Ändröret gör ingen skillnad på ljudet. Köp en sportljudämpare(typ simons) och montera dit. Du kommer att få ett dovare ljud utan att låta som en traktor som du kommer att få om du tar bort alla dämpare utom sista.
Slutdämpare/ljuddämpare = Sista "burken" som sitter på avgassystemet. Ändröret sitter fast i slutdämparen.
på ett avgassystem så har man ljuddämpare, olika på olika bilar men ca 3 stycken + katalysator. Den sista ljuddämparen(sitter längst bak på bilen) kallas slutdämpare.
Svårt att ta bort den, nope inte alls, bara lägga sig under och skruva upp muttrarna på klamret som håller i den(13:s fast nyckel brukar det vara). Sen beroende på hur din nya ljuddämpare ser ut så kanske du måste köpa ett till rör, rakt eller en stegmuff(3 olika storlekar på röret, från mindre till större eller viceversa om du vänder på det)
Efter man har alla delar och har provmonterat det så måste du lösa upphängningen på ljuddämparen. Ett buntband är väldigt enkelt. Jag svetsar nya fästen till mina dämpare men har du ingen svets så funkar buntband med bultar som håller ihop allt. Se bara till att allt blir tätt! Du kan kleta på lite avgaspasta mellan skarvarna om du är osäker på tätheten, dra åt ordentligt
Sen äre bara å brumma på
Om du inte har någon som helst aning hur du mäter röret på avgassystemet och vet vilka rör du ska ha så skruva lös dämparen som du har nu, åk till mekonomen eller liknande och be om hjälp
tack så mkt för hjälpen jag ska läsa om ditt meddelande sexyicecube några gånger så jag förstår utantill så snart som möjligt är det vel bara testa också
på ett avgassystem så har man ljuddämpare, olika på olika bilar men ca 3 stycken + katalysator. Den sista ljuddämparen(sitter längst bak på bilen) kallas slutdämpare.
Svårt att ta bort den, nope inte alls, bara lägga sig under och skruva upp muttrarna på klamret som håller i den(13:s fast nyckel brukar det vara).
Jaa så kan man göra. Men sen om bilen är 23 år. som min då råkar vara. så är de svårare. Jag tog först bort avgasklamret, men sen skulle ja ta lös själva slutdämparen å de, men de hade rosta ihop, så de sluta me att jag kapade skiten! kanske inte bästa lösningen. men de funkade
hehe, det behövs inte speciellt mycket rost för att det ska sitta stenhårt. På Golfen som har ett i princip nytt system fick jag inte loss ljuddämparen. Då ville jag inte ta fram rondellen heller...
hehe, det behövs inte speciellt mycket rost för att det ska sitta stenhårt. På Golfen som har ett i princip nytt system fick jag inte loss ljuddämparen. Då ville jag inte ta fram rondellen heller...
Vill å vill? ibland måste man hehe. Ja ska endå bygga nytt så de är lugnt för min del Jag bankade me hammare å elände, å spruta rostlösningsgrejs men de ville inte släppa endå.. Så ja, rondellen e ett bra verktyg å ha hehe