2425
Sök

Problem med uppladdning av kondensator

1 585 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#1
Hejsan skulle koppla in min kondensator nyss. Jag använde det motståndet jag fick till och höll motståndet med en tång i ca 2-3 min. Sen kollpade jag in plusen men det small till ordentligt har kondensatorn gått sönder nu? en orange lampa lyser. Vad har jag gjort för fel? TACKSAM FÖR HJÄLP Kondensatorn ligger på 3F och det är en Profitexx kondensator

1 585 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#2
Nu lyser den när jag har slutsteget och bilen avstängt. Men när jag har stereon och slutsteget igång så lyser det inte? stängs den ej av automatiskt eller vad? Kommer ju garanterat ladda ur batteriet...
Senast redigerat av Jolle87 (20 september 2007)

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
20 september 2007
#3
Jolle87 skrev:
Nu lyser den när jag har slutsteget och bilen avstängt. Men när jag har stereon och slutsteget igång så lyser det inte? stängs den ej av automatiskt eller vad? Kommer ju garanterat ladda ur batteriet...

den ska stänga av sig själv inom ett par minuter.. men vad var det för motstånd du höll o varför? de är förmodligen ett motstånd som du får med till kondesatorn i reserv..

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

1 585 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#4
okey så det tar ett par minuter innan den stängs av? Alla säger ju att man ska ladda kondensatorn innan man kopplar in den annars går den sönder. Läste på dls hemsida. Sen eftersom det va ett motstånd med så fatta jag det som om jag skulle ladda upp den först:P Men det skumma är att volt mätarna inte lyser när jag har steget och det igång sen när jag stänger av stereon och steget så börjar volt mätaren lysa igen:S
Senast redigerat av Jolle87 (20 september 2007)

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
20 september 2007
#5
Jolle87 skrev:
okey så det tar ett par minuter innan den stängs av? Alla säger ju att man ska ladda kondensatorn innan man kopplar in den annars går den sönder. Läste på dls hemsida. Sen eftersom det va ett motstånd med så fatta jag det som om jag skulle ladda upp den först:P

va vadå ladda upp den först.. den gör den ju under tiden som den är igång ju så de förstår ja inte vf man skulle göra..  är motståndet väldigt litet elr? ja har själv kondesator o ja ladda inte min innan o ja fick också med ett motstånd till men de är ifall motståndet i kondesatorn går i sönder.. !

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

1 585 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#6
Okey kanske den gör men det är fakta jag fått från alla håll och kanter. Och trådar här på garaget osv:P Men då vet jag men undra vad som är fel då eftersom den gör lite som den vill själv:P

Whitetrash
589 Inlägg
20 september 2007
#7
Du har inte gjort något fel och bör nog ignorera det InZZanE vad annbelangar motstånd och avstängningstid...jag har då aldrig hört talas om en kondensator med timer i.

Det jag kan tänka mig är att du eventuellt "laddat upp" kondensatorn för kort, alltså hållit motståndet mellan kabeln från batteriplus och kondensatorns plus för kort tid.

Och det med voltmätaren inte lyser vid rätt tidpunkt kan bero på att du inte satt remotekabeln från steget någonstans? Det är den som tänder voltmätaren.

Förövrigt så laddar inte en kondensator ur batteriet, den lagrar bara en del av strömmen.
En kondensator går alltså inte att stänga av, endast voltmätaren som eventuellt sitter på.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

1 585 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#8
Okey tänkte väll också det^^ mm kan ju ha hänt att det inte laddat upp ordentligt.  Remote kabblen är i steget allt är inkopplat sen innan, kopplade bara in kondensatorn i efter hand. Så även om volt mätaren inte stänger av sig så behöver jag inte va rädd för att batteriet ska laddas ur? men tycker volt mätare ska stängas av? Kan tillägga att jag kopplade ur kondensatorn nu för jag va lite orolig att den skulle ladda ur batteriet men kopplar in den sen igen när det slutat regna:P
Senast redigerat av Jolle87 (20 september 2007)

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
20 september 2007
#9
__Marcus skrev:
Du har inte gjort något fel och bör nog ignorera det InZZanE vad annbelangar motstånd och avstängningstid...jag har då aldrig hört talas om en kondensator med timer i.

Det jag kan tänka mig är att du eventuellt "laddat upp" kondensatorn för kort, alltså hållit motståndet mellan kabeln från batteriplus och kondensatorns plus för kort tid.

Och det med voltmätaren inte lyser vid rätt tidpunkt kan bero på att du inte satt remotekabeln från steget någonstans? Det är den som tänder voltmätaren.

Förövrigt så laddar inte en kondensator ur batteriet, den lagrar bara en del av strömmen.
En kondensator går alltså inte att stänga av, endast voltmätaren som eventuellt sitter på.

har ja gjort fel då som inte laddade upp min kondesator innan ja koppla in den? men funkar ändå!

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

18 Inlägg
20 september 2007
#10
nej, du kan koppla in den direkt utan motstånd men då kan det bli en häftig strömrusning (smäll) med ett motstånd kan man laddaupp kondensatorn långsamt istället smile

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
20 september 2007
#11
Snatch skrev:
nej, du kan koppla in den direkt utan motstånd men då kan det bli en häftig strömrusning (smäll) med ett motstånd kan man laddaupp kondensatorn långsamt istället smile

okej okej tänkte väll hehe.. ne där small ingenting när ja koppla in den men hade då rätt kasst batteri också så kanske df

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

1 585 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#12
Aja nu fungerar det iallfall:) Kopplade in det igen och nu stängs volt mätare av när steget stängs av och startar när steget startar. Får se om det bli nån liten skillnad sen kanske:P
Senast redigerat av Jolle87 (20 september 2007)

9 Inlägg
24 september 2007
#13
Man kan också ladda upp kondensatorn genom en glödlampa så ser man att det är klart när lampan slocknat.



Sök