2103
Sök

Förstabil för max 20000:-

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
24 oktober 2007
Skriver mitt 3e inlägg nu och rekomenderar 3st bilar som ej finns med konstingt nog.

1 alfa romeo 155 2,0ts sport, finns under 20000:- och går som F*N 150 kusar som du utan problem fjuttar upp i höga hastigheter, varvilliga och glada på lite pisk. Chefen är duktig på alfa och sa att 155an var helt klart bästa förstabilen vilket det visade sig vara. dyr? nej. svår att få tag på delar till? nej. piskar på sjukt bra? jepp:Dcool
http://www.blocket.se/vi/10696490.htm?ca=14_s

2. Golf 2 gti 16v

där kan du få en hyffsad fräsh för runt 20k där du piskar ifrån div saabar och andra bilar som står på ja sidan av din lista. dom där 129 vilda ponnysarna tar jäklarns ut sin rätt så fort nålen kommer över 4000rpm. skitrolig bil som är lätt att bli av med kortet med om man inte tänker sig för. Talar av egen erfarenhet där. Halvdyr försäkring dock.
http://www.blocket.se/vi/13580050.htm?ca=14_s

3. E30 wtf?

Vad för vettig kille som söker helgräcer överväger inte en e30? Bakhjulsdrift, snyggaste bmw:n någonsin? Rolig som få, finns med många spännande motorer. KVALITET.
En 325 är inte svår att få vantarna på för en bra peng och då har du en förgrymmat kul bil.

http://www.blocket.se/vi/13927556.htm?ca=14_s en ix tillochmed bra nu till vintern^^
http://www.blocket.se/vi/13782542.htm?ca=14_s

Sen får man ju inte så mkt bil för 20k eller så får man mkt bil i lite sämmre skick, men dom 3 bilarna där har du MASSOR bilar och glädje för pengarna.

1 754 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Turbomatte skrev:
Skriver mitt 3e inlägg nu och rekomenderar 3st bilar som ej finns med konstingt nog.

1 alfa romeo 155 2,0ts sport, finns under 20000:- och går som F*N 150 kusar som du utan problem fjuttar upp i höga hastigheter, varvilliga och glada på lite pisk. Chefen är duktig på alfa och sa att 155an var helt klart bästa förstabilen vilket det visade sig vara. dyr? nej. svår att få tag på delar till? nej. piskar på sjukt bra? jepp:Dcool
http://www.blocket.se/vi/10696490.htm?ca=14_s

2. Golf 2 gti 16v

där kan du få en hyffsad fräsh för runt 20k där du piskar ifrån div saabar och andra bilar som står på ja sidan av din lista. dom där 129 vilda ponnysarna tar jäklarns ut sin rätt så fort nålen kommer över 4000rpm. skitrolig bil som är lätt att bli av med kortet med om man inte tänker sig för. Talar av egen erfarenhet där. Halvdyr försäkring dock.
http://www.blocket.se/vi/13580050.htm?ca=14_s

3. E30 wtf?

Vad för vettig kille som söker helgräcer överväger inte en e30? Bakhjulsdrift, snyggaste bmw:n någonsin? Rolig som få, finns med många spännande motorer. KVALITET.
En 325 är inte svår att få vantarna på för en bra peng och då har du en förgrymmat kul bil.

http://www.blocket.se/vi/13927556.htm?ca=14_s en ix tillochmed bra nu till vintern^^
http://www.blocket.se/vi/13782542.htm?ca=14_s

Sen får man ju inte så mkt bil för 20k eller så får man mkt bil i lite sämmre skick, men dom 3 bilarna där har du MASSOR bilar och glädje för pengarna.

Alfan: Antar att det är FWD. Verkar som en snabb och rolig bil, dock lite ovanlig...

Golfen: Som en 205 GTi fast med 4 ventiler per cylinder i stället för 2?
Inte samma märke och 10-15 hk mer
Skulle gärna ta en http://www.blocket.se/vi/13798953.htm?ca=11_s annars, ovanligare ^^

BMW: Hmm, folk har inte nämnt dem så mycket för mig. Det har mest varit Audi, Saab, Toyota och Opel som folk har tipsat mig om...

Jag vill dock ha en bil som är i hyffsat bra skick, inte mycket rost och så... Men om jag hittar en rostfri BMW som inte är sönderkörd så visst!

