2159
Sök

hjälp med att ladda batteri?

392 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej Alla! big_smile

idag märkte jag att elhissarna osv, gick långsammare coh segare än vanligt och när ja skulle  åka hem ifrån jobbet så gick inte bilen igång..

Nu e jag iaf hemma och tänkte ladda batteriet, men är inte säker på vilket färg som ska till plus eller minus osv? Behöver man koppla ut batteriet på ngt vis innan ?

batteriet var så urladdat att att lamporna på bilen inte fungerade osv..

Tack på förhand// Killen-som-inget-vet


El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
1 oktober 2007
#2
Röd ska till plus / +  sen är det svart eller blå (beroende på laddare) som ska till minus / -  big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
1 oktober 2007
#3
röd till plus..svart till minus..men kolla först så där är vatten..
men det är kanske generatorn som inte laddar längre


392 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#4
så att det är vatten var?yikes hehe

finns det ngt sätt man kan kontrollerna om generatorn laddar?
Senast redigerat av striper (1 oktober 2007)


El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
1 oktober 2007
#5
batterivatten/avjoniserat vatten  i batteriet..  ska väl vara sådär 1 cm över plattorna ? (va nu de kallas?) tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
1 oktober 2007
#6
striper skrev:
så att det är vatten var?yikes hehe

finns det ngt sätt man kan kontrollerna om generatorn laddar?

använd en multimeter..starta bilen med hjälp av startkablar..strömmen ska ligga på typ 14V..dalar den så vill inte generatorn mer
Senast redigerat av maximus (1 oktober 2007)


21 761 Inlägg
1 oktober 2007
#7
striper skrev:
så att det är vatten var?yikes hehe

finns det ngt sätt man kan kontrollerna om generatorn laddar?

Ett batteri innehåller utspädd svavelsyra, men när man fyller på så är det avjoniserat vatten. Brukar helt enkelt heta batterivatten och kan köpas på tex mackar.

Har ditt batteri korkar som går att skruva av?

392 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#8
aa tack så mkt. <3 garaget.org ;D


21 761 Inlägg
1 oktober 2007
#9
När man kollar om generatorn laddar korrekt så ska batteriet vara fulladdat först, annars blir mätningen inte rättvisande eftersom ett urladdat batteri belastar generatorn ganska mycket och därför inte kan ge rätt spänning.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 oktober 2007
#10
Om du laddar batteri i bilen så är det rekomenderat att ta av minus polen.
Öppna alla pluggar o kolla vatten, det skall täcka plattorna men fyll inte på mer än vad behövs.

Om du vill kolla om generator ladda så enklast är med voltmätaren direkt på batteriet när du startat bilen. Spänningen skall ligga på 13,2 till 14,8v beroende på generators styrka. Batterispänning i villoläge är 12,2 - 12.8v beroende på batteriets storlek o Ah(60 eller 120A).
Senast redigerat av Grabber (1 oktober 2007)


21 761 Inlägg
1 oktober 2007
#11
Nja, om generatorns laddspänning är korrekt så ska den ligga på runt 14-14,4V vid omkring 1000 motorvarv och med endast halvljuset påslaget. Men som jag skrev så ska batteriet vara fulladdat vid mätningen.

Vilospänningen på ett fulladdat vanligt "vått" batteri, alltså inte AGM eller GEL, ska vara ungefär 12,7-12,8V oavsett batteristorlek. Är den bara 12,2V så är batteriet bara 50% laddat och ska laddas upp, oavsett batteristorlek. smile

392 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#12
Satte den på laddning nu, hur långt tid tar det ungefär? ställt in den på 12v och mätarn visar på 2/6 ampere. Kan det stämma?


376 Inlägg
1 oktober 2007
#13
Även att för att de flesta generatorer skall kunna allstra spänning så måste batteriet vara på minst 12 volt. Hur lång tid det tar säger du, Det beror alldeles på vad du har för batteriladdare och batteriets kondition. Så laddningstiden är vädigt olika och jag kan inte ge dig någon ungefärlig laddningstid tyvrr. Det du får göra är att mäta batteriet efter några timmar med en multimeter.
Senast redigerat av Jorsten (1 oktober 2007)

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

21 761 Inlägg
1 oktober 2007
#14
Om batteriet har korkar, så bör man mäta syravikten för att få ett ganska rättvisande värde. Är det ett underhållsfritt batteri som inte har lösa korkar, så kan man bara mäta vilospänningen för att se om det är fulladdat.

Men det blir helt fel att mäta spänningen direkt efter att man har slagit av laddningen, batteriet bör stå orört i kanske 8 timmar eller längre för att spänningen ska hinna stabiliseras. Annars visar det för hög spänning och mätningen är meningslös.

5 710 Inlägg
2 oktober 2007
#15
Laddningstiden kan som sagt variera men 1 till ett par dagar bör du räkna med om det är hyvsat tomt och batteriladdaren är av "vanlig" modell.

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
2 oktober 2007
#16
röd på plus o svart på minus stämmer inte alltid (jo på laddare gör de, men inte på bilen). På min gamla CRX så hade de av nån anledning kopplat tvärt om. Svart på plus och röd på minus.. men plus å minus står ju på batteriet, så man inte går efter färgerna på sladdarna på bilen smile

/Johannes L

///M-Power
1 032 Inlägg
1 juli 2012
#17
Vad kan hända om man kopplar plus till minus och minus till plus när man ska starta bilen med hjälp av snabbladdare?

Mvh Johan


21 761 Inlägg
1 juli 2012
#18
Du kan knäcka diverse elektronik i bilen och laddaren kan också pajja, väldigt viktigt att koppla rätt. smile

///M-Power
1 032 Inlägg
2 juli 2012
#19
Drönirettab skrev:
Du kan knäcka diverse elektronik i bilen och laddaren kan också pajja, väldigt viktigt att koppla rätt. smile

Aha ok smile



Sök