3192
Sök

Skydda lacken!

11 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#1
Satt och läste här en tråd om waxning av lacken
dirigerar till denna http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 32&p=1

där skriver man att man ska göra si och så om man har skabbig lack osv men inget specifikt om man har nu en fin lack.


ska jag vara helt ärlig har jag aldrig waxat några av mina tidigare bilar, så jag får börja med den jag har just nu.

Det är så, ni som kan utantill, hur går jag tillväga ?
vore bra med punkt efter punkt (dvs vilka medel man ska använda och vad bör göras utöver allt)
För att kanske underlätta lite så är bilen svart med klarlack. har inga grova repor i klarlacken och absolut inga plåtrepor. kanske några små som uppstått när tidigare ägarna tvättat bilen i bilhallar yikes

läste att Sonax är bra så vad ska jag använda innan själva waxandet ?
Senast redigerat av Heist (3 oktober 2007)

Slumpen existerar inte

Våga Vägra Volvo!
326 Inlägg
4 oktober 2007
#2
Simoniz hårdvax ska du ha när du vaxar, helt klart. en plåtburk kostar 100 spänn på Mekonomen tror ja. Bästa vaxet som finns!
Innan vaxningen får du använda dig utav ngt polermedel, så du får djup i lacken. Men vilket vet ja inte......hmm

Vad sa du? Har Pappa betalat?

???
661 Inlägg
4 oktober 2007
#3
Heist skrev:
Satt och läste här en tråd om waxning av lacken
dirigerar till denna http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 32&p=1

där skriver man att man ska göra si och så om man har skabbig lack osv men inget specifikt om man har nu en fin lack.


ska jag vara helt ärlig har jag aldrig waxat några av mina tidigare bilar, så jag får börja med den jag har just nu.

Det är så, ni som kan utantill, hur går jag tillväga ?
vore bra med punkt efter punkt (dvs vilka medel man ska använda och vad bör göras utöver allt)
För att kanske underlätta lite så är bilen svart med klarlack. har inga grova repor i klarlacken och absolut inga plåtrepor. kanske några små som uppstått när tidigare ägarna tvättat bilen i bilhallar yikes

läste att Sonax är bra så vad ska jag använda innan själva waxandet ?

metanke på va du har för färg på bilen så skulle ja rekomendera dej att lämna in bilen till en rekondare.
Svart bil e extremt lätt att misslyckas enligt mitt tycke.

va de gäller polermedel så tycker ja inte du ska änvända de pga att bilen e svart. Mycket lätt att du gör microskopiska repor som garanterat kommer synas i solljus. inte snyggt.

men de beror lite på vilka krav du har oxå tongue
har själv en audi me samma färg som dej, ja har precis lackskyddat bilen o de blev riktigt bra smile men ja e själv rekondare så tongue

Det är mitt tycke... annars kan ja rekomendera dej Sonax Hårdvax. Väldigt bra o håller skapligt länge tongue
Lycka till
Senast redigerat av _Tony_ (4 oktober 2007)


Bilvårdstekniker
253 Inlägg
4 oktober 2007
#4
Använd meguiars tre steg! lackren, polish, carbonara wax tror de är så. ! använder de på min bil o de blir riktigt fint.. sen när du tvättar så använd deras wax it vet big_smile

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

11 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#5
Tony kanske göra lite samarbete ? big_smile

Inzzane vad bidrar wax-it-wet med ?  är det för att skydda grundwaxet  efter varje tvätt och/eller för att förlänga livstid på vaxet ?

Men jag tänkte här på en sak. polering kör man ju med maskin (har riktig maskin i det fallet) men hur gör man med vaxet ? kan man köra det på en bil med maskin oxå ? försiktigt eller hårt ?

Slumpen existerar inte

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
4 oktober 2007
#6
Heist skrev:
Tony kanske göra lite samarbete ? big_smile

Inzzane vad bidrar wax-it-wet med ?  är det för att skydda grundwaxet  efter varje tvätt och/eller för att förlänga livstid på vaxet ?

