3680
Sök

Fartkamera och hyrbil

527 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Om man åker fast i en fartkamera med hyrbil, vad händer då?
Faktureras man av den man hyrde av i efterhand eller?

Om man får en P-bot med hyrbil händer samma sak även här, dvs att man får betala till hyrbilsfirman?

SSS -12
3 217 Inlägg
6 oktober 2007
Det låter väl mest rimligt? Uthyrningsföretaget kan inte stå för dina konsekvenser... Möjligt att det inte händer så mycket på ett tag, men de har ju papper som du skrivit på när du hyrde bilen... I dessa ser de vem som kört bilen och när... I värsta fall så lär du bli kontaktad sad I bästa fall så händer ingenting, men jag hade verkligen inte gissat på det...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 oktober 2007
Loffe123 skrev:
Om man åker fast i en fartkamera med hyrbil, vad händer då?
Faktureras man av den man hyrde av i efterhand eller?

Om man får en P-bot med hyrbil händer samma sak även här, dvs att man får betala till hyrbilsfirman?

Nej precis som vanligt kollar dom ditt ansikte och skickar boten till dig vad har bilen gjort för olagligt? Syns inte ansiktet eller regskyltet blir det nerlagt....

125 Inlägg
6 oktober 2007
Dom som du har hyrt bilen ifrån har absolut ingen skyldighet att säga att du körde/hyrde bilen.

Så du borde klara dig. 

Efter som polisen inte vet vem som körde.
Om inte dom som du hyrde bilen ifrån säger att du körde.
Om dom gör det är det taskigt säger jag.

Allt jag ser är stänkskärmar o sprit

12 Inlägg
6 oktober 2007
En kollega till mig körde för fort förbi en fartkamera med hyrbil, två veckor senare kom boten samt foto på föraren. Det kanske varierar mellan olika uthyrningsfirmor, men så vitt jag vet så registreras alltid vem som kör bilen, även om man är flera som åker med. Sen om företagen har någon skyldighet att lämna ut uppgifterna vet jag inte, men det verkar så enligt mina erfarenheter.

401 Inlägg
6 oktober 2007
han som hyr ut bilen får böte...spela ingen roll vem som kör.
det e samma med privat fordon böte får han som äger bilen inte han/hon som kör (allså om nån annan skulle köra)

Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2007
Schumi skrev:
han som hyr ut bilen får böte...spela ingen roll vem som kör.
det e samma med privat fordon böte får han som äger bilen inte han/hon som kör (allså om nån annan skulle köra)

F'låt om jag verkar vara messerschmitt.

Men det är endast om de kan identifiera föraren via körkortsregistret som de kan bötfälla fortkörning via kamera.
Dock så är det på gång att ägare kan bli ansvarig i framtiden. Ett led i detta är att mc på förslag skall ha regplåt fram.

Naturligtvis kommer biluthyrare, företag med leasingbil och tjänstebilar om detta införs skriva in i kontrakt med hyrare anställd etc. som gör dessa ansvariga för ev böter.

//Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (6 oktober 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

89 Inlägg
6 oktober 2007
Det Sokrates skriver stämmer.

Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2007
Just därför är solskyddet nerfällt dag som natt på min bil, då jag har en tendens att ha lite bråttom,, typ hastighetsbegränsning+ moms. LOL

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Sök