Koop skrev:
Lagstiftningen säger att maximalt tillåtna färgtemperatur på xenonljus är 4300k.
Kan du visa den lagtext där det står 4300 kelvin?
Det där är bullshit tror jag tills jag e motbevisad.
Högre kelvin = mindre ljus.
Högre kelvin = blåare ljus, för att efter 12.000 kelvin börja ana mot ett lila-aktigt sken.
MEN, kelvin säger ingenting om mängden ljus, det är bara en bieffekt att högre kelvin lyser lite svagare, men även om du har 10.000 kelvin så lyser det mer/bättre än vanliga halogen.
Blåare ljus syns mindre på våt asfalt än gula halogen, värt att notera, men skyltar och reflexer syns fasen så mycket bättre istället, lite kompromiss där, på vintern är xenon oslagbart!
Du får inte eftermontera xenon, men merparten av besiktningsmännen skiter i om du har xenon eller halogen idag, är en grinig gubbe om du får nedslag på det, men to be safe, byt till halogen på besiktningen, tar ju inte mer än 1 minut då de flesta xenonkiten är plug and play.
hur folk kan tycka xenon är bländande fattar inte jag, jamena ljusbilden e ju densama oavsett om där sitter haogen, xenon eller stearinljus om man så vill ha det.
Det är isåfall projektorljus folk kan tycka är bländande, men det fins halogen-projektorer som ser ut so xenon i vissa vinklar då linsen bryter det blåa ljuset åt sidorna, tex många mercedes, BMW mfl med projektorljus. xenon har blivit det halshuggna fåret dock just för det har ett blåare ljus i sig självt.
men som alltid, fins ju de som är mer känsliga än andra.
blir man bländad så är det ju bara skaffa xenon själva så ser man bättre trots att mötandes har xenon