2716
Sök

Xenon-ljus

4 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
#1
Vart kan man skaffa sådana till min saab 9000 cse.

Fixade till rubriken
/Moderator

saab 9000 cse 2,3 94a 260+

324 Inlägg
18 september 2007
#2
Kolla blocket. Där finns det en del företag som säljer, som säkert passar saab oxå.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

1 653 Inlägg
18 september 2007
#3
sök på xenon så går det nog bättre smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

97 Inlägg
18 september 2007
#4
Du menar xenonljus? Kolla in hos www.xenonkungen.se, köpte mina där!


324 Inlägg
18 september 2007
#5
Lånar tråden lite.
Någon som vet om det är godkänt i Besiktningen?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

97 Inlägg
20 september 2007
#6
Inte om det är eftermonteringskit, men det är ju bara att byta till vanliga halogenlampor till besiktningen.


12 086 Inlägg
20 september 2007
#7
De finnsw två sanningar ang xenonljus. De finns både godkända xenonljuskit (ce-märkta mm) och icke godkända. Dessutom måste bilen va typad för xenonljus. Så för att de ska va helt lagligt måste bilen va typad och så måste kitet va godkänt.

Så har jag fått de förklarat för mig. Nackdelen med eftermonterade xenonljus är att de ofta bländar även vid halvljus.

1 867 Inlägg
20 september 2007
#8
Ska man ha xenonljus hjälper det inte att ha CE-märkta grejer, bilen måste vara typad med xenon, och för att det ska gå att typa måste bilen ha automatisk nivåreglering till lamporna och högtrycksspolning(allt för att undvika bländning).
Vi som eftermonterar xenon brukar ju dessutom stoppa i lampor med annan färgtemperatur(jag själv har 6000k i halv och 8000k i dimljusen), Lagstiftningen säger att maximalt tillåtna färgtemperatur på xenonljus är 4300k.

Altså, som svar på din fråga, inte besiktningsbart.

Angående var man ska köpa grejerna så kan jag bara rekommendera www.xenonkungen.se Trevliga grabbar där, och schyssta grejer. Skulle vara att det pajar så har man ovillkorligt garanti, inget tjafs.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

LillNaisarn
20 september 2007
#9
JapMax skrev:
Så har jag fått de förklarat för mig. Nackdelen med eftermonterade xenonljus är att de ofta bländar även vid halvljus.

Det är då man har över 4300Kevlin det kan upplevas som "bländande"
(så som jag förstått det),

820 Inlägg
20 september 2007
#10
LillNaisarn skrev:
JapMax skrev:
Så har jag fått de förklarat för mig. Nackdelen med eftermonterade xenonljus är att de ofta bländar även vid halvljus.

Det är då man har över 4300Kevlin det kan upplevas som "bländande"
(så som jag förstått det),

kelvingraderna anger färgen på ljuset som lamporna avger
Ju högre kelvingrader desto blåare...
Kelvin är ingen benämning på hur starka lamporna.
Solljus ligger på runt 5000 kelvin har jag för mig. går du neråt i kelvinskalan får du orange ljus och går du uppåt får du blåare och blåare...
Hur bländande lamporna är beror på hur starka lamporna är samt hur dom är riktade smile

LillNaisarn
21 september 2007
#11
wh0re skrev:
kelvingraderna anger färgen på ljuset som lamporna avger
Ju högre kelvingrader desto blåare...
Kelvin är ingen benämning på hur starka lamporna.
Solljus ligger på runt 5000 kelvin har jag för mig. går du neråt i kelvinskalan får du orange ljus och går du uppåt får du blåare och blåare...
Hur bländande lamporna är beror på hur starka lamporna är samt hur dom är riktade smile

Sa jag ngt om att desto högre kevlin att det ändrar styrka? Det är kanske så att folk upplever då det är starkare än/högre än 4300kelvin att det är bländande pga färgen,
(som jag antog det då jag satt och läste en tråd på ngt forum tror att det var på www.mbsca.com/forum )

Nja orange sken finns väll inte till Xenon det närmaste är "gult" som är 3000k.
http://www.radicast.se/bilder/lightbox/big/kelvinskalafyrk.jpg

1 653 Inlägg
21 september 2007
#12
Koop skrev:
Lagstiftningen säger att maximalt tillåtna färgtemperatur på xenonljus är 4300k.

Kan du visa den lagtext där det står 4300 kelvin?
Det där är bullshit tror jag tills jag e motbevisad.

Högre kelvin = mindre ljus.
Högre kelvin = blåare ljus, för att efter 12.000 kelvin börja ana mot ett lila-aktigt sken.

MEN, kelvin säger ingenting om mängden ljus, det är bara en bieffekt att högre kelvin lyser lite svagare, men även om du har 10.000 kelvin så lyser det mer/bättre än vanliga halogen.

Blåare ljus syns mindre på våt asfalt än gula halogen, värt att notera, men skyltar och reflexer syns fasen så mycket bättre istället, lite kompromiss där, på vintern är xenon oslagbart!

