3303
Sök

hur kopplar man remote kabeln?

Dåre
274 Inlägg
18 september 2007
kan väl tänkas vara fullt möjligt att det sitter en säkring på remoten då den ändå levererar 12v under hela tiden stereon är påslagen, men är ingen högre ström som glider igenom den så verkar lite onödigt kanske ..

Ät mig

75 Inlägg
18 september 2007
Är du rädd att nåt ska hända, kasta på en säkring.. smile Skadar ju inte att ha en. smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
19 september 2007
filigran skrev:
Är du rädd att nåt ska hända, kasta på en säkring.. smile Skadar ju inte att ha en. smile

Problemet är bara det att en säkring gör inte ett skit på en remote-kabel.

Vill ni veta varför? ;-)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

75 Inlägg
19 september 2007
jonash skrev:
filigran skrev:

Problemet är bara det att en säkring gör inte ett skit på en remote-kabel.

Vill ni veta varför? ;-)

mvh Jonas

Klart vi vill. smile Enlighten us!

Rörkrökare
575 Inlägg
19 september 2007
TT-Avant skrev:
joel_h skrev:
TT-Avant skrev:

Ja men är det då + eller -

Är en svag +..

och om man läser det jag från början citerade
"Sitter ingen säkring på remoten. Det är på + kabeln det sitter en säkring"
Skall det då inte var möjligt att det sitter en säkrin på + kabel?!

Dock verkar Fredrik.Gustavsson ha fattat vad jag menade med mina korkade frågor wink

med tanke på ditt namn oc h dina merite så kanske man borde tänka efter:D innan man skriver ett seriöst svar:D

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 september 2007
henand372 skrev:
säkring? det går väll max 0,3 ampere igenom en remote?`så en säkring på 0,5 ampere ca? finns det sånna?tongue jag menar det är väll troligare att den lilla kabeln går av än att nån säkring går, speciellt om man har för hög säkring

Nära, men ändå inte helt rätt. Remoteutgången klarar inte mer än en 300mA, och kortsluter man den så går den helt enkelt. Så även en liten säkring, och med den tröghet som är i säkringar så kommer den brinna oavsett.

(kaben tål massor med mer ström innan den börjar ta skada)

Så, det enda raka är att se till att inte bränna remoten, dvs var försiktig! smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 171 Inlägg
21 september 2007
Är det så verkligen. Verkar ju idiotiskt. Varför har de inte bara ett motstånd i serie med utgången så att kretsen inte går sönder om den kortsluts, när det ändå bara är spänningsavkänning i stort sett?

736 Inlägg
21 september 2007
Nja ett motstånda hade väl inte direkt hjälp då detta bara hade blivit varmt, men visst skulle jag gissa på att endel tillverkare har en krets som hindrar att man bränner remoten då den kortsluts, men samtidigt måste man ju ställa sig frågan var tillverkarens ansvar tar slut.. Man ska inte ansluta remoten till chassit...

1 171 Inlägg
21 september 2007
Det är ju bara att räkna på vilket motstånd man behöver. 12V/0.3=40ohm. 12^2/40=3.6W

Säg att du vill använda ett motstånd på 0.5W så får du välja ett värde på 270-330ohm eller något. Stegets remoteingång borde knappt dra någon ström alls så något spänningsfall behöver det ju inte bli.

10 287 Inlägg
21 september 2007
Möööö....

PTC-motstånd såklart.

/Göran

zoopåse skrev:
Det är ju bara att räkna på vilket motstånd man behöver. 12V/0.3=40ohm. 12^2/40=3.6W

Säg att du vill använda ett motstånd på 0.5W så får du välja ett värde på 270-330ohm eller något. Stegets remoteingång borde knappt dra någon ström alls så något spänningsfall behöver det ju inte bli.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bildrulle
499 Inlägg
21 september 2007
Hatar remotekabeln, borde vara enkelt, dock så lyckades min polare lägga den mot batterikabeln i min bil... säkringar poffade rätt bra då, sen brann stereon wink Så nu ligger den på BRL o inväntar reparation...
Senast redigerat av Supra_Micke (21 september 2007)

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

68 Inlägg
18 juni 2008
Det finns ju en lista med benämnigar på alla kablar som finns bakom stereon, hur benämns den kabel som man kopplar remoten till? Har fattat att den brukar vara blå.

157 Inlägg
19 juni 2008
Jag och min kompis kopplade in den till min antenn som är eldriven, åker upp när stereon sätts igång och ner när den stängs av.
skit simpelt och behövde inte flera meter kabel heller big_smile

hummer89 skrev:
Hm, smarta jag då tongue undra hur man kopplar remote kabbeln från steget till CDn? gärna en bild på hur det ska se ut elr kopplingsschema.

TAcksam för hjälp.

vill du få din bil fotad: www.JiS-foto.se

2 712 Inlägg
26 juni 2012
Vet att det är en gammal tråd!
Men ni verka ha bra koll osv..

Så därför undrar jag skall jag koppla in remote kablen på Lågnivå utgången?

Kollade på den här stereon som jag har köpt mig och är nöjd med.

http://www.mds.se/product.html/pioneer- … 4#proddesc

Skall ha ett slutsteg till mina högtalare i den, och undrar vart jag skall koppla in dem?
Ifall det är på lågnivå utgången

För den har ju en separat utgång för sub står det?

Det är väl då där jag kopplar steget för basen senare?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Sök