2590
Sök

Förstabil för max 20000:-

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 oktober 2007
mickinho skrev:
jag skulle inte rekomendera en rover. har en i familjen, köptes som ny, alltid en massa problem, och reservdelarna är inte billiga. det tar även en halv evighet för att få hit delarna. så om det var jag som skulle köpa en bil så skulle inte äns tänka tanken att köpa en rover. men det e jag det wink

Jag tar för givet att du pratar om en 620 ti eftersom det är den jag rekommenderade. För du kan ju inte vara en sån nöt att morsans brorsas kusin har en 216 eller en 416 som har K-motorn? För då skulle kanske alla tappa allt förtroende för dig, ungefär som när någon rekommenderade en Kadett 16v och du hade skrivit att ni hade en Rekord från 77 och det var minsann ingen bra bil som drog en massa soppa. Lika mycket gemensamt.

Var bor du? Hur kan det vara möjligt att man inte hittar delar? Allting finns på Mekonomen och det är betydligt billigare än till de flesta andra lika nya bilar. Jag bytte kamrem och hjullager på märkesverkstad och det gick på 2100 inklusive material. Ring Volvo och fråga vad de ska ha för samma reparation.

Jag har kontakt med massor av folk som äger eller har ägt en 620ti och jag har själv haft en i nästan 10år. Jag kan garantera att jag vet mer om den än någon annan på det här forumet. Bilen har brister och jag vet vilka de är. Den dan nån inser hur sjukt mycket bil man får för pengarna så är det bara att hojta till så ska jag berätta vad man ska kolla på.

e: En polare i England stötte på Quentin Wilson (jobbade på Top Gear för ett par år sedan)på en car show där och han frågade vad de tyckte om 620ti.
-Ah, the ti, a very under estimated and nice car that one, svarade han...
Senast redigerat av caromania (26 oktober 2007)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 754 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
caromania skrev:
mickinho skrev:
jag skulle inte rekomendera en rover. har en i familjen, köptes som ny, alltid en massa problem, och reservdelarna är inte billiga. det tar även en halv evighet för att få hit delarna. så om det var jag som skulle köpa en bil så skulle inte äns tänka tanken att köpa en rover. men det e jag det wink

Jag tar för givet att du pratar om en 620 ti eftersom det är den jag rekommenderade. För du kan ju inte vara en sån nöt att morsans brorsas kusin har en 216 eller en 416 som har K-motorn? För då skulle kanske alla tappa allt förtroende för dig, ungefär som när någon rekommenderade en Kadett 16v och du hade skrivit att ni hade en Rekord från 77 och det var minsann ingen bra bil som drog en massa soppa. Lika mycket gemensamt.

Var bor du? Hur kan det vara möjligt att man inte hittar delar? Allting finns på Mekonomen och det är betydligt billigare än till de flesta andra lika nya bilar. Jag bytte kamrem och hjullager på märkesverkstad och det gick på 2100 inklusive material. Ring Volvo och fråga vad de ska ha för samma reparation.

Jag har kontakt med massor av folk som äger eller har ägt en 620ti och jag har själv haft en i nästan 10år. Jag kan garantera att jag vet mer om den än någon annan på det här forumet. Bilen har brister och jag vet vilka de är. Den dan nån inser hur sjukt mycket bil man får för pengarna så är det bara att hojta till så ska jag berätta vad man ska kolla på.

e: En polare i England stötte på Quentin Wilson (jobbade på Top Gear för ett par år sedan)på en car show där och han frågade vad de tyckte om 620ti.

Alla säger olika saker o bilen, men eftersom du har haft en 620ti i nästan 10 år så litar jag mer på dig...

Jag kan inget om allt.

2 600 Inlägg
26 oktober 2007
sierra tongue säger jag igen smile

gör som jag kör gubba racer=)

176 Inlägg
26 oktober 2007
Ska rätta dig lite bara! (3 Viktigaste utmarkerade med en #)

*Skulle vara kul om den var ovanlig.
*Helst har bakhjulsdrift, men absolut inget måste om den ändå går bra.
*Har någorlunda bra utseende, jag ska kunna åka i den utan att folk skrattar år mig.
*Går bra, hårt. #
*Inte drar allt för mycket soppa relativt till hur snabb den är. #
*Är lätt att hitta reservdelar till för om jag inte gillar bilen vill jag kunna sälja den utan att behöva betala dryga pengar.#
*Och har bra väghållning.

kolla polarens isuzu...

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

1 754 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
cossiebool skrev:

*Har någorlunda bra utseende, jag ska kunna åka i den utan att folk skrattar år mig.
*Går bra, hårt. #
*Är lätt att hitta reservdelar till för om jag inte gillar bilen vill jag kunna sälja den utan att behöva betala dryga pengar.#

kolla polarens isuzu...

Polarens? Den på blocket är såld...

Jag kan inget om allt.

