2795
Sök

Faror med MC!

1 396 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#1
Har en liten diskussion med min kusin som har en Triumph Daytona 675...


Jag är lite förbannad på honom eftersom att han har haft sin mc i 1 månad och ännu inte försökt sig på att stegra.. Men i 250km/h vågar han ligga, på en vanlig väg...


Jag anser att det är farligare att köra i 250km/h på allmän väg än att åka bakhjul i ca 100km/h.. Han tvärtom...

PS. Detta handlar om vad som är farligast för föraren och inte vad som är farligast för andra trafikanter. DS.

Vem har rätt och vem har fel?

Tacksam för svar

/Niclas
Senast redigerat av NiclasT (21 september 2007)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

987 Inlägg
21 september 2007
#2
Enligt mig så har du nog rätt.. Fast jag kör själv inte MC så jag vet egentligen inte. Men jag skulle nog vara mer rädd för 250 blås, än 100 km/h på bakhjulet faktiskt..

i like it load

Muttley
21 september 2007
#3
diskussionen är ju löjlig.

de är lika stor idiot vilket som om han kör fort eller ligger på bakhjuler i 30 km/h på allmän väg.

1 396 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#4
NippaN skrev:
Enligt mig så har du nog rätt.. Fast jag kör själv inte MC så jag vet egentligen inte. Men jag skulle nog vara mer rädd för 250 blås, än 100 km/h på bakhjulet faktiskt..
Du har så rätt cool

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

11 Inlägg
21 september 2007
#5
NippaN skrev:
Enligt mig så har du nog rätt.. Fast jag kör själv inte MC så jag vet egentligen inte. Men jag skulle nog vara mer rädd för 250 blås, än 100 km/h på bakhjulet faktiskt..
Om man kör i 250 på en helt tom, stor väg, med full koll. Eller om man kör i 100km/h och försöker stegra, något som man inte har koll på. vad är farligast?

Och ja, det är jag som är idioten på hojen.

1 396 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#6
tkd_rille skrev:
diskussionen är ju löjlig.

de är lika stor idiot vilket som om han kör fort eller ligger på bakhjuler i 30 km/h på allmän väg.
Du behöver inte skriva eller läsa den här tråden eftersom att du inte verkar förstå att vi inte diskuterar moral utan risker med mc-körning..

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

1 297 Inlägg
21 september 2007
#7
100 på bakhjulet eller 250km/h på 2 hjul.. så länge man inte ramlar eller kör in i något så spelar det ju ingen roll.. dvs då är de lika dumt båda 2.. om det händer något så är 250km/h till 99% död! medans man kan klara sig i 100km/h.


1 396 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#8
MrTobias skrev:
100 på bakhjulet eller 250km/h på 2 hjul.. så länge man inte ramlar eller kör in i något så spelar det ju ingen roll.. dvs då är de lika dumt båda 2.. om det händer något så är 250km/h till 99% död! medans man kan klara sig i 100km/h.
Ja det var så jag tänkte också... Tack!

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

1 297 Inlägg
21 september 2007
#9
Detta hände för länge sen.. jag hade min första bil.. körde på en 2filig motortrafikled i ca 160 km/h.. tyckte att det gick jäkligt fort då smile så hör jag något komma bakifrån.. låter riktigt mkt.. blir omkörd av en mc på bakhjulet.. som ganska fort lämnar mig.. shit vilka skills/vilja dö begär smile

när man kör mc så måste man tänka åt alla.. lite inte på någon eller något!


blacken
21 september 2007
#10
Bägge alternativen är lika "korkade".

9 108 Inlägg
21 september 2007
#11
Om man inte kört hoj över huvud taget har man ingen aning om hur något av alternativen är, det är faan så mycket svårare att köra på bakhjulet än vad det ser ut i alla hojfilmer man ser på nätet t.ex, mycket träning ligger bakom. Jag har inte prövat på min hoj heller ska jag erkänna wink

Båda är farliga och man ska inte göra något av det om man inte känner sig trygg på hojen, dock skulle jag nog vilja säga att det är enklare att åka fort än att lära sig åka på bakhjulet. Sedan finns det säkert hojåkare som tycker tvärtom med, som har balanspunkten i blodet.


