Dags för en uppdatering igen och nu när äntligen tråden har hittat till rätt kategori så kan jag ju berätta lite mer om motorn.
Motorn är en sexcylindrig boxermotor på 3.3liter och 230 hästkrafter och satt ursprungligen monterad i en Subaru SVX. SVXen är inte så vanlig i Sverige och såldes i första hand på den amerikanska marknaden.
I USA verkar det som att det är det mer regel än undantag att man sätter i Subarumotorer i dessa bussar och pickuper. Dock verkar det som att den här stora motorn som jag ska sätta i är vanligast att man sätter i fordon med Syncro, men här är en som har satt i precis en sådan motor i en sådan buss som min:
http://www.youtube.com/watch?v=hCO4I4Am … re=relatedDet här är lite av vad jag har pulat med sedan sist:
Har tapetserat lite i bussen.Även taket har jag målat nu, känns som att det kommer bli mörkt bak i bussen sen.Naturligtvis så tog jag även solskydden, tror det gick åt 6 burkar vinylspray i allt som allt.Terapiarbete. Kablaget till motorn måste ju modifieras en hel del för att passa i sitt nya hem.Ungefär 2/3 av kablaget försvann.Har varit mycket stopp på O1:an nu i början av året så det har blivit en hel del övertid. Självklart har jag passat på att handla prylar nu när jag har lite extra pengar över och ytterligare lite är på väg:
Det är nog säkrast att kunna få stopp på ekipaget också.Grenrör, fästen med mera.Kylrör, kylslangar, bränsleslangar med mera.I kittet medföljde det en helt ny sprängkåpa som man monterar istället för den andra som satt från början. Detta gör att Subarumotorn kommer att passa direkt mot orginalväxellådan sen istället för att hålla på med en massa adapterplattor och sånt. Frågan är bara om denna lösning duger för att få fordonet godkänt, blir jag tvungen att ha en Porsche G50-växellåda så faller ju hela idén med denna sprängkåpa.Den nya kopplingen som ska hålla för upp till 270 hästar.Orginalsprängkåpan ligger och är lite lessen.Det tråkiga är när man har fått hem grejerna men man inser att det fortfarande fattas grejer för att kunna montera ihop allt.
Startmotorn är anpassad för automatlåda så en "ny" sån har jag fått beställa från en bilskrot.
Något svänghjul följde det inte med kopplingen och på motorn satt det ju inget heller eftersom att det har suttit en automatlåda på den. En sån hittade jag hos en privatperson på ett Subaruforum.
Ett litet start chip som behövs för att få tändningen att fungera (heter "igniter" på engelska) följde inte med kablaget och var tvunget att plockas från samma bilskrot som jag köpte kablaget ifrån.
En kabel som kopplas in i en liten kontakt på sidan av generatorn och som går vidare till kabelstammen saknades, samma skrot som kabelhärvan där med.
Det satt bara två pinnpultar på motorn, tror inte att växellådan kommer att sitta tillförlitligt med bara dessa. Ska höra med Smålands motorcentrum om de kan fixa nya inklusive muttrar till mig.
Har bett en bekant att ordna en vattentät apparatlåda till styrenheten.
Nu hoppas jag bara att jag får tag i alla delar, i alla fall pinnbultarna så jag kan börja testmontera motorn.
Jag ska blästra och lackera motorbalken också innan dess.