Men jag tänkte här på en sak. polering kör man ju med maskin (har riktig maskin i det fallet) men hur gör man med vaxet ? kan man köra det på en bil med maskin oxå ? försiktigt eller hårt ?

skydda grundvaxet o förlänger..  du kan köra vax  med maskin också men ja hade kört de försiktigt..
Senast redigerat av InZZanE (4 oktober 2007)

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

5 710 Inlägg
4 oktober 2007
#7
Att skriva:
-Använd ditten.....eller använd datten......
....förstår jag inte riktigt.
Frågan är högst personlig och vad man föredrar.

Jag använder ofta (oxo) Sonax på min svarta bil just för att jag tycker den är så smidig att få av och på, dessutom kostar det inte en förmögenhet.

Svarta bilar är som sagt svårt......maskin är lurigt och man får lätt polerrosor.
Ett tryggare sätt är att lägga förhand och vax (av lättlagd modell) finns det ingen anledning att klena ut med maskin.

MVH Jonas
..............

???
661 Inlägg
4 oktober 2007
#8
jonTe skrev:
Svarta bilar är som sagt svårt......maskin är lurigt och man får lätt polerrosor.
Ett tryggare sätt är att lägga förhand och vax (av lättlagd modell) finns det ingen anledning att klena ut med maskin.

polerrosor får man om man inte kan polera och använder sej av "fel" maskin.
finns en maskin med enkel trissa som endast roterar = rosor.

den jag använder mej av har 2 trissor och "cirkulerar" och stannar upp så de blir en "vibrerande" effekt. svårt o förklara.

men alla har olika knep.

vaxa gör ja endast med maskin då man kan "gnugga" bort lite tjärprickar osv. personligen tycker ja de blir ett bättre resultat då man kan rengöra mer på djupet.


11 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#9
_Tony_ skrev:
jonTe skrev:
Svarta bilar är som sagt svårt......maskin är lurigt och man får lätt polerrosor.
Ett tryggare sätt är att lägga förhand och vax (av lättlagd modell) finns det ingen anledning att klena ut med maskin.

polerrosor får man om man inte kan polera och använder sej av "fel" maskin.
finns en maskin med enkel trissa som endast roterar = rosor.

den jag använder mej av har 2 trissor och "cirkulerar" och stannar upp så de blir en "vibrerande" effekt. svårt o förklara.

men alla har olika knep.

vaxa gör ja endast med maskin då man kan "gnugga" bort lite tjärprickar osv. personligen tycker ja de blir ett bättre resultat då man kan rengöra mer på djupet.

med 2 tuttar ? wink
den har jag här bredvid mig.... självverkande och inte roterande big_smile

Slumpen existerar inte

???
661 Inlägg
4 oktober 2007
#10
Heist skrev:
_Tony_ skrev:
jonTe skrev:
Svarta bilar är som sagt svårt......maskin är lurigt och man får lätt polerrosor.
Ett tryggare sätt är att lägga förhand och vax (av lättlagd modell) finns det ingen anledning att klena ut med maskin.

polerrosor får man om man inte kan polera och använder sej av "fel" maskin.
finns en maskin med enkel trissa som endast roterar = rosor.

den jag använder mej av har 2 trissor och "cirkulerar" och stannar upp så de blir en "vibrerande" effekt. svårt o förklara.

men alla har olika knep.

vaxa gör ja endast med maskin då man kan "gnugga" bort lite tjärprickar osv. personligen tycker ja de blir ett bättre resultat då man kan rengöra mer på djupet.

med 2 tuttar ? wink
den har jag här bredvid mig.... självverkande och inte roterande big_smile

hahahahaha den va bra du tongue


Muttley
4 oktober 2007
#11
prova dig fram vad du gillar mest. jag bytar varje år på mina kunders bilar till bättre och bättre smile
sonax är bra för de är lättarbetat.

