3909
Sök

Söker hjälp av fotograf/medium för bildanalys.

Leg. Spådam
816 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Var ute i början av sommaren och körde runt i Skåne för att hitta Vombsjön (vilket jag inte lyckades fullt ut med). I alla fall, stannade utanför en kyrka, tyckte att skuggan av staketet var rätt coolt så jag knäppte några bilder. Nu när jag haft ork att tömma en av alla kameror hittar jag dessa bilder:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … age=150146
http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … age=150147
http://www.garaget.org/mypage/gallery_e … age=150148

(Berätta gärna hur man laddar upp bilden i tråden)

I alla fall, jag vet att många har tagit kort på kväll/natt och trott att de fått med så kallade orber. Alltså det första stadiet för spöken som försöker uppenbara sig. I vanliga fall hade jag bara avfärdat dessa som det, men de är så många, och i olika storlekar på olika avstånd. Någon fotograf som kan avfärda det som ett fotografiskt fenomen, eller är det rent av orber? Jag menar, med tanke på var bilden är taget... Eller ska jag helt enkelt sluta kolla på skräckfilmer?
Senast redigerat av Merclone (10 september 2007)

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

DFFL
9 020 Inlägg
10 september 2007
Jag ser inget.
Berätta gärna var nånstans de ska vara.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

165 Inlägg
10 september 2007
dom små vita prickarna om jag inte är ute och cycklar nu big_smile

[SRM]Turbofreak

Leg. Spådam
816 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Jag ser inget.

Det är ju främst på den första bilden. De andra är tagna direkt efter, men saknar de flesta vita prickarna. De är med för att jämföra med. Och för att en av prickarna har flyttat sig upp mot kyrktaket.

Two words; You LOSE!

><((((º>
115 Inlägg
10 september 2007
Hmm.. skulle chansa på att det är damm/andra luftburna partiklar som lyses upp. Men som sagt, väntar på ett expertutlåtande smile

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.

23 Inlägg
10 september 2007
Är dom tagna med digital kamera eller en vanlig analog? För om du har använt analog och beställt bilderna på cdskiva så kan problemet vara dammkorn i maskinen när negativen har scannats.. Ser ut som om det skulle kunna vara det, om du har fotat analogt vill säga. Annars är det spöken tongue

Leg. Spådam
816 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Finns det fortfarande folk som använder analoga? De är tagna med en Canon Ixus 65.

Two words; You LOSE!

23 Inlägg
10 september 2007
Haha såklart det finns det :]
Njea har jobbat i fotoaffär och så där kunde det se ut om det kom dammkorn på filmen.. Hur som helst så tror jag nog att det är dammkorn, ser ut som det.. Men för spänningens skull så säger vi att det är små spöken wink

1337
1 343 Inlägg
10 september 2007
spöken helt klart!

I'm not a fighter, I'm a lover!

145 Inlägg
10 september 2007
ser ut som optiken på kameran.
ungefär som när man tar kort mot solen, och det kan bli sol-orber.. så troligen ngn ljuskälla ngnstans.
inget övernaturligt, så du kan nog sova lugnt inatt.

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
10 september 2007
tycker de me orber bara är gojja de är ju bara damm eller nå sånt ju inge övernaturligt me damm eller om de är utomhus så kan de ju va pollen eller å annat skit

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Leg. Spådam
816 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
xorox_88 skrev:
tycker de me orber bara är gojja de är ju bara damm eller nå sånt ju inge övernaturligt me damm eller om de är utomhus så kan de ju va pollen eller å annat skit

Nu var jag inte intresserad av din personliga åsikt. Dessutom så bad jag erfarna fotografer komma med en åsikt. De vet liksom vad de snackar om...

Two words; You LOSE!

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
10 september 2007
föresten äre långt imellan kortena eller knäppte du 3 direkt efter varnadra

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
10 september 2007
Merclone skrev:
xorox_88 skrev:

Nu var jag inte intresserad av din personliga åsikt. Dessutom så bad jag erfarna fotografer komma med en åsikt. De vet liksom vad de snackar om...

jag är iaf en erfaren spök programs tittare de är ju skoj att kolla på

9 108 Inlägg
10 september 2007
Ser absolut ut som dammkorn som lysts upp av din blixt, det konstiga är ju att dom försvinner sedan, så vem vet.. smile

SOS-Racing
514 Inlägg
10 september 2007
MilleN skrev:
Ser absolut ut som dammkorn som lysts upp av din blixt, det konstiga är ju att dom försvinner sedan, så vem vet.. smile

Dammkorn har den erfarenheten att dom rör sig i vinden, som så många andra partiklar. Aldrig sett ett gäng dammkorn hovra...

Smålänning
7 883 Inlägg
10 september 2007
Och jag har tagit kort i dammiga miljöer med min kamera, men aldrig fått så stora fläckar...

På den första bilden är ju en fläck lika stor som bilen bakhjus nästan.

Om det inte är spöken, så är det en trasig CCD-platta, eller att kameran ställer upp ISO-talet för högt. Men då borde å andra sidan hela bilden blivit brusig...

Hade det vart reflexer från att framljuset lyser så borde fläckarna legat linjärt och inte huller om buller.

Om kan kollar i galleriet så saknar en av bilderna helt fläckar, och om det är reflexer så borde dom finnas på alla bilder på samma ställe...

Tycker att det är riktigt skumt, och jag tror inte på spöken visseligen, men utesluter det inte, eftersom det är så skumma fläckar.

Hoppas någon som är proffs svarar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

9 108 Inlägg
10 september 2007
Hinkas skrev:
Dammkorn har den erfarenheten att dom rör sig i vinden, som så många andra partiklar. Aldrig sett ett gäng dammkorn hovra...

Hehe nej såklart, menade att det var helt tomt senare wink

DFFL
9 020 Inlägg
10 september 2007
Merclone skrev:
FireTraXX skrev:
Jag ser inget.

Det är ju främst på den första bilden. De andra är tagna direkt efter, men saknar de flesta vita prickarna. De är med för att jämföra med. Och för att en av prickarna har flyttat sig upp mot kyrktaket.

Ok, men då är min chansning på att det är damm.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
10 september 2007
Merclone skrev:
xorox_88 skrev:

Det roliga är att xorox_88 har en poäng där ändå. Finns ju många faktorer, damm på lins, damm i optik, fel på sensor, partiklar i luften, för högt isotal.. m.m .. tongue Har själv massa såna där bilder som är "fylletagna".

Inga spöken här inte. Du bör nog hålla dig till "Sällskapsresan" i fortsättningen wink

Och ja, jag är erfaren fotograf.
Senast redigerat av Edil_ (10 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Sök