Edit:
Detta är vad jag har kvar just nu, plockar bort ur listan efter hand:
UTSIDAN AV BILEN:
Bättringsmåla på undersidan (låg prioritet, 3 timmar).
Svart tvåkomponentsfärg
Byta fönsterrutorna i framdörrarna (låg prioritet, 2 timmar).
De nuvarande är lite repiga, har bättre liggandes, innefattar även montage av vindavvisare
Skaffa dimljus (helst nåt passande xenonkit) (låg prioritet, 20 timmar).
Innefattar en del plastningsarbete i kjolpaketet samt lite eldragning, måste därför göras före omlackering.
Justera dörrar (låg prioritet, 3 timmar).
Vill slippa att smälla igen dörrarna.
Förbereda karossen på omlackering (låg prioritet före regbesiktning, 40 timmar).
Matta ner lacken och spackla om sjunket spackel sen tidigare
Montera kontrasttape (låg prioritet eftersom att bilen måste lackeras om först, 2 timmar)
Mellan rutorna på sidorna
Koppla in elen till dragkroken (medel prioritet, 3 timmar).
En 7G1,5 RKK till elkopplingsdosan i motorutrymmet samt ett säkringsblock på vägen.
Byta till borttagbar dragkrok (efter regbesiktning, 4 timmar).
Kjolpaketet bak måste kapas upp, kapning samt svetsning i dragkrokskonsollen och sist plasta och spackla ihop kjolpaketet igen, görs före omlackering.
INSIDAN AV BILEN:
Bygga färdigt väggpaneler och montera (medel prioritet, 10 timmar).
Väggpanelerna måste klarlackas, några behöver ett till lager kolfiber på grund av genomslipning. Hålen för fästclipsen sitter lite långt in så dessa måste dras ut med ett specialverktyg som måste tillverkas
Montera instrumentpanel (hög prioritet, 2 timmar).
Slangar till värmeutblås och fastsättning av vväxelspakskåpa.
Mugghållare i rostfritt stål (låg prioritet).
Ska vara utdragbar ur växelspakskonsollen.
Växelspaksknopp och damask (medel prioritet eftersom att backspärren går att påverka "manuellt", 1 timme).
Inbyggd strömbrytare för backspärren i knoppen.
Koppla in instrument, och knappar (hög prioritet, 5 timmar).
Styrningen till indikeringslamporna, knappar för varningsblinkers, bakrutedefroster och dimljus. Blå bakgrundsbelysning i knapparna och till elhissarna som byter färg till grönt när knappen är intryckt (varningsblinkersen blinkar rött).
Inbyggd dator i instrumentpanelen (låg prioritet men vill ha den på plats före panelen byggs ihop, 2 timmar).
En tillbockad plåt som laptopen ligger på samt fäste så att den ligger still och mjukt utan att den blir varm, Elektronik som startar upp datorn när motorn har varit igång i 15 sekunder samt stänger av den när man tar ur nyckeln.
Montera framsäten (hög prioritet, 5 timmar).
Elektrisk frammåt/bakåtdrivning med ändlägesbrytare, 180 graders snurrmöjlighet på sätena.
Bygga rock and rollsoffa längst bak (medel prioritet eftersom att alla alla säten måste vara på plats när man reggar bilen men annat är viktigare, 6 timmar).
Bakersta sätet ska kunna fungera både som säte, säng och plant bagagerumsgolv.
Montera solskydd (låg prioritet, 1 timme).
Kalibrera hastighetsmätaren (hög prioritet men får vänta tills bilen är rullande igen, 1 timme).
Har en 2km uppmätt sträcka som måste köras.
Skaffa taxibatteri (låg prioritet, 2 timmar).
Bättre batterikapacitet under baksätet.
Skaffa kylskåp (låg prioritet, 1 timme).
Där det finns utrymme för det.
Skaffa larm/centrallåsstyrning (medel prioritet, 3 timmar).