---------------------------

Varför har ingen nämnt Porsche 924? (Skoja bara)
Senast redigerat av Holiace (24 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

182 Inlägg
24 oktober 2007
Köp en bmw...jag tror inte det finns roligare bil än 325an för det priset...Den ska ju ha 170 nånting hk också. Och du kan lätt hitta en som är i ett bra skick. T.o.m. 320 är en rolig bil...speciellt på vintern big_smile

Mvh Jojje

1 754 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Wallen skrev:
Sen va låtsaspappa säger eller vad vem som helst säger har egentligen ingen betydelse då man har en egen uppfattning, eller?

Han har haft många bilar och kan mycket mer än mig...

Jag kan inget om allt.

192 Inlägg
25 oktober 2007
kan ju rekomendera en opel omega 3000 24v modellen då,,  samt bmw 323 e21, den har ju lamelldiffen och lite motor,,,  båda går att köra relativt billigt åå....  om man inte e MYCKET gasglad så, men vilken bil går billigt då?? förutom en golf diesel då:)

//// Tommie

1 754 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
loftom skrev:
kan ju rekomendera en opel omega 3000 24v modellen då,,  samt bmw 323 e21, den har ju lamelldiffen och lite motor,,,  båda går att köra relativt billigt åå....  om man inte e MYCKET gasglad så, men vilken bil går billigt då?? förutom en golf diesel då:)

Opel Kadett GSi 16v går billigt.. Och den är snabbast av alla jag har i min lista (laglig fart)

Opel Omega 3000 24V för 20000:- ? Njae...

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 oktober 2007
Holiace skrev:
Ok... Men motorn tar inte skada om turbon laddar 1.0 i stället för 0.35?

Laddar 100 turbo 0.35 i original? Då behöver du inte höja laddet till 1.0, kanske till 0,6-0,7. Det håller den nog för (?)

Audi 100 turbo har 165 hk. (hade när den var ny) Den kom -87 och fanns med manuell och automat och med framhjulsdrift och quattro.

200 turbo kom 84-85 och har 182 hästar pga att den inte har kat. (efter 87 har den 165 hk)Quattro. Snyggare front med andra lyktor. Mer utrustning än 100. Jag körde en sån när den var ganska ny och jag tyckte den kändes betydligt snabbare än en 635csi som jag körde då. Definitivt snabbare än en Kadett 16v.

"Nya" 200 kom i början på 90talet och har 220hk. Mer eller mindre en första S4:a. Hittar man en sån för 20k så har den gått 30kmil minst.

Problem: Det är gamla bilar! De har gått låååångt.

Eftersom jag är Rover-fantast så ska jag droppa en ny modell till din lista:
Rover 620ti.
Börjar bli vansinnigt billiga. 200hk i en Honda Accord. Skinn, AC, 0-100 på 7-7,5.
Steker allt på din lista.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 754 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
caromania skrev:
Holiace skrev:
Ok... Men motorn tar inte skada om turbon laddar 1.0 i stället för 0.35?

Laddar 100 turbo 0.35 i original? Då behöver du inte höja laddet till 1.0, kanske till 0,6-0,7. Det håller den nog för (?)

Audi 100 turbo har 165 hk. (hade när den var ny) Den kom -87 och fanns med manuell och automat och med framhjulsdrift och quattro.

200 turbo kom 84-85 och har 182 hästar pga att den inte har kat. (efter 87 har den 165 hk)Quattro. Snyggare front med andra lyktor. Mer utrustning än 100. Jag körde en sån när den var ganska ny och jag tyckte den kändes betydligt snabbare än en 635csi som jag körde då. Definitivt snabbare än en Kadett 16v.

"Nya" 200 kom i början på 90talet och har 220hk. Mer eller mindre en första S4:a. Hittar man en sån för 20k så har den gått 30kmil minst.

Problem: Det är gamla bilar! De har gått låååångt.

Eftersom jag är Rover-fantast så ska jag droppa en ny modell till din lista:
Rover 620ti.
Börjar bli vansinnigt billiga. 200hk i en Honda Accord. Skinn, AC, 0-100 på 7-7,5.
Steker allt på din lista.

Skinn, AC och Snabb! Kan inte bli mycket bättre! (Jo! Bränsleförbrukningen? Delar?