turtle är också väldigt bra i mitt tycker, nano serien då.

autosmart är toppen tyckte jag smile


ska gå på meguiars 3 steg på min bil och se vad jag får för fint resultat smile funderar på att köpa in de flesta av deras produkter då de verkar skitbra smile

1 072 Inlägg
4 oktober 2007
#12
Vid grova repor ska lammullstrissan fram. Den skapar mycket värme vilket är att tänka på.
Sen ska man ha en medelhård (i mitt fall är den gul) trissa och  KAN man inte polera uppstår poler rosor. Men det tar man bort i det sista steget med en ocillerande maskin när vaxet åker på med en mjuk trissa. Men man lär sig. Inte värre än att göra om.

Jag kör med en roterande (enkel) till Dimond cut och ocillerande till sealern

Jag kör med Diamont Cut och en Sealer från Meguairs. Tycker det verkar vettigt men det kostar en del


???
661 Inlägg
4 oktober 2007
#13
sik skrev:
KAN man inte polera uppstår poler rosor. Men det tar man bort i det sista steget med en ocillerande maskin när vaxet åker på med en mjuk trissa.

hmm.. ta bort poler rosor med vax?
måste va ett sjukt bra vax, för de vaxer jag vi använder däljer rosorna mer...
ja tar bort de med finrubbing. sen vax tongue

åter igen.. alla har olika metoder.. lite kul o höra vad folk har för sej...smile
bara de blir bra resultat så...


1 072 Inlägg
5 oktober 2007
#14
Ich!! Blev lite fel i all hast där big_smile Ne polerosorna jagas bort med mediumtrissan (microrepor) Man börjar med rätt högt tryck och efter att ha kört åt alla håll man kan tänka sig så släpper man efter på trycket. Då ska du ha ett slut resultat som du sedan skyddar med sealer. Men kör du med ocillerande maskin på steg 2 så är det lättare att få en yta utan repor men jag vet inte.. har inte lyckats få reporna än på roterande.

Det finns ett medel som polerar och waxar i ett steg vilket jag tänkte på i mitt första inlägg.
Men de är vad bilförsäljare brukar använda som håller i 4 veckor typ. Men jag antar att de flesta vill ha Wet looken på lacken? Mitt tips är iaf nedan.

Steg 1 Lammull vid grova repor MG 85 Diamond Cut
Steg 2 Mediumtrissa MG 85 Diamont Cut (normalsliten lack)
Steg 3 Mjuk trissa Sealer

Alla har ju olika sett men det är bara att testa.. Hoppas jag inte rörde ihop sakerna nu hehe.. Glöm mitt första inlägg...
Senast redigerat av sik (5 oktober 2007)


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
5 oktober 2007
#15
_Tony_ skrev:
Heist skrev:
Satt och läste här en tråd om waxning av lacken
dirigerar till denna http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 32&p=1

där skriver man att man ska göra si och så om man har skabbig lack osv men inget specifikt om man har nu en fin lack.


ska jag vara helt ärlig har jag aldrig waxat några av mina tidigare bilar, så jag får börja med den jag har just nu.

Det är så, ni som kan utantill, hur går jag tillväga ?
vore bra med punkt efter punkt (dvs vilka medel man ska använda och vad bör göras utöver allt)
För att kanske underlätta lite så är bilen svart med klarlack. har inga grova repor i klarlacken och absolut inga plåtrepor. kanske några små som uppstått när tidigare ägarna tvättat bilen i bilhallar yikes

läste att Sonax är bra så vad ska jag använda innan själva waxandet ?

metanke på va du har för färg på bilen så skulle ja rekomendera dej att lämna in bilen till en rekondare.
Svart bil e extremt lätt att misslyckas enligt mitt tycke.

va de gäller polermedel så tycker ja inte du ska änvända de pga att bilen e svart. Mycket lätt att du gör microskopiska repor som garanterat kommer synas i solljus. inte snyggt.

