Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)
hej det händer inte ett skit om den går av det är vanligt att vevaxeldreven pajar på dom har själv råkat ut för det och att remmen gått av ....dit med en nu bara å åk sen
FEL FEL FEL... bara för att det är en b230 så betyder inte det att ventilerna pajar... någon enstaka version är det som inte klarar sig, bl.a 16ventilaren
frasse4 skrev:
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)
Har jag med för mig... Behöver inte vara fara på taket. Men alltid bra att veta att den är fräsch i vilket fall
turbotompa skrev:
FEL FEL FEL... bara för att det är en b230 så betyder inte det att ventilerna pajar... någon enstaka version är det som inte klarar sig, bl.a 16ventilaren
frasse4 skrev:
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)
det kommer inte hända nått om den går av för det är bar apå vissa enstaka modeller som det kan ta i på.. men om du är osäker så kan det va bra o byta rem ändå för det ä ju så lätt och så kostar den ju bara ca 125 spänn..
Jag hade en 740 i somras där kamremmen gick av och det hände ingenting. Bara dit med en ny kamrem. Däremot kan det bli värre skador om den går av vid högt varvtal eller om motorn är modifierad (tex högkompressionskolvar, planad topp mm.)
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)
Jag rättar mig själv Om jag inte har helt fel nu med så beror det på vilket topp man har, fanns ju 530 och 531 samt någon 630 tror jag. 530 och 531 klarar sig men inte 630 tror jag. Och 630 sitter inte på så många motorer, hmm låt mig se på b230k tror jag kanske, alltså motorn i fråga... Rätta mig om jag har fel igen!
8v brukar väl inte ta allt för mkt skada av att kamremmen rasar..det är väl som alla andra säger..men för mig med 16v är d värre..hehe..tack å adjö med motorn då..
Grabbar! Lyssna här! De enda motorerna som ventilera pajjar av är K motorerna o 16V För i K motorn finns inget förbräningsrum i kolvarna.. Men i de andra som E A F motornerna klarar sig ventilerna!
är det inte samma lika på b230 förutom att K är en slags förgasare och A är en annan slags? och insprut på E/F? eller är det mkt som skiljer? kammar o så?