JAG SKREV FEL! DET JAG MENADE MED "Utseendet?" ÄR ATT JAG TVIVLADE PÅ DET, OK?
Senast redigerat av Holiace (25 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

Lastbilschaufför
78 Inlägg
25 oktober 2007
asså, hittils fattar jag knapt vad du letar efter:

* skin
* ac såklart?
* snabb
* svänger bra
* rolig
* bakhjuls drift
* bransle förbrukning
* MÅNGA DELAR
* snyggt utseende
* OSV

asså, det är så månka krav du har på en bil att, jag kan säga dig att du kommer fan alldrig ble nöjd för än du sitter i en sprillans ny porsche eller något annat...   herregud killen. det är inte ofta man blir HELT MISSNÖJD med sin första bil, vad du än väljer. du kan typ leka med alla, på sitt sätt. sen kan du bygga om dom och tillslut kanse vara "bra nog" för dig

du har säkert sett mig här förut, jag som säger saab! helatiden, men det finns ALLTID bra/dåliga skönhelts fläckar på bilar. även min saab. jag älskar saab bilar, även om det finns fel på dom, tex växelådan. jag behöver fixa mycket med den innan jag är HELT nöjd

du får ingen bil som håller ALLA dina krav för 20k, det räcker inte att vara SÅ kräsen med 

prioritera kraven, kolla runt litte, prioritera om efter vad som finns att köpa, sen väljer du ut några av dom, sen några av dom... och tillsist, en av dom... 
sen när du har bilen kan man börja snacka om att fixa med den, fixa dina säten, mer hk eller utseendet.

eller så lånar du pengar från banken och köper du en
Eclipse Spyder.
eller ne just det, den är inte perfect den heller, kanse en
BMW Z4
kanse... ne den är ju inte RIKTIGT perfect heller... hmmm ne! en
Porsche Carrera GT blir det!!

1 754 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Nivius skrev:
asså, hittils fattar jag knapt vad du letar efter:

* skin
* ac såklart?
* snabb
* svänger bra
* rolig
* bakhjuls drift
* bransle förbrukning
* MÅNGA DELAR
* snyggt utseende
* OSV

asså, det är så månka krav du har på en bil att, jag kan säga dig att du kommer fan alldrig ble nöjd för än du sitter i en sprillans ny porsche eller något annat...   herregud killen. det är inte ofta man blir HELT MISSNÖJD med sin första bil, vad du än väljer. du kan typ leka med alla, på sitt sätt. sen kan du bygga om dom och tillslut kanse vara "bra nog" för dig

du har säkert sett mig här förut, jag som säger saab! helatiden, men det finns ALLTID bra/dåliga skönhelts fläckar på bilar. även min saab. jag älskar saab bilar, även om det finns fel på dom, tex växelådan. jag behöver fixa mycket med den innan jag är HELT nöjd

du får ingen bil som håller ALLA dina krav för 20k, det räcker inte att vara SÅ kräsen med 

prioritera kraven, kolla runt litte, prioritera om efter vad som finns att köpa, sen väljer du ut några av dom, sen några av dom... och tillsist, en av dom... 
sen när du har bilen kan man börja snacka om att fixa med den, fixa dina säten, mer hk eller utseendet.

eller så lånar du pengar från banken och köper du en
Eclipse Spyder.
eller ne just det, den är inte perfect den heller, kanse en
BMW Z4
kanse... ne den är ju inte RIKTIGT perfect heller... hmmm ne! en
Porsche Carrera GT blir det!!

Prioritera? Klart! Kolla min lista.. Suck....

* skin -Jag gillar det, har jag sagt ens EN gång att jag kräver det?
* ac såklart? - HAr aldrig sagt något om det föutom att det är nice att ha en i sin bil.
* snabb - Ett krav...
* svänger bra - Ett krav, typ...
* rolig - Såklart.
* bakhjuls drift - ALDRIG SAGT (de flesta bialrna i min lista är FWD)
* bransle förbrukning - Vill inte bli fattig, emn deta är inget stort krav...
* MÅNGA DELAR - Måste ha råd att laga...
* snyggt utseende - Inget krav heller, vill dock inte ha en ful bil ändå... Skulle du inte helle vilja ha...
* OSV - Och Så Vidare?!