Muttley
21 september 2007
#12
NiclasT skrev:
tkd_rille skrev:
diskussionen är ju löjlig.

de är lika stor idiot vilket som om han kör fort eller ligger på bakhjuler i 30 km/h på allmän väg.
Du behöver inte skriva eller läsa den här tråden eftersom att du inte verkar förstå att vi inte diskuterar moral utan risker med mc-körning..
jag behöver inte skriva nej, men jag skriver pga att jag har en åsikt.
risker med idioter på vägen både bil och mc lastbils förare ja alla fordon. man skall väl ändå respektera andra människor `? verkar som folk har tappat vettet ju längre in i framtiden vi kommer.
250 km/h ? på vilken väg kan du igentligen köra de utan någon risk alls ? ge mig en sådan väg som privat har tillgång till..
bakhjulet när man kör om någon ? har man inte tänkt till innan?

risken med att idioter som kör för fort på mc är enorm. bilister hinner ju inte se idioterna eller ?
en äldre ska väl inte behöva lida för att de kommer idioter runt 250 blås på bakhjulet ??

pga av att ni leker så får alla lida när ni tar ut era igentligen inte förtjänade försäkringpengar när ni ramlar.

9 Inlägg
21 september 2007
#13
Vad jag ser har ingen ens nämt vart det ifråga gäller att köra, så att gnället med moral och skit om "man får inte göra si och så" kan jag få höra nog av om jag ringer morsan...

Till topic, så skulle jag nog hellre köra 250 "vanligt" än 100 på bakhjulet. Men det är bara så jag könner mig säkrare då jag inte åker på nåra bakhjul så ofta tongue


Muttley
21 september 2007
#14
NiclasT skrev:
Har en liten diskussion med min kusin som har en Triumph Daytona 675...


Jag är lite förbannad på honom eftersom att han har haft sin mc i 1 månad och ännu inte försökt sig på att stegra.. Men i 250km/h vågar han ligga, på en vanlig väg...
/Niclas
DÄR näms vanlig väg.

alias_kladde
22 september 2007
#15
Satt och läste lite och kom att tänka på det, liksom en av er skrev tidigare en otrafikerad väg med inga bilar 250kmh, har du rätt hoj har dom hastigheterna inom några få sekunder och eftersom vägen då är rak innebär det fokus framåt och inte åt sidorna. Sen beror det ju på kast vindar och underlag och styrlager svinlager spårning på cykeln, vilket skulle kunna leda till att cykeln börjar wobbla i de hastigheterna vilket är riktigt svårt att ta sig ur.

Bakhjulet 100kmh visst risken att slå sig så inuta helvet förminskas väl egentligen. men på grund av att det är så mycket teknik i det hela så måste du balansera upp den på bakhjulet rätt växel och tillräckligt mycket gas, sedan får du inte luta åt något håll för du kör på en yta som är lika stor som plånet på en tändsticksask där har du redan ökat risken med det dubbla enligt statistik för annars kör du på två sånna ytor vilket också innebär mer grepp.

Slutsats det är farligare att köra på bakhjul på grund av risken att trilla, men trillar du i 250 innebär det troligtvis en säker död, men det är inte lika lätt att trilla i 250 som på bakhjul därför skulle jag säga att det är lättare att köra 250 med mindre risker, men större skador.
Detta är baserat på åsikt och det skulle kunna innbära felaktigher men det är så jag uppfattar det

