Edge skrev:
Lånar tråden lite.
En del har ju hänt på däckfronten sedan man en gång bara pytsade in lite luft på känn typ nånstans runt 2.2-2.3 bar.
Undrar nu hur det egentligen är med lufttryck kontra nya däck.
Vad jag hört så skall den "nya" generationen däck inte bli ballongaktiga som däcken blev förr om man slängde i för mycket luft och då för stort tryck.
En kompis till mig har sagt att jag lätt kan ha 3-3,5bar i mina 17" are om jag tex kör på bana, det skulle bara vara bra eftersom när bilen kränger/däcket kränger i förhållande till fälgen så sparar jag fälgkanten vid mycket kräng eller curbs.
Har visserligen bara kört bana en gång i ösregn så jag vet inte hurvida detta stämmer då det inte var så bra grepp eller gick någe vidare fort.
Till vinterdäcken då. Jag kör med dubbfria Nokian, som visserligen är så got som slut fram i dagsläget.
Vad bör man har för tryck?
Är det samma med vinterdäck som för sommardäck att man kan ha högt tryck utan att de tappar formen?
Jag slängde i 2.5bar förut idag.
Hade ingen vattenplaning på vägen ner hit till göteborg som jag brukar kunna känna på vid ösregn annars.
Kan det verkligen gjort skillnad?