Vad du snackar om förstår jag inte... Varken en Eclipse Spyder, BMW Z4 eller Carerra GT fyller upp kraven för sitt pris.

Du är bara dum med mig, eller så har du missuppfattat allt jag sagt.

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 oktober 2007
Holiace skrev:
Skinn, AC och Snabb! Kan inte bli mycket bättre! (Jo! Bränsleförbrukningen? Delar? Utseendet?)

drar från 0.85 till 1.05. Delar? Vad ska du byta delar för? Den går ju inte sönder. Annars finns allt sånt på Mekonomen. Du kommer säkert inte köpa en sån, men om du mot förmodan är klok nog så pm:a mig så ska jag berätta vad du ska kolla noga efter.

Så här ser de ut, fast den här är sänkt lite ser jag.
http://www.1234.cz/Rover/Rover_tittle.p … 11.501.jpg

http://www.blocket.se/vi/13768712.htm?ca=11_s

1 754 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
caromania skrev:
Holiace skrev:
Skinn, AC och Snabb! Kan inte bli mycket bättre! (Jo! Bränsleförbrukningen? Delar? Utseendet?)

drar från 0.85 till 1.05. Delar? Vad ska du byta delar för? Den går ju inte sönder. Annars finns allt sånt på Mekonomen. Du kommer säkert inte köpa en sån, men om du mot förmodan är klok nog så pm:a mig så ska jag berätta vad du ska kolla noga efter.

Varför skulle jag inte vilja köpa en?

Min lista igen:

Opel Kadett GSi 16v 4/5 FWD
Rover 620ti 4/5 FWD
Audi 80/100 2.3E 4/5 FWD
Audi Coupe 2.3E 4/5 FWD
Peugeot 405 MI16 4/5 FWD
Peugeot 205 GTi 4/5 FWD
Toyota Celica GTi 2.0 4/5 FWD
Ford Sierra XR4i 4/5 RWD

Bara så Nivius förstår...
Senast redigerat av Holiace (25 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 oktober 2007
Holiace skrev:
caromania skrev:
Holiace skrev:

Varför skulle jag inte vilja köpa en?

Min lista igen:

Opel Kadett GSi 16v 4/5 FWD
Rover 620ti 4/5 RWD
Audi 80/100 2.3E 4/5 FWD
Audi Coupe 2.3E 4/5 FWD
Peugeot 405 MI16 4/5 FWD
Peugeot 205 GTi 4/5 FWD
Toyota Celica GTi 2.0 4/5 FWD
Ford Sierra XR4i 4/5 RWD

Bara så Nivius förstår...

Rovern är framhjulsdriven.

25 oktober 2007
jag skulle inte rekomendera en rover. har en i familjen, köptes som ny, alltid en massa problem, och reservdelarna är inte billiga. det tar även en halv evighet för att få hit delarna. så om det var jag som skulle köpa en bil så skulle inte äns tänka tanken att köpa en rover. men det e jag det wink

1 754 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
mickinho skrev:
jag skulle inte rekomendera en rover. har en i familjen, köptes som ny, alltid en massa problem, och reservdelarna är inte billiga. det tar även en halv evighet för att få hit delarna. så om det var jag som skulle köpa en bil så skulle inte äns tänka tanken att köpa en rover. men det e jag det wink

Hmm... Top Gear gillar inte Rover, vilket kanske säger något?
Hur som helst, jag vet inte riktigt vad man ska tro, folk säger olika saker som samma bil.

Jag kan inget om allt.

Lastbilschaufför
78 Inlägg
25 oktober 2007
ne jag missupfatade inget, nu prioriterade du, precis som jag sa. om du sagt tidigare eller inte hör inte till grejen, grejen va att du skulle prioritera, nu väljer du bara bilarna som uppfyller dina 4-5+ första krav, sen går du på känsla

1 997 Inlägg
25 oktober 2007
Först måste jag säga att låna är nog de dummaste man kan göra. Av en bank då...
Massa ränta, uppläggningsavgifter, amorteringar å elände.
Bättre att jobba ihop pengarna om man nu verkligen vill ha en bil som är så dyr så man inte har råd...

Sen har jag fattat de som att Han vill ha en bil som:

*Är lagom ovanlig.
*Helst har bakhjulsdrift.
*Har någorlunda bra utseende.
*Går bra, hårt.
*Inte drar allt för mycke soppa.
*Är lätt att hitta reservdelar till.
*Och har bra väghållning (sånt går att uppgradera relativt lätt men antar att du menar orginal.

