10
Jag har oxå kopplat mina diskanter till samma utgång som framhögtalarna och det låter inge illa, helt okej faktiskt.
Det lilla moståndet på + kabeln fungerar som ett litet delningsfilter för att filtrera bort vissa toner så det bara kommer ut diskant ur skrikarna.
Mina har då aldrig gått sönder och har haft dom kopplade så i flera år och har spelat hårt med dom, det står även i diskanternas monteringsanvsining att man ska koppla dom till samma utgång som framhögtalarna.
Har då inte tjuvat från kablarna utan kopplat till samma utgång på stereon som framhögtalarna.

En gång är ingen gång...

10 287 Inlägg
14 oktober 2005
#11
Ja ja ja....jag ger mig. Antagligen Theo också.

"Motståndet" på pluskabeln till skrikan är en kondensator som alltså ger en 6dB högpassdelning så att skrikan inte går sönder.
Så det kommer att funka. Spela ni.

------------------------------------------------
Men för att det skall låta bra, och för att man skall slippa bla så kallad kamfiltereffekt så bör man klippa framhögtalarna med ett filter så att dom inte spelar upp i diskant dom också.

/Göran


gemini78 skrev:
Jag har oxå kopplat mina diskanter till samma utgång som framhögtalarna och det låter inge illa, helt okej faktiskt.
Det lilla moståndet på + kabeln fungerar som ett litet delningsfilter för att filtrera bort vissa toner så det bara kommer ut diskant ur skrikarna.
Mina har då aldrig gått sönder och har haft dom kopplade så i flera år och har spelat hårt med dom, det står även i diskanternas monteringsanvsining att man ska koppla dom till samma utgång som framhögtalarna.
Har då inte tjuvat från kablarna utan kopplat till samma utgång på stereon som framhögtalarna.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
8 december 2008
#12
ja snacka om att se ner på folket alls¨å för att han vill kopla in ett par diskanter och vill ha hjälp med fakta så trycker ni ner han i stället låt han göra som han vill och blir nöjd med det än köpa set ett kitsytem i stället när han har hörtalare redan ja finns folk till allt

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
8 december 2008
#13
Sharky skrev:
Ja ja ja....jag ger mig. Antagligen Theo också.

"Motståndet" på pluskabeln till skrikan är en kondensator som alltså ger en 6dB högpassdelning så att skrikan inte går sönder.
Så det kommer att funka. Spela ni.

------------------------------------------------
Men för att det skall låta bra, och för att man skall slippa bla så kallad kamfiltereffekt så bör man klippa framhögtalarna med ett filter så att dom inte spelar upp i diskant dom också.

/Göran


gemini78 skrev:
Jag har oxå kopplat mina diskanter till samma utgång som framhögtalarna och det låter inge illa, helt okej faktiskt.
Det lilla moståndet på + kabeln fungerar som ett litet delningsfilter för att filtrera bort vissa toner så det bara kommer ut diskant ur skrikarna.
Mina har då aldrig gått sönder och har haft dom kopplade så i flera år och har spelat hårt med dom, det står även i diskanternas monteringsanvsining att man ska koppla dom till samma utgång som framhögtalarna.
Har då inte tjuvat från kablarna utan kopplat till samma utgång på stereon som framhögtalarna.
Jag tänkte med protestera innan men här är det rätta svaret och gemini78 har helt rätt.
Så det kommer funka.
Men som göran säger kommer det ju inte va direkt optimalt ur låtabrasynpunkt.
Men svaret på frågan är att det går att göra så som du säger.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

21 761 Inlägg
8 december 2008
#14
Dagens trådlyft var det där, tre år gammal tråd. wink


Sök