Fel_xi skrev:
För det första så vet ingen förutom de lite högre uppsatta i GM hur t ex kostnadsfördelningen ser ut inom GM. Saab utvecklar en hel del b la motorstyrning & drivlinor. Detta kostar en hel del. Har för mig att saab behöver sälja 150-200 000 bilar för att gå plus. Saab hade 4hjulsdrift på gång till b la 9000. Det fanns även en prototyp, dock satte GM stop för detta p g a att det var för dyrt.
Är inte volvos aktiva chassi mest skit snack? Ska erkänna att jag själv inte har någon aning men det va enligt top gear. De är ju iof inte den mest pålitliga källan

.
Nejdå, det aktiva chassit fungerar, tar upp hålor väldigt bra, och sådant, och Top Gear blev imponerade av bilens stabilititet, dock fungerade det så bra att de tyckte att bilen blev tråkig att köra, för om du tittar på avsnittet, så sitter Jeremy och funderar på bilens inredning medan han ger fullt ös med bilen, just för att den är så säker och behändig att köra.
Han beskriver även i detalj hur fyrhjulsdriften samarbetar med stötdämparna och antisladd och antispinn-systemen.
Auto Motorsport jämför en original S60R med en 400hk Evolve S60R, och likadant där lovordas det aktiva chassi-systemet.
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 050906.pdfFör övrigt så skriver tydligen inte Saab ut hur många bilar de säljer (enligt vad jag kan hitta på deras hemsida) men i en artikel läste jag att det var strax under 100 000 bilar om året, som bäst, jämfört med Volvo som sålde över 500 000 bilar om året, som bäst, och Volvo är ju egentligen ingen stor aktör på bilmarknaden, men Saab är ju försvinnande litet i jämförelse.

Edit: Känns som om man går lite ifrån ämnet nu...