4187
Sök

lås tråden

47 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#1
lås
Senast redigerat av kawasooki (11 juni 2008)

1 661 Inlägg
7 oktober 2007
#2
vad är det för modell?

47 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#3
passat 1.8t tongue kanske inte ens går jag är inte kunnig bara nyfiken

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
7 oktober 2007
#4
borra ett hål i den

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
7 oktober 2007
#5
Ersätt sista ljuddämparen med ett rakt rör tongue Brukar låta rätt hyffsat på en del bilar.


Maskinförare
1 163 Inlägg
7 oktober 2007
#6
eller så köper du en sport slutdämpare och monterar. bara det gör stor skillnad..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

47 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#7
vad kostar en sport slutdämpare?

47 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#8
var sitter slutdämparen ?

1 997 Inlägg
7 oktober 2007
#9
Eller så gör man som jag hehe big_smile

En liten film. Där hör du skillnad från före å efter
http://www.garaget.org/video/ttrx5gntcegd

Tror inte man får ha så dock. men de e ju bara å svetsa på en liten bit. (Ska bara ha såhär tillfälligt, sen ska de byggas nytt) men ändå. smile


1 661 Inlägg
7 oktober 2007
#10
Ändröret gör ingen skillnad på ljudet. Köp en sportljudämpare(typ simons) och montera dit. Du kommer att få ett dovare ljud utan att låta som en traktor som du kommer att få om du tar bort alla dämpare utom sista.

Slutdämpare/ljuddämpare = Sista "burken" som sitter på avgassystemet. Ändröret sitter fast i slutdämparen.

Hoppas det blir bra för dig smile

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 oktober 2007
#11
Gör som polaren gjorde me sin volvo 850. Han tömde katalysatorn. Bilen lät bra mkt goare & gick lite lite lite bättre.

C H E V R O L E T <3

1 661 Inlägg
7 oktober 2007
#12
på ett avgassystem så har man ljuddämpare, olika på olika bilar men ca 3 stycken + katalysator. Den sista ljuddämparen(sitter längst bak på bilen) kallas slutdämpare.

Svårt att ta bort den, nope inte alls, bara lägga sig under och skruva upp muttrarna på klamret som håller i den(13:s fast nyckel brukar det vara).  Sen beroende på hur din nya ljuddämpare ser ut så kanske du måste köpa ett till rör, rakt eller en stegmuff(3 olika storlekar på röret, från mindre till större eller viceversa om du vänder på det) 

Efter man har alla delar och har provmonterat det så måste du lösa upphängningen på ljuddämparen. Ett buntband är väldigt enkelt. Jag svetsar nya fästen till mina dämpare men har du ingen svets så funkar buntband med bultar som håller ihop allt. Se bara till att allt blir tätt!  Du kan kleta på lite avgaspasta mellan skarvarna om du är osäker på tätheten, dra åt ordentligt smile

Sen äre bara å brumma på wink

Om du inte har någon som helst aning hur du mäter röret på avgassystemet och vet vilka rör du ska ha så skruva lös dämparen som du har nu, åk till mekonomen eller liknande och be om hjälp smile

1 661 Inlägg
7 oktober 2007
#13
Children-Of-Bodom skrev:
Gör som polaren gjorde me sin volvo 850. Han tömde katalysatorn. Bilen lät bra mkt goare & gick lite lite lite bättre.

Och gör INTE så. katalysatorn sitter där av en anledning, finns ingen vettig orsak till att röra den på en vanlig "standardbil"

47 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#14
tack så mkt för hjälpen jag ska läsa om ditt meddelande sexyicecube tongue några gånger så jag förstår utantill tongue så snart som möjligt är det vel bara testa också big_smile

1 661 Inlägg
7 oktober 2007
#15
Bara att prova sig fram, händer inget om det blir fel så smile

1 997 Inlägg
7 oktober 2007
#16
Sexyicecube skrev:
på ett avgassystem så har man ljuddämpare, olika på olika bilar men ca 3 stycken + katalysator. Den sista ljuddämparen(sitter längst bak på bilen) kallas slutdämpare.

Svårt att ta bort den, nope inte alls, bara lägga sig under och skruva upp muttrarna på klamret som håller i den(13:s fast nyckel brukar det vara).

Jaa så kan man göra.
Men sen om bilen är 23 år. som min då råkar vara. så är de svårare.
Jag tog först bort avgasklamret, men sen skulle ja ta lös själva slutdämparen å de, men de hade rosta ihop, så de sluta me att jag kapade skiten! kanske inte bästa lösningen. men de funkade smile


CarCass
627 Inlägg
7 oktober 2007
#17
hehe, det behövs inte speciellt mycket rost för att det ska sitta stenhårt. På Golfen som har ett i princip nytt system fick jag inte loss ljuddämparen. Då ville jag inte ta fram rondellen heller...

Join the Evolution

1 997 Inlägg
7 oktober 2007
#18
CarCass skrev:
hehe, det behövs inte speciellt mycket rost för att det ska sitta stenhårt. På Golfen som har ett i princip nytt system fick jag inte loss ljuddämparen. Då ville jag inte ta fram rondellen heller...

Vill å vill? ibland måste man hehe. Ja ska endå bygga nytt så de är lugnt för min del smile
Jag bankade me hammare å elände, å spruta rostlösningsgrejs men de ville inte släppa endå..
Så ja, rondellen e ett bra verktyg å ha hehe big_smile

Hur gjorde du då?


CarCass
627 Inlägg
7 oktober 2007
#19
JAg tog bort i fram och drog ut hela helvetet. Skulle ta bort tanken då, inget "trim" direkt big_smile

Join the Evolution


Sök