1 754 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Galad8 skrev:
Först måste jag säga att låna är nog de dummaste man kan göra. Av en bank då...
Massa ränta, uppläggningsavgifter, amorteringar å elände.
Bättre att jobba ihop pengarna om man nu verkligen vill ha en bil som är så dyr så man inte har råd...

Sen har jag fattat de som att Han vill ha en bil som:

*Är lagom ovanlig.
*Helst har bakhjulsdrift.
*Har någorlunda bra utseende.
*Går bra, hårt.
*Inte drar allt för mycke soppa.
*Är lätt att hitta reservdelar till.
*Och har bra väghållning (sånt går att uppgradera relativt lätt men antar att du menar orginal.

Ska rätta dig lite bara! (3 Viktigaste utmarkerade med en #)

*Skulle vara kul om den var ovanlig.
*Helst har bakhjulsdrift, men absolut inget måste om den ändå går bra.
*Har någorlunda bra utseende, jag ska kunna åka i den utan att folk skrattar år mig.
*Går bra, hårt. #
*Inte drar allt för mycket soppa relativt till hur snabb den är. #
*Är lätt att hitta reservdelar till för om jag inte gillar bilen vill jag kunna sälja den utan att behöva betala dryga pengar.#
*Och har bra väghållning.

Jag kan inget om allt.

648 Inlägg
25 oktober 2007
Honda Civic 1.6i från 88-91  har 107hp och är lätt-trimmad..drar neråt 0.55 på landsvägen i 90 och går inte över 0.9 vid svinkörning..går 0-100 på runt 8.4 kanske mindre om man kan spaka.

det är också en bil man kör inte åker i som tex en saab 900 eller 9000 som är hopplös så fort man vill köra lite aktivt på kurviga vägar och få ut lite njutning ur det hela..visst man kan få dom att gå fort på rakorna men vad hjälper det när det kommer en kurva eller rondell längre fram..

du kan även hitta CRX från 88-91 med antingen 107hp motorn från Civicen eller en DOHC på 124hp..just 124hp´n går bra och kan hänga på en orginal CRX VTEC med 150hp mer än man tror...0-100 går på ca 7.5sek för 124hp varianten och kan lätt kapas neråt 7sek med lite trim.,,bränsleförbrukningen på den är samma som civicen mer eller mindre.

sen kan du hitta Civic ESi med VTEC och 125hp i den prisklassen,,det är årsmodeller från 92 fram till typ 95

sen som tidigare nämnts Opel Kadett GSi 16v..men se upp med försäkringen som kan vara redigt hög och rosten...rosten gäller även Honda modellerna...peugeot 205 GTi kan funka..den har bra väghållning nära Hondornas men saknar accet,,,men det betyder inte att den är tråkig att köra,,det är nog tillsammans med bilarna som nämnts ovan bland det roligare du kan köra denna prisklass.

här är några filmer på min förra CRX med 124hp motorn trimmad med 2"avgas med ersättare för katalysatorn och ett annat grenrör + öppet luftfilter med kalllufts-tillförsel och ett uppsvarvat spjällhus och framställd tändning..billiga grejer som inte kostat över 8k och ger bra med effekt..uppskattningvis 140hp

0-100 under 7sek 201m på 9.4sek@120km/h 402m på 14.75sek@150km/h

mot en Civic Type R http://www.garaget.org/video/6y26kcueats7
mot en BMW M3 http://www.garaget.org/video/7zbgiza4xnhw

där ser du lite vad kan du förvänta dig för drag om du köper en 124hp CRX och trimmar lite lätt
Senast redigerat av Ejan (25 oktober 2007)

1 754 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Få se nu... VTEC = Bättre prestanda och högra varv? (Kollar på http://youtube.com/watch?v=rYvqVXLIT2s för att lära mig mer)

En CRX är något jag kollar på tidigare, dock kostar en CRX med VTEC-motorn mer då en CRX 1.6 DOHC får det nog bli om jag ska köpa en CRX.

Jag tänkte kolla mer på annons som säger "rostfri" när det gäller GSi'n.
Senast redigerat av Holiace (26 oktober 2007)

Jag kan inget om allt.

Sök