Du får inte eftermontera xenon, men merparten av besiktningsmännen skiter i om du har xenon eller halogen idag, är en grinig gubbe om du får nedslag på det, men to be safe, byt till halogen på besiktningen, tar ju inte mer än 1 minut då de flesta xenonkiten är plug and play.

hur folk kan tycka xenon är bländande fattar inte jag, jamena ljusbilden e ju densama oavsett om där sitter haogen, xenon eller stearinljus om man så vill ha det.
Det är isåfall projektorljus folk kan tycka är bländande, men det fins halogen-projektorer som ser ut so xenon i vissa vinklar då linsen bryter det blåa ljuset åt sidorna, tex många mercedes, BMW mfl med projektorljus. xenon har blivit det halshuggna fåret dock just för det har ett blåare ljus i sig självt.
men som alltid, fins ju de som är mer känsliga än andra.
blir man bländad så är det ju bara skaffa xenon själva så ser man bättre trots att mötandes har xenon smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
21 september 2007
#13
Koop skrev:
Lagstiftningen säger att maximalt tillåtna färgtemperatur på xenonljus är 4300k.

Jag snackade med en polare som är BMW försäljare och han sa att BMW har 10000k orginal på sina Xenonljus.

Så det om att 4300k endast är tillåtet stämmer inte!big_smile

Är själv sugen på att skaffa xenon som helljus iställer för fula extra ljus. cool


klacken65 skrev:
Vart kan man skaffa sådana till min saab 9000 cse.

www.ratsit.se

www.nordicxenon.se

www.ledtek.se

Sök  bara på xenon eller xenonkonverting eller liknade!
Hoppas du hittar det du söker... smile

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

Entreprenör
1 286 Inlägg
23 oktober 2007
#14
Roadkiller skrev:
Jag snackade med en polare som är BMW försäljare och han sa att BMW har 10000k orginal på sina Xenonljus.

Så det om att 4300k endast är tillåtet stämmer inte!big_smile

Är själv sugen på att skaffa xenon som helljus iställer för fula extra ljus. cool

Haha vilket jäva skitsnack från din "polare". BMW har INTE 10 000K xenon orginal. Utan deras ligger precis som de flesta andras på ca 4300K. Och det är INTE lagligt att ha blåare än 4300K från fabrik över huvud taget.

// Niklas Johansson

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
23 oktober 2007
#15
Jag har kollat runt lite ang detta. Det stämmer som du säger. roll Han min "polare" har jobbat på BMW i ca 10år så han vet nog vad han pratar om men jag tror han och jag har missuppfattat varandra vad gäller styrkan.

Så jag ber om ursäkt sad för mitt eller min "polares SKITSNACK" mad som du vill utrycka det...


Om ngn vill veta mer om Xenon kolla in denna sida!!

http://www.stylabilen.se/xenon/omhid.asp



NiKeMaN.. Har du ngn Xenonsats kvar med H7??
Såg att du hade ngn till salu...cool

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

8 156 Inlägg
23 oktober 2007
#16
Audikrille skrev:
Lånar tråden lite.
Någon som vet om det är godkänt i Besiktningen?

Om du samtidigt installerar automatisk nivåreglering och högtrycksspolare till xenonljusen så är det lagligt att ha dom som halvljus. Annars går dom inte igenom besiktningen. Dessutom krävs nog en reg. besiktning. I extraljus så är det ok att byta däremot.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Entreprenör
1 286 Inlägg
23 oktober 2007
#17
Roadkiller skrev:
Jag har kollat runt lite ang detta. Det stämmer som du säger. roll Han min "polare" har jobbat på BMW i ca 10år så han vet nog vad han pratar om men jag tror han och jag har missuppfattat varandra vad gäller styrkan.

Så jag ber om ursäkt sad för mitt eller min "polares SKITSNACK" mad som du vill utrycka det...


Om ngn vill veta mer om Xenon kolla in denna sida!!

http://www.stylabilen.se/xenon/omhid.asp



NiKeMaN.. Har du ngn Xenonsats kvar med H7??
Såg att du hade ngn till salu...cool

Ja det finns på lager... Bara o skicka PM om du vill köpa en sats eller flera. smile

MVH
NIklas Johansson

// Niklas Johansson

cruiser :)
79 Inlägg
23 oktober 2007
#18
hur äre med xenon om det inte är standard på bilen? med besikningen?

cash is king

4 586 Inlägg
8 december 2007
#19
hur lagligt är det att köra med rosa samt grönt Xenon??


Thorssa
8 december 2007
#20
Thullen skrev:
Koop skrev:
Lagstiftningen säger att maximalt tillåtna färgtemperatur på xenonljus är 4300k.

Kan du visa den lagtext där det står 4300 kelvin?
Det där är bullshit tror jag tills jag e motbevisad.

MEN, kelvin säger ingenting om mängden ljus, det är bara en bieffekt att högre kelvin lyser lite svagare, men även om du har 10.000 kelvin så lyser det mer/bättre än vanliga halogen.

Blåare ljus syns mindre på våt asfalt än gula halogen, värt att notera, men skyltar och reflexer syns fasen så mycket bättre istället, lite kompromiss där, på vintern är xenon oslagbart!

Saxat fran xenonkungen.se:

"En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik. 4300K avger en krämvit ljusfärg, nästan som en extra stark halogenlampa. Vissa bilar kan till synes ha blåare sken, men det är då fråga om prismor och annat i lyktan som skapar denna effekt; på gatan är den alltid krämvit."

I övrigt håller jag med dig, framförallt om att xenon med högre kelvin är dåliga på blöt och mörk väg. Jag har 8000K och är missnöjd med egenskaperna vid såna tillfällen och kommer nästa gång köpa lägre K. Dock är de ändå bättre än halogen vid de tillfällena och i alla andra tillfällen är det fullständigt överlägset!


Sök