2729
Sök

Hur gör Turbo och kompressor byggare vid besiktning?

Bilnörd
94 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#1
Hejsan. Som rubriken lyder Hur gör Turbo - kompressor byggare vid besiktning?

Vid besiktning kräver dom ju omreggning om man har ändrat något i motorn. Men hur får ni alla med eftermonterade turbo och kompressor bilar igenom bilarna?

Plockar ni bort grejerna innan besiktning?`
Samma sak med 3" avgasrör, det kan inte heller gå igenom va?

Hade tänkt att bygga turbo på en Bme e36 325... // Mvh Viktor

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

1 418 Inlägg
4 september 2007
#2
Dom har en besiktningsmotor/plockar bort turbo/mutar folk på bilprovningen skulle jag tippa på..
3" avgassystem ska nog inte vara problem vid besiktning så länge katalysator sitter kvar och den inte låter för mycket

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Sidledesförare
268 Inlägg
4 september 2007
#3
BMW_M5 skrev:
Hejsan. Som rubriken lyder Hur gör Turbo - kompressor byggare vid besiktning?

Vid besiktning kräver dom ju omreggning om man har ändrat något i motorn. Men hur får ni alla med eftermonterade turbo och kompressor bilar igenom bilarna?

Plockar ni bort grejerna innan besiktning?`
Samma sak med 3" avgasrör, det kan inte heller gå igenom va?

Hade tänkt att bygga turbo på en Bme e36 325... // Mvh Viktor
De flesta har som du säger en vanlig motor i orginalskick som de byter ut eller byter ut turbogrenröret till vanliga grenröret precis före besiktningen och har man t.ex. större avgassystem så brukar inte detta vara något problem på besiktningen såvida inte bilen låter som en rymdraket med detta.

I äldre chassin (1975) får du dessutom regbesikta om med turbomotor såvida den inte överskrider chassits maximala tillåtna vridmoment eller ett visst värde utsläpp. Tidigare chassin än dessa får regbesiktas om med motor i orginalskick med orginal katalysator, givetvis  med en mängd andra jobbiga krav.

I vissa fall kan man chansa och ha tur, annars blir det mest troligt körförbud
Senast redigerat av Wezzli (4 september 2007)

Man vet aldrig, före man vet

1 150 Inlägg
4 september 2007
#4
De beror helt och hålet hur mkt dom byggt om men har dom konverterat så tar dom bara bort det ..men har dom en anna motor och anpassat den för bilen mm så finns de nåt som heter pengar under bordet smile


Bilnörd
94 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#5
Okej! låter som lite jobb att slänga bort allt vid besiktning men vill man ha dom extra hk så kanske det är nödvändigt smile Hur ofta är besiktning? 2;e år?

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

red daddy
5 september 2007
#6
BMW_M5 skrev:
Okej! låter som lite jobb att slänga bort allt vid besiktning men vill man ha dom extra hk så kanske det är nödvändigt smile Hur ofta är besiktning? 2;e år?
Varje år besikigar man du... Men inte för "ny" bil eller veteran.

Bilnörd
94 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
#7
Så kanske det är! Tur att man har far som står för det därsmile // Tackar för hjälpen

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

Är nog fan bara bitter..
365 Inlägg
5 september 2007
#8
BMW_M5 skrev:
Plockar ni bort grejerna innan besiktning?`
Samma sak med 3" avgasrör, det kan inte heller gå igenom va?
Min gick igenom fint med 3" och 5" slutdämpare! smile

Pain is temporary, Glory last forever.

Specialist
1 187 Inlägg
5 september 2007
#9
De gör precis som alla andra: Ler, är artiga o håller tummarna big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 september 2007
#10
ska du fixa turbo o sånt på din så köp en orginal motor som du kan stoppa in när det är dags för bes...

C H E V R O L E T <3

905 Inlägg
5 september 2007
#11
www.sfro.com

Om du stoppar ner en komplett orörd orginal turbo motor och byter till räckligt mycket delar i övrigt på bilen så går den att regga som ombyggt fordon.

om du därmot  tubo konverterar motorn så måste bilen vara äldre än 75.

undra varfrö det finns så många volvo 242 -75or med turbo?'