107 Inlägg
26 oktober 2007
Holiace skrev:
trollfar1 skrev:
Jag har själv planer på att köpa en Saab 900 turbo till nästa sommar... det verkar vara en bra bil med många hästar för ca 20-25000 kr smile

Turbo? Du borde köpa en Aero, snyggare säten och så.
Det skulle jag iaf göra.

Jo, fast aeron finns väl inte i 900 ? Då är det väl 9-3 som gäller ?

27 oktober 2007
caromania skrev:
mickinho skrev:

jag sa aldrig att just 620 va dålig, men mina erfarenheter av märket rover är urusla, för några år sen, (3-4 år sen) så stod bilen i en rover verkstad i 5-6 månader då reservdelen inte kom, och nu har den stått i en verkstad i snart 5 veckor då reservdelen inte vill komma. antingen har väl jag haft en extrem otur som fått vänta så länge, eller så har du tur då du inte behöver vänta så långe.

angående det jag fetstilade, öhh har jag nånsin skrivit det?

379 Inlägg
27 oktober 2007
En bil som jag tror inte kommit in i diskutionen är Mitsubishi Lancer GTI. Inte bakhjulsdriven, men ca 1100kg och 140hk lär vara ganska skoj ändå tycker jag. Dessutom är den jävligt snygg wink (Enligt mig iaf)

Tyskstuk är äckligt.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
27 oktober 2007
Holiace skrev:
Turbomatte skrev:
Skriver mitt 3e inlägg nu och rekomenderar 3st bilar som ej finns med konstingt nog.

1 alfa romeo 155 2,0ts sport, finns under 20000:- och går som F*N 150 kusar som du utan problem fjuttar upp i höga hastigheter, varvilliga och glada på lite pisk. Chefen är duktig på alfa och sa att 155an var helt klart bästa förstabilen vilket det visade sig vara. dyr? nej. svår att få tag på delar till? nej. piskar på sjukt bra? jepp:Dcool
http://www.blocket.se/vi/10696490.htm?ca=14_s

2. Golf 2 gti 16v

där kan du få en hyffsad fräsh för runt 20k där du piskar ifrån div saabar och andra bilar som står på ja sidan av din lista. dom där 129 vilda ponnysarna tar jäklarns ut sin rätt så fort nålen kommer över 4000rpm. skitrolig bil som är lätt att bli av med kortet med om man inte tänker sig för. Talar av egen erfarenhet där. Halvdyr försäkring dock.
http://www.blocket.se/vi/13580050.htm?ca=14_s

3. E30 wtf?

Vad för vettig kille som söker helgräcer överväger inte en e30? Bakhjulsdrift, snyggaste bmw:n någonsin? Rolig som få, finns med många spännande motorer. KVALITET.
En 325 är inte svår att få vantarna på för en bra peng och då har du en förgrymmat kul bil.

http://www.blocket.se/vi/13927556.htm?ca=14_s en ix tillochmed bra nu till vintern^^
http://www.blocket.se/vi/13782542.htm?ca=14_s

Sen får man ju inte så mkt bil för 20k eller så får man mkt bil i lite sämmre skick, men dom 3 bilarna där har du MASSOR bilar och glädje för pengarna.

Alfan: Antar att det är FWD. Verkar som en snabb och rolig bil, dock lite ovanlig...

Golfen: Som en 205 GTi fast med 4 ventiler per cylinder i stället för 2?
Inte samma märke och 10-15 hk mer
Skulle gärna ta en http://www.blocket.se/vi/13798953.htm?ca=11_s annars, ovanligare ^^

BMW: Hmm, folk har inte nämnt dem så mycket för mig. Det har mest varit Audi, Saab, Toyota och Opel som folk har tipsat mig om...

Jag vill dock ha en bil som är i hyffsat bra skick, inte mycket rost och så... Men om jag hittar en rostfri BMW som inte är sönderkörd så visst!

---------------------------

Varför har ingen nämnt Porsche 924? (Skoja bara)

Alla bilar på din lista spec kadett gsi:n kommer vara hårt körda. därför ska du kolla mer på äldre bilar som ägts av äldre personer eller gått som mer eller mindre vardagsbilar.

Alfan är snabb och sjukt kul att köra, skitsamma om det är fwd.

Ob ang bmw:n så kan du hitta fina icke rostiga, köp en bilbörsen tidning eller slå upp köp och sälj i din lokala tidning så ska du se att du hittar massa ärlor där ute.

1 754 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
900 Aero:
http://www.blocket.se/vi/12969261.htm?ca=11_s

----------------

Har kollat på Lancer GTi, rättså snygg.

----------------

Hårt körda, synd.. Man får väl kolla mycket noga...
Alfan är ovanlig, borde dock gå att få tag på.
Jag ska köpa och leta!

Jag kan inget om allt.

1 997 Inlägg
27 oktober 2007
Holiace skrev:
900 Aero:
http://www.blocket.se/vi/12969261.htm?ca=11_s

----------------

Har kollat på Lancer GTi, rättså snygg.

