2641
Sök

Ettans växel går trögt vid låg temperatur, först minuterna

91 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
Har märkt på sistone att ettans växel på min corsa 98'a 1.4i har svårt att gå i, behövs ganska mycket kraft efter jag startar den, detta har uppkommit nu när det är kyligare på morgonen, efter ett tag när motorn är varm går det gallant dock.

Kan det ha med att växellådeoljan är tjock och trög när det är lite lägre temp? varför går bara ettan i så trögt?

100 Inlägg
28 september 2007
Kan va stagen som flyttat sig, kan vara gammal olja, kan vara synkningen " fast då borde det knarra lite med "

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
28 september 2007
Skulle tippa på att det är oljan som är boven i dramat. Precis som du säger är oljan trögflytande när den är kall, vilket kan göra att bilen blir svårväxlad.

Administratör
2 978 Inlägg
28 september 2007
Troligtvis kopplingen, märker du om bilen vill tendens röra sig framåt när du försöker få in växeln? alt om du startar med 1ans växel i så rör sig bilen oxo framåt när du vrider på nyckeln.....?

En kopp av den svarta såsen...

654 Inlägg
29 september 2007
Bara 1an eller är det även dom andra växlarna?
Känns det som kopplings pedalen har väldigt litet tramp avstånd/distans mot andra bilar när du trycker ned den?

91 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Bara ettans växel, och enbart när det är kyligt.

Nix bilen rör sig inte med ettans växel i när kopplingen är intryckt.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
4 oktober 2007
skallman skrev:
Bara ettans växel, och enbart när det är kyligt.

Nix bilen rör sig inte med ettans växel i när kopplingen är intryckt.

Tror fortfarande att det är oljan det sitter i, testa byta och se om det blir bättre.

Servicerådgivare
715 Inlägg
4 oktober 2007
säger samma som ovan testa byta oljan ... e som du säger kallare nu tar lite tid att få oljan varm och då bkir de lättare , kansk e gammal olja dessutom o de kan ju osså göra sitt

//Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

91 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Ska byta olja i växellådan imorgon och se.

956 Inlägg
7 oktober 2007
Blev det bättre med ny olja lr???

eldus veldus

Sök