Om man inte gör detta så körman omkring med en icke godkänd bil och det kan skita sig med förskringar odylikt.

men dom flesata med turbo och kompressor hivar bara bort turbon/kompressorn vid bes eller litar på turre och hoppas besman inte bryr sig.

ps. itsfun porschen wink
Senast redigerat av loffe007 (5 september 2007)

12 086 Inlägg
5 september 2007
#12
De här med att byta hela motorn är mindre vanligt. Det är bara så mkt extra onödigt jobb. Om du har en totalombyggd motor ala 500hk+ kanske man byter hela motorn för att slippa plocka ner sin precisionsmotor. Men annars plockar man bara dän grenrör, turbo och ersätter med orginal. är de en bil äldre än 96 kan man ha tryckrör och intercooler kvar, finns ingen lag som säger att man inte får ha det nämligen. och besiktningsmannens antagande att du kör med turbo i vanliga fall håller inte för någon underkännelse.

"The Stig"
390 Inlägg
5 september 2007
#13
Jag måste ta bort turbon och allt som hör till.Går på ca 4 timmar.

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

Bilnörd
94 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#14
Låter jobbigt att plocka bort massa för besiktning + att försäkringen kanske inte går in om dom fått reda på att bilen är konverterad?

Vet även att Chipp ej är godkänt men så petiga har jag aldrig hört att dom varit? // Mvh

Bmw - ett glädjepiller på hjul.

3 112 Inlägg
10 september 2007
#15
Chip är kanske inte godkänt, men det gäller ju för besiktningsmannen att kunna upptäcka felaktigheter. Är alla värden okej och bilen går ungefär som en orginalbil så ska det mycket till att åka dit på chip.


9 Inlägg
29 juni 2008
#16
Mycket svar ang turbo här, har en fråga ang kompressorer...
Har förstått att många tar bort remmen och klarar sig igenom besiktningen, slog därför en signal till vägverket samt svensk bilprovning. Det svar man får där är att allt som finns i monterat i bilen som KAN tänkas ge en effekt ökning skall ge en teknisk kontrolbesiktning. Detta gäller med rem eller utan...

Vad gäller i verkligheten? är riktigt nära att inhandla ett kitt men det finns lite för många "kanske". lite erfarenheter hade varit bra att luta sig mot  i beslutet!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
29 juni 2008
#17
SeagreyST skrev:
Mycket svar ang turbo här, har en fråga ang kompressorer...
Har förstått att många tar bort remmen och klarar sig igenom besiktningen, slog därför en signal till vägverket samt svensk bilprovning. Det svar man får där är att allt som finns i monterat i bilen som KAN tänkas ge en effekt ökning skall ge en teknisk kontrolbesiktning. Detta gäller med rem eller utan...

Vad gäller i verkligheten? är riktigt nära att inhandla ett kitt men det finns lite för många "kanske". lite erfarenheter hade varit bra att luta sig mot  i beslutet!
Annars så kan man inhandla en Centrifugal kompressor, och sen bara ta bort skiten innan besiktningen. Tar drygt en timme högst.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

9 Inlägg
30 juni 2008
#18
Någon som tar av remmen och går igenom?

380 Inlägg
30 juni 2008
#19
Sen finns det ju även dom som har en likadan original bil å bara skiftar plåter vid bes,men dä ä ju lite överkurs kanse smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 juni 2008
#20
SeagreyST skrev:
Någon som tar av remmen och går igenom?
Har sagt det innan och säger det igen, att komma in med kompressor utan rem eller med IC samt tryckrör monterat är i mina ögon likadant som att stå brevid bilen och räcka finger åt besiktningsmannen under hela tiden...

Det tar inte så lång tid att återställa, en helg totalt på sin höjd.

Sen måste man vara medveten o matt bara för bilen går genom besiktningen med chip eller turbo eller vad som så är den inte laglig för det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök