2795
Sök

Xenon-ljus

8 156 Inlägg
14 december 2007
7 §     Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internationella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsystemet.

För vitt ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot blått     x ³ 0,310
2.       Gräns mot gult      x £ 0,500
3.       Gräns mot grönt   y £ 0,150 + 0,640x; y £ 0,440
4.       Gräns mot rött      y ³ 0,382

För gult ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot rött      y ³ 0,138 + 0,580x
2.       Gräns mot grönt   y £ 1,29x – 0,100
3.       Gräns mot vitt      y ³ -x + 0,966
4.       Gräns mot spektralt ren färg y £ -x + 0,992

För orangegult ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot gult      y £ 0,429
2.       Gräns mot rött      y ³ 0,398
3.       Gräns mot vitt      z £ 0,007

För rött ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot gult      y £ 0,335
2.       Gräns mot purpur z £ 0,008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Kp_johan
14 december 2007
www.realcar.se har garanterat och OM inte det har dom en hög andra roliga grejor

Thorssa
15 december 2007
Phaetoon skrev:
7 §     Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internationella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsystemet.

För vitt ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot blått     x ³ 0,310
2.       Gräns mot gult      x £ 0,500
3.       Gräns mot grönt   y £ 0,150 + 0,640x; y £ 0,440
4.       Gräns mot rött      y ³ 0,382

För gult ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot rött      y ³ 0,138 + 0,580x
2.       Gräns mot grönt   y £ 1,29x – 0,100
3.       Gräns mot vitt      y ³ -x + 0,966
4.       Gräns mot spektralt ren färg y £ -x + 0,992

För orangegult ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot gult      y £ 0,429
2.       Gräns mot rött      y ³ 0,398
3.       Gräns mot vitt      z £ 0,007

För rött ljus gäller följande gränser
1.       Gräns mot gult      y £ 0,335
2.       Gräns mot purpur z £ 0,008

Kan du översätta det där till svenska? wink Och §7 i vadå?

8 156 Inlägg
15 december 2007
Thorssa skrev:
Kan du översätta det där till svenska? wink Och §7 i vadå?

Vägverkets författningssamling (VVFS 2003:22)
Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872815

Hoppas att dessa två bilder ger dig en liten klarare bild över CIE-koordinatsystemet.
http://home8.inet.tele.dk/larri/FARVBIL/CHROMATI.GIF
http://www.bigscreen.se/images-2/CIE-diagram.jpg
För att göra det hela ännu mer krångligt så finns det en z-axel också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

5 Inlägg
13 december 2009
Diagram/albedo-graphs mm.mm.

Spelar ingen roll!

Avskrädet borde förbjudas helt och permanent!!!
Eftermonterat H7 ÄR olagligt, men det skiter macho-fjantarna i.

"Typgodkända/lagliga bilar" = är godkända av slipsnissar på Transportstyrelsens kontor
som aldrig blivit utsatta för eländet!!

Xenon kan möjligtvis bara fungera som HELJUS & inget annat!

8 av 10 Xenon bländar RAKT UPP i ögonen oavbrutet, detta är facit vid körning på E4:an dagligen.
eller så får Transportstyrelsen avskaffa halvljuset, och alla kör med heljus PÅ oavsett tid på dygnet...

Nehe, då var det inte roligt längre......kommer Xenon-idioterna att gasta ut-
när dom själva inte ser vägen dom kör på.

308 Inlägg
13 december 2009
northfly skrev:

Spelar ingen roll!

"Typgodkända/lagliga bilar" = är godkända av slipsnissar på Transportstyrelsens kontor

8 av 10 Xenon bländar RAKT UPP i ögonen oavbrutet, detta är facit vid körning på E4:an dagligen.
eller så får Transportstyrelsen avskaffa halvljuset, och alla kör med heljus PÅ oavsett tid på dygnet...

Vaknat på fel sida sängen? Mina strålkastare är projektorstrålkastare och bländar långt långt långt mindre än vad vanliga halogen i stora reflektorer gör...

112 Inlägg
13 december 2009
Jag är inte heller någon anhängare till xenonljus. Trots att jag sitter högt upp i bilen så är det alltid jobbigt för ögonen om natten med dessa gasurladdningslampor. Jag tycker att allt annat än max 55 W halogen ska förbjudas. Det blir svårare för mig att se vägen när jag blir bländad av andra bilar.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

308 Inlägg
13 december 2009
Personligen tycker jag husvagnar borde förbjudas...och släpvagnar...och stora bagagerum som kan fyllas med mycket last...och takboxar...och tjocka tanter i baksätet....
Folk är nämligen dåliga på att använda strålkastarhöjningsochsänkningsomställarknappmojängen.

1 653 Inlägg
13 december 2009
northfly skrev:

hmm...
nu kör jag xenon i projektorstrålkastare och har medvetet ställt dom lågt så de omöjligen kan blända, just för jag vet det är irriterande med folk som bländar. letar efter en nivåregleringssats, vet Hella har en, blir ev en sån framöver och en regbesiktning.

Men att 8 av 10 med xenon skulle blända anser iaf jag är total bullshit, jag ser 10 ggr oftare folk med halogen som bländar än folk med xenon.

DOCK kan jag påstå att folk som eftermonterar xenon i vanliga reflektorstrålkastare bländar mer än projektorstrålkastare, gärna på 20.000 mil gammla strålkastare också som är lagom blästrade, dock är det såpass få som gör detta fortfarande så det är inget större problem.
däremot folk som envisas med dimljus borde det va skottpengar på...

med RÄTT inställd ljusbild så anser jag att xenon och halogen bländar lika lite/mycket, men folk har över lag jävligt svårt för att göra en ljusinställning när de bytt lampor, vilket gör att de bländar allt som ofta...

om vi ändå ska dra upp mer offtopic-saker så kan vi ju avrätta alla som inte fattar hur det bakre dimljuset ska användas också!

my 2 cents...

BTW: Xenonkungen är ingen lagtext heller så det är ett klent bevis, däremot Phaetons inlägg verkar mer konkret bevis, om vi nu lyckas tolka det där till mer exakta kelvintal tongue
Senast redigerat av Thullen (13 december 2009)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 december 2009
Vi gör så här, vi förbjuder all form av belysning och inför utegångsförbud efter mörkrets intrång så slipper vi detta problem med bländande lampor...

Felinställda/felmonterade lampor bländas, oavsett typ. Korrekt inställda/monterade lampor bländas inte.

Sen kan man ju fråga sig var gränsen för att bländas egentligen ligger, vissa verkar ju bländas av två 5w glödlampor monterade i extraljusen fram på en del bilar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Proud Audi-owner
55 Inlägg
29 december 2009
northfly skrev:

"Spelar ingen roll!

Eftermonterat H7 ÄR olagligt, men det skiter macho-fjantarna i."

Jag har 50W xenon i helljusen, som är av sockeln h7, vilket är helt lagligt!

avskrädet????
har du Någonsin kört en bil på natten i kolsvart mörker utan gatlyse som haft xenon monterat?
för OM du har det, kommer du aldrig vilja ha en bil utan xenon efter det!.

Vorsprung durch technik

Darth Vader
1 644 Inlägg
29 december 2009
northfly skrev:

Spelar ingen roll!

Då du lyfte en tråd som är över två år gammal så måste du sökt upp den, och detta endast för att gnälla? Det finns bra mycket mer aktuella trådar inom ämnet xenonljus...

Braaaaap?

729 Inlägg
29 december 2009
Någon nämnde dagsljuset, det ligger väl på ca 6500K...

Sitter det inte 5000K på vissa nya bilar från fabrik?? Rätta mig om jag har fel... smile

Btw, tror INTE BMW har 10 000K på sina bilar! big_smile Varför skulle man montera 10 000K mitt i allt istället för 4300K eller 5000K!?!?

Darth Vader
1 644 Inlägg
29 december 2009
ts85 skrev:
Sitter det inte 5000K på vissa nya bilar från fabrik?? Rätta mig om jag har fel... smile

Nuförtiden gör det detta på vissa bilar ja smile
Senast redigerat av Tom (29 december 2009)

Braaaaap?

257 Inlägg
30 december 2009
köp via www.vvme.com (USA)  billigt / smidigt och säkert smile
LEV TID 3-5 arbets dagar

1 210 Inlägg
30 december 2009
Köpte ifrån autosculp härnösand... gav 800:- för 6000 K helnöjd bra kundservice..

http://www.autosculp.se/

iofs 35W men har dom i halvljuset där dom är kanon..

Ska köpa 55w till helljuset nu..
Senast redigerat av Ekis! (30 december 2009)

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
30 december 2009
Kan tipsa dig STARKT om www.bilupplysningen.se - grabbarna har precis kommit igång med sin webshop osv. och de är faktiskt riktigt bra att ha och göra med. Köpte mina xenon från de för cirka 1 år sen och de har fungerat suveränt smile min bil finns under "Våra kunder"..

1 210 Inlägg
30 december 2009
XtremeTuning skrev:
Kan tipsa dig STARKT om www.bilupplysningen.se - grabbarna har precis kommit igång med sin webshop osv. och de är faktiskt riktigt bra att ha och göra med. Köpte mina xenon från de för cirka 1 år sen och de har fungerat suveränt smile min bil finns under "Våra kunder"..

Pris ?? vore intressant tycker jag wink

bra priser såg ja nu.. smile
Senast redigerat av Ekis! (30 december 2009)

Proud Audi-owner
55 Inlägg
1 januari 2010
ts85 skrev:
Någon nämnde dagsljuset, det ligger väl på ca 6500K...

5,000 K     Horizon daylight
5,500–6,000 K     Typical daylight, electronic flash
6,500 K     Daylight, overcast

Beroende på väder, tidpunkt osv så lär dagsljus variera mellan 5000-6500k.

Mina ögon uppfattar dock 5000k som helt "vitt", medans 6000k har ett blått stick som mina ögon inte uppskattar, speciellt efter våta vägar, eller vid körning med vilt utefter vägarna.

Men som sagt, detta med vilket Kelvin-tal man ska ha på sina xenonljus, så är nog allt mellan 4300-6000k bra för de flesta.

Vorsprung durch technik

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
1 januari 2010
lucather skrev:
Jag är inte heller någon anhängare till xenonljus. Trots att jag sitter högt upp i bilen så är det alltid jobbigt för ögonen om natten med dessa gasurladdningslampor. Jag tycker att allt annat än max 55 W halogen ska förbjudas. Det blir svårare för mig att se vägen när jag blir bländad av andra bilar.

Äh, vilket trams. Xenon bländar inte mer än annat ljus dock stör sig ögat av det blåa sticket (alla som gjort lumpen vet att blått inte är bra för mörkerseendet).

Själv skulle jag aldrig tänka mig en bil utan xenon.

Sök