4189
Sök

PRV startar inte när den är varm

"Ijenkligen"
788 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#1
tjena smile

har skaffat mig en volvo 760 88 idag smile
enda felet är att den inte vill starta när den är varm..
vad kan vara fel?
är det svårt/dyrt att laga?

mvh

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
29 september 2007
#2
Utan att kunna nåt så skulle ja gissa på nån tempgivare eller nåt sånt som styr insprutningen... Om den tror att motorn är iskall fastän den är varm så kan de ju bli lite sur, samt att den drar kopiösa mängder bensin...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

"Ijenkligen"
788 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#3
det låter inte helt omöjligt smile
ingen som vet helt säkert?
mvh

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

"Ijenkligen"
788 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#4
det händer ingenting när man försöker starta den varm... startmotorn drar alltså inte runt hmm
men efter typ en kvart så startar den som vanligt igen neutral
ska besiktiga den snart, och det är ju ganska tråkigt om den lägger av inne i besiktningshallen roll
Senast redigerat av opeltiffi (26 oktober 2007)

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

"Ijenkligen"
788 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#5
ingen som vet? neutral

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

21 761 Inlägg
27 oktober 2007
#6
Du kan prova att mäta spänningen vid solenoiden på startmotorn när den inte vill fungera, det kanske kan glappa när det blir varmt där. Men felet kan nog även sitta inuti solenoiden eller själva startmotorn, en annan startmotor skulle nog vara bra att testa.

Mest spekulationer tyvärr, får hoppas att någon kommer med bättre svar.

"Ijenkligen"
788 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Du kan prova att mäta spänningen vid solenoiden på startmotorn när den inte vill fungera, det kanske kan glappa när det blir varmt där. Men felet kan nog även sitta inuti solenoiden eller själva startmotorn, en annan startmotor skulle nog vara bra att testa.

Mest spekulationer tyvärr, får hoppas att någon kommer med bättre svar.

fick häromdan reda på att startmotorn är bytt för inte så länge sen, och att det skulle vara nåt relä som strular hmm
vilket relä skulle det kunna vara?

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

Norrlänning
1 453 Inlägg
1 december 2007
#8
hade samma fel på en audi 100 en gång och då vare hallgivare iaf big_smile testa de !

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

"Ijenkligen"
788 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#9
Ellertz skrev:
hade samma fel på en audi 100 en gång och då vare hallgivare iaf big_smile testa de !

förra ägaren va säker på att det var ett relä som strular, så jag undrar vilket relä det skulle kunna vara hmm

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

"Ijenkligen"
788 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#10
:p

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

37 Inlägg
12 december 2007
#11
Har haft samma problem på två gamla volvos, det är inget relä som strular, utan det är helt enkelt spänningsfall i kebelhärvan mellan tändningslåset och startmotorsolenoiden. Fenomenet visar sig då när bilen är varm, då blir det större spänänningsfall i kablarna. Montera ett vanligt enkelrelä på kabeln till startmotorsolenioden, eller tjuvstarta med en skruvmejsel på solenioden med tändningen på så ska du se att bilen startar wink Mvh Roggan


Sök