men de beror lite på vilka krav du har oxå tongue
har själv en audi me samma färg som dej, ja har precis lackskyddat bilen o de blev riktigt bra smile men ja e själv rekondare så tongue

Det är mitt tycke... annars kan ja rekomendera dej Sonax Hårdvax. Väldigt bra o håller skapligt länge tongue
Lycka till

Håller med _Tony_, med tanke på att du inte äger en gammal sunkig 740 så tycker jag också att det helt klart är värt att lämna bilen till en firma som kan rekonda den å dra dit lackskydd. Gjort det på min hos Mr.Cap.  Dyrt första gången om bilen inte är "inköpt" men sen lönar det sig helt klart! Tvätta bilen är inga problem som helst, skiten rinner nästan av..

En gång Volvo, Alltid Volvo

???
661 Inlägg
5 oktober 2007
#16
Heist skrev:
Satt och läste här en tråd om waxning av lacken
dirigerar till denna http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 32&p=1

där skriver man att man ska göra si och så om man har skabbig lack osv men inget specifikt om man har nu en fin lack.


ska jag vara helt ärlig har jag aldrig waxat några av mina tidigare bilar, så jag får börja med den jag har just nu.

Det är så, ni som kan utantill, hur går jag tillväga ?
vore bra med punkt efter punkt (dvs vilka medel man ska använda och vad bör göras utöver allt)
För att kanske underlätta lite så är bilen svart med klarlack. har inga grova repor i klarlacken och absolut inga plåtrepor. kanske några små som uppstått när tidigare ägarna tvättat bilen i bilhallar yikes

läste att Sonax är bra så vad ska jag använda innan själva waxandet ?

ja skulle ju gärna hjälpa dej att putsa upp bilen men vet inte om ja kan då ja byter jobba från rekond om 6 veckor. har visserligen utrustning s¨å ja kan...
men i annat fall så om du orkar åka till södertälje så kan ja starkt rekonendera TC Bilvård Center i södertälje. mitt gamla jobb. ruskigt bra.
när jag jobbade där kostade första behandligen på begagnad bil 4000:- ink en demotvätt.
sen kostade de 1200:-/återkommande år.
det medlet som jag har kört på min audi o resultatet ser ni ju tongue


11 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
#17
ujj inlämning  vart dyr :S

Visserligen kan jag förstå att man får vad man betalar för.
får bli vårens projekt isf. har så mycket annat f.t. som måste anskaffas i hemmet

fan att pengarna inte stannar utan bara rinner mellan fingrarna sad

ville egentligen få tips på vilken kompination av vilka medel jag bör testa som ni andra anser att vara tillfredställande.
Jag har inga riktiga krav utan vill bara att lacken förblir skyddad över vinter wink

Slumpen existerar inte

???
661 Inlägg
5 oktober 2007
#18
Heist skrev:
ujj inlämning  vart dyr :S

Visserligen kan jag förstå att man får vad man betalar för.
får bli vårens projekt isf. har så mycket annat f.t. som måste anskaffas i hemmet

fan att pengarna inte stannar utan bara rinner mellan fingrarna sad

ville egentligen få tips på vilken kompination av vilka medel jag bör testa som ni andra anser att vara tillfredställande.
Jag har inga riktiga krav utan vill bara att lacken förblir skyddad över vinter wink

hehe ja de kostar o ligga på topp tongue
vet hur de e när pengarna bara rinner iväg.

men ska du bara ha ett skydd över vintern så tycker ja du ska köpa sonax hårdvax som de har vart prat om.
de du ska tänka på då e att när du torkar av den att du tar en mjuk o fin trasa. ex micro-fiber duk. trooooor de finns på meka.
det repar inte. tongue


11 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
#19
vad bra, det var tanken, alltså att skydda över slaskiga vintern.

duken har jag nånstan,,, ska bara leta upp

Slumpen existerar inte


Sök