Viktigt när bilen sen kommer att stå utomhus.
Bygga billjud (låg prioritet, 8 timmar).
Tvåvägssystem fram 6x9:or bak, plastning av högtalarhållare krävs.
MOTOR, VÄXELLÅDA OCH KRINGUTRUSTNING:
Catchtank för vevhusventilationen i rostfritt stål
Kolla oljenivån i växellådan
Fullservice på motorn så småningom:
Byta kamrem (låg prioritet före regbesiktning, 2 timmar, motorn ur).
Byta kamremsspännare (låg prioritet före regbesiktning 1 timme, motorn ur).
Byta kamremsrullar (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vattenpump och termostat (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vissa packningar (låg prioritet före regbesiktning, två timmar, motorn ur).
Byta tändstift (låg prioritet före regbesiktning om inte avgasvärdena är dåliga, 1 timme).
Montera trimmet (låg prioritet, 1 timme).
Montera trimkammar, smidda kolvar, plana topparna (höja kompet), etanolkonvertera samt byta sprut (låg prioritet 30 timmar, motorn ur).
Hälla i ny olja och byta filter (igen)... (låg prioritet, 1 timme).
Eventuell kompressor (i så fall skippar jag att plana topparna) (låg prioritet, 30 timmar).
Eventuellt byte till Lotus Espirit/Ford GT40-specad låda med bland annat helgjuten ingående axel och förstärkt 5:e växel (låg prioritet tills vidare, 4 timmar, motor+växellåda ur).
Detta har jag kvar att inhandla:
Smidda kolvar och kammar med högre lyft (låg prioritet).
Skulle vilja att någon byggde mig ett vettigt rostfritt avgassystem också, med både extraktorgrenrör och markfrigång samtidigt (svår nöt att lösa, Ferrita kanske kan?) (låg prioritet).
_______________________________________________________________________________________
Här börjar orginalinlägget:
Hej, detta blir mitt första inlägg på det här forumet
Många projekt har jag startat, några har jag även slutfört och nu tyckte jag att det var dags för ett nytt igen.
I och med att jag sysslar med modellflyg på fritiden så ville jag ha en stor bil som jag får plats med många modeller i och även rejält med kringutrustning i form av verktyg, bränsle med mera. Dessutom är jag inte ute efter något som går snabbt eftersom att jag nog antagligen bygger mig en gocart med MC-motor på om något år eller två
I dag går jag i skolan och känner därför inte för att betala någon försäkring, därför skaffade jag mig bilen nu så att den förhoppningsvis är någorlunda färdig till i maj nästa år då jag är färdig med pluggandet (avställd i dagsläget). Dessutom har jag då hunnit att fylla 25 år så att det blir billigare.
Nu har jag snackat för mycket så nu tycker jag det är dags att visa mitt projekt...
Så här ser den ut idag 11 september 2007:
Festbuss var det nån kompis som sa... men i första hand får det bli en modellflygarbil!
Jag tänker starta med att bygga mig en ny instrumentbräda i glasfiber och med ett lager kolfiber ytterst så det blir snyggt.
Panelen som sitter i nu är så kantig och ful (jag gillar runda former ) dessutom så vill jag ha nya instrument i. Varvräknare finns ingen t.ex (någon som vet varvtalsområdet på en wasserboxer?).
Mina föräldrar hade en passat förut där instrumenten lös blått och rött när det var mörkt, såg ut som på bilden:
Det tyckte jag såg häftigt ut och så vill jag att mina instrument lyser också men jag vill även att de ser lite silvriga ut när det är ljust.
Finns det någon som har några tips på var man kan få tag i något passande?
Bilen ska sedan snyggas till både interiört och exteriört och jag har lite små planer men jag tar ändå gärna emot lite tips om någon har några såna?
