2695
Sök

Vad för slags kabel mellan bilbatteriet och slutsteget?

27 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
Hej!

Undrar vad det är för slags kabel jag ska ha mellan bilbatteriet och slutsteget? En vanlig strömkabel av ngt slags slag?

Ska det även vara en säkring, så att inte slutsteget bränns upp?

Behöver man nåt mer?

//Venturi

1 503 Inlägg
27 september 2007
Mellan batteri och steg ska det vara en + kabel, från batteriets +pol till steget 12 volt poweringång. Säkringen som man sätter max 30 cm från batteriet är inte till för att skydda steget utan för att skydda kabeln. Tänk dig om +kabeln skulle lossna och gå emot chassit. Då skulle det gå en väldigt stor ström genom kabeln och ner i chassit, så stor att det skulle bli som en svets..typ. Detta kan i värsta fall leda till brand. Tänk även på att dimensionera + kabeln samt minus kabeln rätt, en för stor ström kan leda till kabelbrand. Hur stor finns tabeller att kika i. Hellre för stor än för liten. Vad för grejor ska du koppla in?
Senast redigerat av Oboy6 (27 september 2007)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 631 Inlägg
27 september 2007
En tillräckligt tjock strömkabel, ja. Utan att veta vad det är för steg du har så räkna med ca 25mm2. Kraftigare steg kräver ännu tjockare kablar.

Säkringen sätter du så nära pluspolen på batteriet du kan (typ max 30 cm därifrån). Den är till för att kabeln inte ska kunna kortsluta och därmed sätta bilen i lågor. Säkringen har ingenting med att skydda slutsteget att göra.

Säkringens storlek anpassas efter hur tjock strömkabel du har. Köp inte en för stor!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 503 Inlägg
27 september 2007
gurenius skrev:
Säkringens storlek anpassas efter hur tjock strömkabel du har. Köp inte en för stor!

Det håller inte jag med om. Borde man inte anpassa säkringen i förhållande till max strömmen på steget?  Tänk dig om man har ett steg som drar 20 A. Sedan har man en kabel på 50 mm2 som ska avsäkras med 120 A ungefär fram till steget.

En dag ligger sedan steget på och poppar för fullt, 20 A. Kabeln har skavt sönder på ett ställe och ligger och får kontakt mot chassit. Kan det då inte bli gnistor som orsakar brand utan att man överstiger säkringen på 120 A? Eller är jag helt ute och cyklar? smile Rätta mig sådana fall.

27 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
Slutsteget:

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2914

Batteri har jag inget ännu..

Det som bör tilläggas är kanske att det inte är till någon bil jag ska använda prylarna till utan en sk boomblaster eller 'bärbar strandstereo'... och då kanske jag inte behöver någon säkring, elr?

Vad ska man göra av - polen av bilbatteriet då när man kopplat strömkabeln från bilb. + pol till slutsteget (slutstegets vadå? (slutsteget + pol?))
Eller ska man bara låta bilb - ''vara''?

Länka gärna till en bra strömkabel...finns så många att välja på.. tongue

Som ni märker blev det rätt mycket nu... och ja, jag är total nybörjare, vilket ni kan se!...mohahaha rolllol

cool

1 503 Inlägg
27 september 2007
Åå fan till en bärbar strandstereo big_smile Då ska du inte fråga mig tongue

27 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
Oboy6 skrev:
Åå fan till en bärbar strandstereo big_smile Då ska du inte fråga mig tongue

men är inte det s amma princip då, på ett ungefär iallafall? big_smile

107 Inlägg
27 september 2007
Jo det är det wink Steget måste ha ström i vilket fall smile

27 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
okej trollfar, du verkar ha koll på detta smile

Hur gör man med ampere då? Hur mkt ampere bör bilbatteriet ge för att slutsteget ska funka ordentligt? nackdelar med både för mkt och för lite?

hmm, kört fast mig som ni ser...//noob no1 xD

3 121 Inlägg
27 september 2007
Har din bärbara strandstereo ingång för 12v? Annars får du köpa en 230v omvandlare...

21 761 Inlägg
27 september 2007
Oboy6 skrev:
gurenius skrev:

Det håller inte jag med om. Borde man inte anpassa säkringen i förhållande till max strömmen på steget?

Det är ju två saker som man får hålla reda på, dels hur grov kabel som behövs för att inte få för stort spänningsfall och dels hur stor säkring som behövs för att den ska hålla för stegets strömförbrukning.

Sedan får man då se om den beräknade kabeln får ha den säkringen som behövs, om säkringen blir för stor så får man ta en grövre kabel i så fall.

Både du och gurenius har rätt, men ni pratar om två olika saker.
Senast redigerat av Drönirettab (27 september 2007)

Varningar. 36
1 200 Inlägg
27 september 2007
Din minuskabel på batteriet ska vara ungefär lika fet som din strömkabel samma sak med jordkabeln från steget för att få ut så mycket effekt som möjligt.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

21 761 Inlägg
27 september 2007
venturi22 skrev:
Hur gör man med ampere då? Hur mkt ampere bör bilbatteriet ge för att slutsteget ska funka ordentligt? nackdelar med både för mkt och för lite?

Nackdelen med att batteriet ger för lite ström är att ljudet blir dåligt och i värsta fall kan både slutsteg och bas gå sönder, inte så kul kanske. wink

Enligt länken så ger steget 4x75WRMS och när jag googlade på ett annat ställe så stod det att det har 2x20A säkringar inbyggda, då kan man gissa att det drar högst runt 40A när man spelar högt.

Eftersom det ska vara en "strandradio" så borde strömkablarna bli relativt korta, högst 2m iaf gissar jag. Då är 10mm2 kabel lämplig, den kabeln får dessutom ha upp till 50A säkring så att det är ju inga problem. Som TFkarlsson skriver så bör minuskabeln vara minst lika grov som pluskabeln, alltså 10mm2.

27 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
okej tack så jätte mycket för alla svar skit bra:d

men plus sladen från baterit sätter jag ju in i slutsteget men vad gör jag med minus sladen?

och är det nödvändigt att ha en säkring när man bara ska byga en strand sterio?
Senast redigerat av venturi22 (27 september 2007)

Drop Shop
926 Inlägg
27 september 2007
jorden (minus) drar du till nån jordpunkt i karossen.
Säkring är att föredra. så nära batteriet som möjligt.
Annars kan det bli en riktigt tråkig kabelbrand.

620 Inlägg
27 september 2007
kolla mitt galleri under "gammla pärlan" jag hade säkring på kabeln men kabeln var för klen då gick de som de gick!!

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 september 2007
venturi22 skrev:
okej tack så jätte mycket för alla svar skit bra:d

men plus sladen från baterit sätter jag ju in i slutsteget men vad gör jag med minus sladen?

och är det nödvändigt att ha en säkring när man bara ska byga en strand sterio?

minus kan du ju gjorda direkt på batteriet. jupp klart du ska ha en säkring. har du ett steg som har 20 amper då ska du ha en säkring som inte överbelastar steget

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

620 Inlägg
27 september 2007
mellowd skrev:
jorden (minus) drar du till nån jordpunkt i karossen.
Säkring är att föredra. så nära batteriet som möjligt.
Annars kan det bli en riktigt tråkig kabelbrand.

30 cm från batteriet om försäkringen ska täcka om ja kommer ihåg

27 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
ReApEr__88 skrev:
kolla mitt galleri under "gammla pärlan" jag hade säkring på kabeln men kabeln var för klen då gick de som de gick!!

oj oj det va inta så nice.
haha

Sök