2198
Sök

Insider ikväll på TV3 om mätarfusk

238 Inlägg
21 oktober 2005
#21
För tjugo år sedan ungefär fanns det inte mindre än tre "firmor" i GBG som sysslade med denna typ av verksamhet på heltid (dom var heller inte blyga att marknadsföra sig). Då var inte importen lika stor som idag utan det var nästan uteslutande svensksålda bilar som skruvades. Varför skulle det vara annorlunda idag?
Senast redigerat av Humlan (21 oktober 2005)

A B E C E D E

Administratör
11 855 Inlägg
21 oktober 2005
Trådstartare
#22
spunk_totte skrev:
Kolla in detta statistiken över besök på www.matarservice.se, den gick upp lite igår smile http://www.webstats4u.com/g/tablebar?xl … eamsize=20
"www.garaget.org blocked" ... klicka och kopiera adressen, öppna i ny filk (webbläsare för er med internet explorer) så funkar det .

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

385 Inlägg
21 oktober 2005
#23
men man besiktar ju en sv -såld bil o de skriver ju ner mätarställningen ..hur kan man då skruva den??

238 Inlägg
21 oktober 2005
#24
Dom står ju inte och kollar på SBP på protokollet från föregående besiktning direkt. Skulle kolla en gammal merca för några år sedan. Man kunde inte få samtliga protokoll genom något centralregister utan fick ringa senaste besiktningsstation och få en kopia där och sen ringa till den station dessförinnan och få en kopia där osv. Kom fram till att mercan varit skruvad vid sex tillfällen och ingen reagerat på SBP. Kanske andra rutiner nu men det var några år sedan. Tiden går fort när man har roligt....

A B E C E D E

711 Inlägg
21 oktober 2005
#25
nimoz skrev:
men man besiktar ju en sv -såld bil o de skriver ju ner mätarställningen ..hur kan man då skruva den??
Det finns olika sätt och fuska med svensksålda bilar...

1. Du drar ner mätaren och sedan besiktigar bilen. När du besiktigar så skriver kontrollanten det nuvarande mätarställningen. Vilket gör att du får en ny mättarställning i det nya besiktnings-protokollet. Du kommer hem och slänger alla de gamla besiktningslappar och fr.o.m nu hittar du på att du har förlorat de gamla papperna i en bilinbrott eller annat BULLSHIT!

2. Du har en ny svensksåld bil som inte behöver besiktigas på 3 år. Du kör en hel del med den och inför varje service så drar du ner mätaren. Det gör att varje gång du servar den så kommer det manipulerade mätarställningen stå i serviceboken och det är ingen som misstänker. (den är ju servad på riktig, dessutom svensksåld eller hur;). Du fortsätter så fram till det första besiktningen och då inför besiktningen gör du samma sak. Drar ner mätaren ytterligar. Konrollanten skriver det som står där. Så din "ärliga" servicebok som faktiskt är stämplat ärligt består ev manupilarad mätarställning som även matchar den första besiktning protokollet.

Säg att du kör 2000mil per år och då på de tre åren skulle du normalt haft 6000mil på mätaren. Men genom fusk har du nu en 3 år gammal bil som endast gått "säg" 3000mil på 3 år. Enkelt och ingen skulle misstänka. Som sagt bilen är ju svenksåld och fullservad eftersom bilen var ny och det var friservice på den! big_smile

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle


Sök