2782
Sök

200sx tänder inte

90 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Har problem med att få igång min Nissan 200sx (s13) efter motorrenovering. Motorn går runt precis som den ska (låter det som iaf). Soppa kommer fram, gnista finns, har ställt in tändingen i alla lägen man bara kan tänka sej för att försöka få igång den och ställa in tändingen mer exakt. Det närmaste jag kan komma är att den misständer och ger avgasknallar.

Någon som har någon idé?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 september 2007
CoraX skrev:
Har problem med att få igång min Nissan 200sx (s13) efter motorrenovering. Motorn går runt precis som den ska (låter det som iaf). Soppa kommer fram, gnista finns, har ställt in tändingen i alla lägen man bara kan tänka sej för att försöka få igång den och ställa in tändingen mer exakt. Det närmaste jag kan komma är att den misständer och ger avgasknallar.

Någon som har någon idé?

Hmm helst ska man ju då vara 2 när man ställer in tändningen, 1 som vrider på nyckeln och 1 som ställer in tändningen, kan ju vara som så att tändmodulen som sitter framför motorn har fått sig en smäll? ialla fall en grej att kolla upp

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Smålänning
7 887 Inlägg
7 september 2007
Vet du ungefär hur mycket före eller efter tändningen står nu? Ställd en gärna så nära noll som möjligt när su ska starta för att ställa in.

Vet inte hur det ser ut på 200sx, men rotorn i fördelaren ska stå mitt för 1:ans cylinder när den är i topp, sen ställer man in därifrån.

Går det förresten alls att ställa tändningen på 200sx? Brukar inte gå på bilar med elektronisk tändning...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

90 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Absolut_Audi skrev:
CoraX skrev:

Någon som har någon idé?

Hmm helst ska man ju då vara 2 när man ställer in tändningen, 1 som vrider på nyckeln och 1 som ställer in tändningen, kan ju vara som så att tändmodulen som sitter framför motorn har fått sig en smäll? ialla fall en grej att kolla upp

Det har jag också gjort hmm En kompis har suttit i och vridit om nyckeln och jag har vridit på tändmodulen från höger till vänster ca 1 mm i taget. Enda som har hänt är att det har kommit avgasknallar.
Och nu har jag märkt att det låter som att de gnistrar nånstans bakom motorn :S. kanske bara jag som inbillar mej tongue

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 september 2007
CoraX skrev:
Absolut_Audi skrev:
CoraX skrev:

Någon som har någon idé?

Det har jag också gjort hmm En kompis har suttit i och vridit om nyckeln och jag har vridit på tändmodulen från höger till vänster ca 1 mm i taget. Enda som har hänt är att det har kommit avgasknallar.
Och nu har jag märkt att det låter som att de gnistrar nånstans bakom motorn :S. kanske bara jag som inbillar mej tongue

hmm, kan va en jordkabel som ligger löst, en jord på min hade gått av så det låg o gnistra så in åt helvete, fixade den sen så gick den lite mjukare ( trots att den bara gick på 3 )

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

90 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Absolut_Audi skrev:
CoraX skrev:
Absolut_Audi skrev:

hmm, kan va en jordkabel som ligger löst, en jord på min hade gått av så det låg o gnistra så in åt helvete, fixade den sen så gick den lite mjukare ( trots att den bara gick på 3 )

Inte hittat nån jordkabel hmm kollat överallt.
Testat fan allting nu känns de som, ger upp snart tror jag sad

Busdriver
389 Inlägg
7 september 2007
Har du provat raff-set musik och tända ljus? Kanske dansa lite sensuellt för den.

90 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
Haha de kanske e sista utvägen xD

152 Inlägg
9 september 2007
Sitter kamremmen rätt?

Drog du runt den och kollade så att nollpunkterna fortfarande stämde?

Hur är det med tändspolar och likande på 200 är det separata?

2 655 Inlägg
9 september 2007
Jo det är separata spolar på 200an.. Det går att ställa tändningen med ett stroboskop, det är lite pyssel men det går.. Det man får göra är att skruva loss första spolen och ta en bit vanlig tändkabel mellan spolen och stiften. På så vis så funkar stroboskopet som det ska.
Så gjorde jag när vi skruvat ihop motorn här i våras.

152 Inlägg
9 september 2007
Det finns ingen extra ögla på en kabel som man ska/kan mäta på.

På skylinen går alla kablar till en tändfördelare och där finns en extra ögla att mäta på.
Där finns även en liten jordkabel och om det glappar så är det minst sagt jobbigt att starta.

kollat kamrem/kedja?

956 Inlägg
9 september 2007
Edman skrev:
Har du provat raff-set musik och tända ljus? Kanske dansa lite sensuellt för den.

haha jaa verkligen värt att prova..

eldus veldus

137 Inlägg
9 september 2007
Vet du att casen är hel? Kollat felkoder från databoxen? Sökt på www.200sx.nu ?

Brake em' down like a shotgun !!!

Sök