----------------

Hårt körda, synd.. Man får väl kolla mycket noga...
Alfan är ovanlig, borde dock gå att få tag på.
Jag ska köpa och leta!

Medan du letar alfan kan du ju passa på å leta om du hittar nån Xr4i i nån tidning också! smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 oktober 2007
mickinho skrev:
jag sa aldrig att just 620 va dålig, men mina erfarenheter av märket rover är urusla, för några år sen, (3-4 år sen) så stod bilen i en rover verkstad i 5-6 månader då reservdelen inte kom, och nu har den stått i en verkstad i snart 5 veckor då reservdelen inte vill komma. antingen har väl jag haft en extrem otur som fått vänta så länge, eller så har du tur då du inte behöver vänta så långe.

angående det jag fetstilade, öhh har jag nånsin skrivit det?

Du har erfarenhet av en bilmodell från en biltillverkare, och drar därmed slutsatsen att en annan bilmodell från samma tillverkare är dålig. Jag visade ett exempel på att göra just en sån jämförelse. Är en Kadett 16v skit bara för att någon haft en Rekord från 77?
Jag är nyfiken, vad var det för del som ni fick vänta på i 5 månader? Det verkar helt vansinnigt och jag tycker det låter som om ni råkat ut för en kass verkstad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

176 Inlägg
27 oktober 2007
Holiace skrev:
cossiebool skrev:

*Går bra, hårt. #

kolla polarens isuzu...

Polarens? Den på blocket är såld...

Polarens ja! Han som ja delar garaget med ja! Det är den inte alls. Bara borttagen från blocket, va precis o titta till den, e du intresserad så hör bara av dej.

176 Inlägg
27 oktober 2007
Den e lite ovanlig
Den är bakhjulsdriven
Tycker den ser rätt ok ut, med 9x16 ser den stygg ut!
Går riktigt bra, dumpar gott och skjuter fint genom kolfiberjapsen
Turbobil=går riktigt billigt tills man stampar.
Hyfsat billiga reservdelar, klart billigare än typ tyska bilar
Hela bilen byggd av lotus, 4-länk, diff, etc=väghållning!

Bara att  slå till

1 754 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
cossiebool skrev:
Den e lite ovanlig
Den är bakhjulsdriven
Tycker den ser rätt ok ut, med 9x16 ser den stygg ut!
Går riktigt bra, dumpar gott och skjuter fint genom kolfiberjapsen
Turbobil=går riktigt billigt tills man stampar.
Hyfsat billiga reservdelar, klart billigare än typ tyska bilar
Hela bilen byggd av lotus, 4-länk, diff, etc=väghållning!

Bara att  slå till

Låter som en Sweet deal... Måste bara ha pengarna först ^^

Jag kan inget om allt.

12 086 Inlägg
27 oktober 2007
Ford Sierra! Pigg bil, roligare än en 740. Drar vettigt med bensin och går riktigt fint för o va en 2 liters. Ofta lite småfel men gillar man att småpula lite är de inga probs!

Har haft 5 stycken nu, mkt bil för pengarna!

1 754 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Ford Sierra! Pigg bil, roligare än en 740. Drar vettigt med bensin och går riktigt fint för o va en 2 liters. Ofta lite småfel men gillar man att småpula lite är de inga probs!

Har haft 5 stycken nu, mkt bil för pengarna!

Småpula är väl ok om det leder någonvart...

----------------------

I stället för en Kadett GSi 16v, en Astra Gsi 16v? Samma fart och fläkt?

Borde jag fråga ägaren saker som "Varför säljer du bilen?" och "Varför köpte du den?"

Jag kan inget om allt.

opeltok
26 Inlägg
28 oktober 2007
Holiace skrev:

Borde jag fråga ägaren saker som "Varför säljer du bilen?" och "Varför köpte du den?

"

Astran e nårra kilo tyngre å därför lite slöare samma motor dock..

tycker jag inte du skall göra
Senast redigerat av jimmi_16v (28 oktober 2007)

Opel i pannan och bensin i blodet.
Opel Kadett GSi 16v<--- Min Pärla :D

1 754 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
jimmi_16v skrev:
Holiace skrev:

Borde jag fråga ägaren saker som "Varför säljer du bilen?" och "Varför köpte du den?

"

Astran e nårra kilo tyngre å därför lite slöare samma motor dock..

tycker jag inte du skall göra

ok, en Kadett blir det!

Ok I will!

-------------------------------------

Har någon något annat bra tips?

Jag kan inget om allt.

1 754 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
NYA FRÅGOR TILL ER:

Snabbast (0-100) eller mest hästar för 20000:-?

Är väghållning "Teh shit"? En kille sa att Väghållning är roligare än farten på raksträckor, sant?

Mercedes:

http://www.blocket.se/vi/12838495.htm?ca=11_s - En 230 CE
Senast redigerat av Holiace (5 november 2007)

Jag kan inget om allt.

Sök