60 Inlägg
22 september 2007
#16
tkd_rille skrev:
NiclasT skrev:
tkd_rille skrev:
diskussionen är ju löjlig.

de är lika stor idiot vilket som om han kör fort eller ligger på bakhjuler i 30 km/h på allmän väg.
Du behöver inte skriva eller läsa den här tråden eftersom att du inte verkar förstå att vi inte diskuterar moral utan risker med mc-körning..
jag behöver inte skriva nej, men jag skriver pga att jag har en åsikt.
risker med idioter på vägen både bil och mc lastbils förare ja alla fordon. man skall väl ändå respektera andra människor `? verkar som folk har tappat vettet ju längre in i framtiden vi kommer.
250 km/h ? på vilken väg kan du igentligen köra de utan någon risk alls ? ge mig en sådan väg som privat har tillgång till..
bakhjulet när man kör om någon ? har man inte tänkt till innan?

risken med att idioter som kör för fort på mc är enorm. bilister hinner ju inte se idioterna eller ?
en äldre ska väl inte behöva lida för att de kommer idioter runt 250 blås på bakhjulet ??

pga av att ni leker så får alla lida när ni tar ut era igentligen inte förtjänade försäkringpengar när ni ramlar.
OT:Då tar du alltså självklart på dig ansvaret och kallar dig själv för idiot då jag precis läste om hur du pressade din bil till 205 km/h i tråden om volvos toppfart?

Jag orkar inte med alla dessa moraltanter som ska vrida och vända på allting för att hitta något att gnälla på. Håll din moral till trådar som handlar om just moral, denna tråd handlade om vilket som var farligast för föraren, inte om moralen bakom det hela. 

On topic igen, jag hade nog varit mycket mer rädd liggandes i 250 km/h på en hoj jämfört med 100 på bakhjulet smile Vilket som är farligast vet jag dock inte.. Satsar nog en peng på bakhjulet. Känns som det är lite mer saker som kan gå fel=)


8 156 Inlägg
22 juli 2008
#17
Jag skulle hellre köra 250km/h på motorväg än att köra i 50km/h på bakhjulet. Men min balans/motorik är inte världens bästa. Så för min del så skulle det vara bra mycket farligare att köra på bakhjulet.
Men ser man till vad som är farligast generellt sätt så är väl risken att skadas allvarligt bra mycket större vid 250km/h. Men risken att råka ut för en olycka är nog ungefär lika? Risken att åka på en sten eller att behöva väja för ett djur är ju ungefär densamma. Men konsekvensen kanske blir större om man åker i en hastighet av 70 meter i sekunden?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

801 Inlägg
22 juli 2008
#18
jag har inte mc kort, och aldrig kört nåt starkare än en 125:a cross, på två hjul, men det är klart att man provade att åka bakhjul med moppen, inte samma sak, jag vet.
Om jag hade haft mc kort så hade jag nog varit mer bekväm att köra 250km/h än att åka på bakhjulet, jag kan inte ens stå still på planmark utan att vingla, så det säger väl sig självt?
men detta hade då inte hänt efter en månad, och då antagligen mitt i natten så det är mindre risk att skada andra.

Det är otroligt dumt bägge två dock.

//Hallen

804 Inlägg
22 juli 2008
#19
Efter att ha provat en del med en cr250 att köra på bakhjulet så kör jag med hellre i 250km/h än försöker mig på att köra på bakhjulet i närmare 100km/h. Fast sen saknar jag ju A-kortet med så..

Med.lem
3 759 Inlägg
22 juli 2008
#20
Att köra på bakhjulet (i egentligen vilken hastighets som hellst) är, som millen sa, mycket svårare än vad vissa får det att se ut.
Men för en som kan och vet hur han ska hantera hojen om den tex kommer för högt upp är i min mening
säkrare än dom där i andra MC tråden som skriver:

"Tjaa jag ska ta A kort nu i sommar, hört att R1:an är jävligt bra, sugen som fan på en sån!!1"

Om en sån kille som precis klarat kortet och är ute på jungfrufärden,  ska testa att dra lite på 3:an på 70 vägen.. DEN är i min mening bra mycket störra risk, både för sig själv och andra.

MEN för att svara på frågan... Jag tycker de är bättre att göra en kompromiss =



big_smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök