Hellfire skrev:
Att många är bidragsfuskare har ju även grundläggande orsaker. Många människor i dagens Svenska samhälle har tappat moralen, varför? I dagstidningar så ser man i alla fall någon gång i månaden om någon politiker som har blivit avslöjad då denna har anlitat svar arbetskraft, olovlig byggning, skattefiffel, låtit skattebetalarna stå för dennes utgifter av olika slag, inte konstigt att den vardagliga människan tappar moralen då. Utöver detta så har vi den vanliga arbetaren som jobbar så att svetten lackar på verkstadsgolvet samtidigt som det sitter en VD längst upp på arbetsplatsens pyramid och inbringar 60-70k mer i månaden. Utan arbetaren är VD:n inget värd och arbetaren är inget värd utan VD:n så alla behövs lika mycket men det är detta som inte märks. En vanlig arbetare måste känna sig behövd och få känna på folklig gemenskap, inte att känna sig som en marionettdocka i ett samhällets ekorrhjul.
När det gäller företag och arbetare på golvet så har jag jobbat många år på golvet, och visst. Det känns kanske jobbigt att inte tjäna lika mkt som en vd för att det är kul att ha pengar. Men jag skulle iallafall inte klara av det jobb som en VD för ett stort företag axlar. Självklart finns det folk i dessa postioner som både missbrukar, och inte klarar av sitt jobb. Men att säga att man klarar sig utan dom känns mest som avundsjuka om jag ska vara ärlig. Visst vore det roligt om alla tjänade 50k i månaden. Men så funkar det inte någonstans. Och det kommer det nog aldrig att göra. Det vore mkt trevligt om folk i ledningar, och det räcker ofta med ens egen chef, eller hans chef, kom ned och lade sig i vad man gjorde när man slet. Och kanske tom kavlade upp ärmarna och hjälpte till om det behövdes. Men så är det ju tyvär inte.
Hellfire skrev:
Sedan har vi all invandring som kostar Sverige mångmiljardbelopp varje år. Inget ont om arbetande invandrare som gör rätt för sig men Sverige har tagit in på tok för många invandrare. Majoriteten är dessutom ekonomiska invandrare som vet att dom kan få bidrag i Sverige och därmed leva ett bättre liv här än i t.ex. Irak. 2004 tog den svenska nationen in cirka 120,000 invandrare från både Irak och Iran, föreställ er vad det kostar. För några år sedan skickade Sverige ut över 15 miljarder i bistånd till olika fattiga länder samtidigt som Sverige i sig själv har en stadsskuld. Försök att förstå varför många svenskar har tappat moralen och den folkliga gemenskapen.
Jag håller med till hundra procent. Hörde senast igår om en invandrare som ringde in till P3 och sa att han hatade folk som bara kom hit å utnytjade, att sverige kallades för Paradiset. Och det är sant. Se bara på Uppdrag granskning förra veckan, där folk som går på SFI(Svenska för invandrare) Fuskar med flit på sina prov, för då får dom behålla bidraget. Dom intervjuade 2 kvinnor som bottt här 6 respektive 11år och ingen av dom jobbade, eller kunde svenska. Men dom fick Både Soc (ca 8k)Bostadsbidrag,Barnbidrag och flerbarnsbidrag. Jag har ingenting emot att öppna mina armar för folk som verkligen behöver fly. Men som det ser ut idag pgr av tidigare invandringspolitik och med dagens syn på folk som säger att vi inte har råd med fler invandrare (för det är det som är slutsatsen) kallas rasister. Så kommer det fortsätta gå åt helvete.
Vi borde stoppa invandringen helt. Å sen sätta upp riktiga mål för dom som redan är här, och som inte har en chans att komma ut på marknaden. Och självklart ska svenskar som inte har jobb också komma ut. En annan sak är att folk kallar invandrare för Svenskar. Jag vet inget annat land i hela världen som kallar invandrare för det medborgerliga(heter det verkligen så) namnet. Om jag skulle flytta till Japan. Skulle jag bli Japan då? Om jag flyttade till Eritrea, skulle jag bli Afrikan då? Nej. Det är bara i jantesverige sånt är så satans viktigt.
Jag önskar verkligen att vi kunde ta hand om alla vi har bjudit in att äta av vår stora kaka, men som det ser ut även med dagens regering är det inget annat än en dröm. Och en dyr sådan. Det värsta av allt är att det är våra föräldrar (endel här inne är säkert gamla så då menar jag er också) som får lida för mkt av det som hänt. Dom som betalt skatt och avgifter sen många av dom började jobba vid 16 och som nu har blivit blåsta på sin utlovade pension till förmån för folk som vänder pannkakor i köket och ger blanka fan både i språket och att dra sitt strå till stacken.
Nu vill jag understryka att jag känner många, och vet många invandrare som är bra mkt flitigare,högre utbildade och smartare än många svenskar jag känner. Även migsjälv som inte har nån utbildning att skryta med. All heder och lycka åt dom.