Detta är vad jag har kvar just nu, plockar bort ur listan efter hand:
UTSIDAN AV BILEN:
Bättringsmåla på undersidan (låg prioritet, 3 timmar).
Svart tvåkomponentsfärg
Byta fönsterrutorna i framdörrarna (låg prioritet, 2 timmar).
De nuvarande är lite repiga, har bättre liggandes, innefattar även montage av vindavvisare
Skaffa dimljus (helst nåt passande xenonkit) (låg prioritet, 20 timmar).
Innefattar en del plastningsarbete i kjolpaketet samt lite eldragning, måste därför göras före omlackering.
Justera dörrar (låg prioritet, 3 timmar).
Vill slippa att smälla igen dörrarna.
Förbereda karossen på omlackering (låg prioritet före regbesiktning, 40 timmar).
Matta ner lacken och spackla om sjunket spackel sen tidigare
Montera kontrasttape (låg prioritet eftersom att bilen måste lackeras om först, 2 timmar)
Mellan rutorna på sidorna
Koppla in elen till dragkroken (medel prioritet, 3 timmar).
En 7G1,5 RKK till elkopplingsdosan i motorutrymmet samt ett säkringsblock på vägen.
Byta till borttagbar dragkrok (efter regbesiktning, 4 timmar).
Kjolpaketet bak måste kapas upp, kapning samt svetsning i dragkrokskonsollen och sist plasta och spackla ihop kjolpaketet igen, görs före omlackering.
INSIDAN AV BILEN:
Bygga färdigt väggpaneler och montera (medel prioritet, 10 timmar).
Väggpanelerna måste klarlackas, några behöver ett till lager kolfiber på grund av genomslipning. Hålen för fästclipsen sitter lite långt in så dessa måste dras ut med ett specialverktyg som måste tillverkas
Montera instrumentpanel (hög prioritet, 2 timmar).
Slangar till värmeutblås och fastsättning av vväxelspakskåpa.
Mugghållare i rostfritt stål (låg prioritet).
Ska vara utdragbar ur växelspakskonsollen.
Växelspaksknopp och damask (medel prioritet eftersom att backspärren går att påverka "manuellt", 1 timme).
Inbyggd strömbrytare för backspärren i knoppen.
Koppla in instrument, och knappar (hög prioritet, 5 timmar).
Styrningen till indikeringslamporna, knappar för varningsblinkers, bakrutedefroster och dimljus. Blå bakgrundsbelysning i knapparna och till elhissarna som byter färg till grönt när knappen är intryckt (varningsblinkersen blinkar rött).
Inbyggd dator i instrumentpanelen (låg prioritet men vill ha den på plats före panelen byggs ihop, 2 timmar).
En tillbockad plåt som laptopen ligger på samt fäste så att den ligger still och mjukt utan att den blir varm, Elektronik som startar upp datorn när motorn har varit igång i 15 sekunder samt stänger av den när man tar ur nyckeln.
Montera framsäten (hög prioritet, 5 timmar).
Elektrisk frammåt/bakåtdrivning med ändlägesbrytare, 180 graders snurrmöjlighet på sätena.
Bygga rock and rollsoffa längst bak (medel prioritet eftersom att alla alla säten måste vara på plats när man reggar bilen men annat är viktigare, 6 timmar).
Bakersta sätet ska kunna fungera både som säte, säng och plant bagagerumsgolv.
Montera solskydd (låg prioritet, 1 timme).
Kalibrera hastighetsmätaren (hög prioritet men får vänta tills bilen är rullande igen, 1 timme).
Har en 2km uppmätt sträcka som måste köras.
Skaffa taxibatteri (låg prioritet, 2 timmar).
Bättre batterikapacitet under baksätet.
Skaffa kylskåp (låg prioritet, 1 timme).
Där det finns utrymme för det.
Skaffa larm/centrallåsstyrning (medel prioritet, 3 timmar).
Viktigt när bilen sen kommer att stå utomhus.
