Tjena allihopa! Nu e de så här att jag fick en tvåa på handbromsen vid besiktningen. Jag har bytt handbromsvajern som hade fastnat i skyddet. Jag har spännt den allt de går men de blir fortfarande ingen bromsverkan. En gång drog jag till så hårt så att de small till vid bromsen, å efter de tror jag att de e nåt som rostat fast. Där kommer de största frågetecknet. Jag undrar hur handbromsen fungerar. E de trumbromsteknik som på 900/9-3 å 9-5 eller e de bromsoket som klämmer åt som när man bromsar vanligt.
Snälla, behöver verkligen hjälp då jag snart flippar ur totalt på den jäkla bromsen.
Så alla svar som leder nån vart uppskattas enormt.
Har nu fått reda på att de e bromsande ok på handbromsen också. Har också fått veta att de finns en justerskruv på insidan av oket som jag ska testa att skruva på imorrn. Återkommer me hur de gick.
1) Ge f-n i att justera på viren vid spakstället! 2) Hissa bilen. 3) Demontera plugg på baksidan av bromsok (14mm hylsa) 4) Justera på justerskruv (4mm insex), snurra på hjulet och dra skruven tills hjulet stannar. Släpp ett kvarts varv. 5) Dra åt handbromsen och kolla att det låser. 6) Gör likadant på andra sidan.