Hellfire skrev:
Sedan måste jag poängtera ditt utspel berörande socialbidragstagare, eller försörjningsstöd som det heter idag. Jag gick själv på socialbidrag under några månaders tid för några år sedan och jag har även haft vänner som har erhållit socialbidrag under olika perioder under livets gång och det du hävdar är en absurd osanning. När du söker socialbidrag så ska du först och främst inte ha några besparingar på banken, detta undersöks av socialen innan du kan få bidrag. Sedan så måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande och därmed ta första bästa jobb eller åtgärd som dyker upp. Därutöver ska du varje månad fylla i en lista på minst 20 sökta jobb, helst flera – tillsammans med telefonnummer och kontaktperson på varje sökt jobb som bevis på att du har sökt. Utöver detta så måste du ha reguljär kontakt med din sociala handläggare. Jag bodde i Göteborg då och där var man tvungen att uppsöka denne varje månad för personlig redovisning av sökta jobb samt redovisa handlingsplan och hur långt skridit handlingsplanen är. Så om du trodde att det bara var att söka socialbidrag och sedan sitta hemma framför datorn i åratal utan att behöva göra något så hade du grovt fel. Dessutom är socialbidrag odugligt då du lever på ett existensminimum på cirka 3000 kr i månaden efter att hyran och elen är betald. Har man bil kan man dessutom tvingas sälja den först beroende på hur stort värde bilen har och hur stor nytta bilen kan göra för dina eventuella möjligheter att få arbete.
Hur kan du säga att det är en absurd osanning när jag har 2st levande bevis i min närmaste bekantskapskrets. Den ena har inte jobbat sen han hoppade av 2an 1999, och den andra något år senare.
Den förstnämnda har visst deltagit i några åtgärder. Den senaste blev han utskriven ifrån för en dryg vecka sen för att han inte orkade gå dit. (Dom började klockan 10 varje morgon) Och han får fortfarande Soc, självklart har han inga besparingar. Men faktum kvarstår att han får ut runt 8k i månaden. Lägenheten han har står på hans flickväns mor, så hans flickvän kan lugnt jobba å få in sina pengar. Så tillsamans har dom en hyffsad ekonomi. Det enda han behöver göra till Arbetsförmedlingen är attt ljuga, säga att han sökt jobb och bara glida vidare. Det kanske är hårdare i Göteborg. BRA om det är det. Men i Örebro går det utan problem att göra som jag skriver. Allt går att gå runt, fuska sig till osv.
Som jag sedan skrev om killen som gick på arbetsförmedlingens slöserikurs. Om förra regeringen inte hade haft den sortens kurser, som kostar en halv million per person per halvår. ca 150 millioner bara i örebro per halvår så hade nog inte akassan försämrats lika mkt. Räkna det på säg 10 städer, och i 3år för jag kan inte tänka mig att dom inte gjort annorlunda eller billigare förr i tiden. Det är sanslöst mkt pengar.
Hellfire skrev:
Sedan över till alliansens dekadenta valfläsk, alla ska få 1000 kr mer i månaden. Det var inte alla som fick det. Dom flesta som jag känner som arbetar på vanliga fulltidsjobb fick runt 400-500 kr mer i månaden, min tjej fick cirka 400 kr mer i månaden. Att hon sedan fick en höjning av fackavgiften på 350 eller om det nu var 400 kr är ju som ett slag i ansiktet. Utöver detta så ökar bensinkostnaderna, skatt på bilförsäkringen, el priset gick upp o.s.v. samtidigt som förmögenhetsskatten slopades. Ja vad ska man säga! Folk har rätten till att tycka vad dom vill, det kallas yttrandefrihet, så jag säger att alliansen bedriver en bedrövlig omvänd Robin Hood politik och det har den borliga sidan alltid gjort och kommer alltid att göra. I nästa val så kommer dom inte att sitta kvar och det är det många som kommer att vara tacksamma för.
Läs tidningen idag så ser du att den andra halvan av din tusenlapp kommer efter nyår.
Som jag skrev. Det kostar att rensa upp efter en regering som delat ut, och låtit folk fuska med bidrag. Och som jag skrev efteråt. Det är självklart att det drabbar dom med minst pengar hårdast. Men för att få till en förändring så kostar det för alla.
Och vad gäller bensinen så är det som jag skrev förut också ett tvång för att få folk att gilla regeringen. Det hade den andra regeringen gjort också. Förmodligen ännu mer med tanke på Miljöpartiet. Men för att få trovärdighet(trots att man svek sitt löfte) med allt tal om växthuseffekt å global uppvärmning måste dom göra detta. Jag är den sista som hurrar för det. Men så ser nog tyvär framtiden ut.
Att sedan som någon skrev inte hjälpa folk som bor i Norrland, eller i vilken obygd somhelst när man höjer bensin och diesel avgifter så är det inte kul.
Hellfire skrev:
Bilen är en symbol för friheten att kunna ta sig nästintill var man vill när man vill, ta den inte ifrån oss vanliga samhällsmedborgare. Nu är ju faktiskt E85 här för att stanna, ju fler som köper desto biligare blir dessa bilar som begagnade och desto fler av även låginkomsttagarna kommer att ha råd att åka etanoldrivet. Vi har redan alternativa bränslen, det gäller bara att utveckla och effektivisera dom ännu mer än vad dom är idag och detta kommer också att ske då det hör till den naturliga utveckling som ständigt sker i våran värld.
Problemet med etanol är ju att det försämrar miljön mer än vanlig bensin.
Betänk att vi importerar etanolen från brazilien. Där dom skövlar regnskog för att plantera sockerplantagen. Och sen ska de framställas,förädlas å fraktas hit.
Framtiden ligger i Vätgas tror jag. Och solpaneler. För hur vi än vrider å vänder på de så krävs det utsläpp i någon form för att framställa vilket bränsle vi än väljer (även vätgas fast den blir bara Vatten när den förbränns)
Jag förstår att folk blir arga för att saker blir dyrare. Men se allt i ett längre perspektiv. 1år är ingenting. 4år är också förlite om man vill vända på ett lands utförsbacke till något bättre.
Jag hoppas verkligen dom klarar av det. Och jag hoppas att dom inte klantar bort sig. Det skulle göra mig gruvligt besviken. Men hoppet är det sista som överger oss, eller hur brukar man säga.