Bygga billjud (låg prioritet, 8 timmar).
Tvåvägssystem fram 6x9:or bak, plastning av högtalarhållare krävs.
MOTOR, VÄXELLÅDA OCH KRINGUTRUSTNING:
Catchtank för vevhusventilationen i rostfritt stål
Kolla oljenivån i växellådan
Fullservice på motorn så småningom:
Byta kamrem (låg prioritet före regbesiktning, 2 timmar, motorn ur).
Byta kamremsspännare (låg prioritet före regbesiktning 1 timme, motorn ur).
Byta kamremsrullar (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vattenpump och termostat (låg prioritet före regbesiktning, 1 timme, motorn ur).
Byta vissa packningar (låg prioritet före regbesiktning, två timmar, motorn ur).
Byta tändstift (låg prioritet före regbesiktning om inte avgasvärdena är dåliga, 1 timme).
Montera trimmet (låg prioritet, 1 timme).
Montera trimkammar, smidda kolvar, plana topparna (höja kompet), etanolkonvertera samt byta sprut (låg prioritet 30 timmar, motorn ur).
Hälla i ny olja och byta filter (igen)... (låg prioritet, 1 timme).
Eventuell kompressor (i så fall skippar jag att plana topparna) (låg prioritet, 30 timmar).
Eventuellt byte till Lotus Espirit/Ford GT40-specad låda med bland annat helgjuten ingående axel och förstärkt 5:e växel (låg prioritet tills vidare, 4 timmar, motor+växellåda ur).
Detta har jag kvar att inhandla:
Smidda kolvar och kammar med högre lyft (låg prioritet).
Skulle vilja att någon byggde mig ett vettigt rostfritt avgassystem också, med både extraktorgrenrör och markfrigång samtidigt (svår nöt att lösa, Ferrita kanske kan?) (låg prioritet).
_______________________________________________________________________________________
Här börjar orginalinlägget:
Hej, detta blir mitt första inlägg på det här forumet
Många projekt har jag startat, några har jag även slutfört och nu tyckte jag att det var dags för ett nytt igen.
I och med att jag sysslar med modellflyg på fritiden så ville jag ha en stor bil som jag får plats med många modeller i och även rejält med kringutrustning i form av verktyg, bränsle med mera. Dessutom är jag inte ute efter något som går snabbt eftersom att jag nog antagligen bygger mig en gocart med MC-motor på om något år eller två
I dag går jag i skolan och känner därför inte för att betala någon försäkring, därför skaffade jag mig bilen nu så att den förhoppningsvis är någorlunda färdig till i maj nästa år då jag är färdig med pluggandet (avställd i dagsläget). Dessutom har jag då hunnit att fylla 25 år så att det blir billigare.
Nu har jag snackat för mycket så nu tycker jag det är dags att visa mitt projekt...
Så här ser den ut idag 11 september 2007:
Festbuss var det nån kompis som sa... men i första hand får det bli en modellflygarbil!
Jag tänker starta med att bygga mig en ny instrumentbräda i glasfiber och med ett lager kolfiber ytterst så det blir snyggt.
Panelen som sitter i nu är så kantig och ful (jag gillar runda former ) dessutom så vill jag ha nya instrument i. Varvräknare finns ingen t.ex (någon som vet varvtalsområdet på en wasserboxer?).
Mina föräldrar hade en passat förut där instrumenten lös blått och rött när det var mörkt, såg ut som på bilden:
Det tyckte jag såg häftigt ut och så vill jag att mina instrument lyser också men jag vill även att de ser lite silvriga ut när det är ljust.
Finns det någon som har några tips på var man kan få tag i något passande?
Bilen ska sedan snyggas till både interiört och exteriört och jag har lite små planer men jag tar ändå gärna emot lite tips om någon har några såna?
Senast redigerat av MagnumR (12 oktober 2013)
Håll avståndet till bakomvarande fordon!
0
0
0
0