3849
Sök

?

5 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
#1
?
Senast redigerat av Kjella (27 januari 2008)

Fartdåre!
592 Inlägg
30 oktober 2005
#2
De blir inte så bra om den går av. Hade nog bytt remmen för o va säker på att inget händer.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Direktör
305 Inlägg
30 oktober 2005
#3
I bästa fall får du bara sallad i motorn hehe, Däför man kör saab med kamkedja wink

Speed limit are only for pussy

736 Inlägg
30 oktober 2005
#4
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)


5 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
#5
tack så mycket för svaren, får väl ta och byta den snarast för säkerhets skull

29 Inlägg
21 december 2005
#6
hej det händer inte ett skit om den går av det är vanligt att vevaxeldreven pajar på dom har själv råkat ut för det och att remmen gått av ....dit med en nu bara å åk sen

18 Inlägg
21 december 2005
#7
Eftersom det är så lätt att byta kamrem på 740, så skulle jag byta den även om förra ägaren säger att den är nybytt.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 december 2005
#8
FEL FEL FEL... bara för att det är en b230 så betyder inte det att ventilerna pajar... någon enstaka version är det som inte klarar sig, bl.a 16ventilaren





frasse4 skrev:
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)


272 Inlägg
21 december 2005
#9
Har jag med för mig... Behöver inte vara fara på taket. Men alltid bra att veta att den är fräsch i vilket fall

turbotompa skrev:
FEL FEL FEL... bara för att det är en b230 så betyder inte det att ventilerna pajar... någon enstaka version är det som inte klarar sig, bl.a 16ventilaren





frasse4 skrev:
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)


bilmekaniker
131 Inlägg
21 december 2005
#10
det kommer inte hända nått om den går av för det är bar apå vissa enstaka modeller som det kan ta i på..
men om du är osäker så kan det va bra o byta rem ändå för det ä ju så lätt och så kostar den ju bara ca 125 spänn..


Båtmekaniker
57 Inlägg
28 december 2005
#11
Glöm för allt i världen inte att byta spännrullen samtidigt... Det är ju inte helt ovanligt att den skär och det är då remmen går av!

Friska motorer tänder varje varv

311 Inlägg
28 december 2005
#12
Jag hade en 740 i somras där kamremmen gick av och det hände ingenting. Bara dit med en ny kamrem. Däremot kan det bli värre skador om den går av vid högt varvtal eller om motorn är modifierad
(tex högkompressionskolvar, planad topp mm.)


736 Inlägg
28 december 2005
#13
frasse4 skrev:
Eftersom det är en b230 motor blir det dessvärre ventilsallad. Hade det varit en b23 motor hade den bara stannat. Är en billig försäkring. Men kolla på kamremmskåpan i plast, där ska sitta en lapp som säger när den byttes. Ska göras var 7000 mil på 240, kanske samma på 740 (min bil gick 14000 innan jag bytte, men man ska väl inte utmana ödet i onödan...)

Jag rättar mig själv tongue
Om jag inte har helt fel nu med så beror det på vilket topp man har, fanns ju 530 och 531 samt någon 630 tror jag. 530 och 531 klarar sig men inte 630 tror jag. Och 630 sitter inte på så många motorer, hmm låt mig se på b230k tror jag kanske, alltså motorn i fråga... Rätta mig om jag har fel igen!


19 Inlägg
29 december 2005
#14
Är inte K motoren väldigt känsliga  motorer för bland annat om kamremmen går av ?


433 Inlägg
29 december 2005
#15
8v brukar väl inte ta allt för mkt skada av att kamremmen rasar..det är väl som alla andra säger..men för mig med 16v är d värre..hehe..tack å adjö med motorn då.. sad

1 Inlägg
30 december 2005
#17
det händer inget på den motor bara på b21 motorerna..

Volvo frälst
51 Inlägg
31 december 2005
#18
Grabbar!
Lyssna här!
De enda motorerna som ventilera pajjar av är K motorerna o 16V
För i K motorn finns inget förbräningsrum i kolvarna..
Men i de andra som E A F motornerna klarar sig ventilerna!


Alltid volvo:D:

Volvo S60R Awd Flashgreen

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
31 december 2005
#19
är det inte samma lika på b230 förutom att K är en slags förgasare och A är en annan slags? och insprut på E/F? eller är det mkt som skiljer? kammar o så?

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

Avstängd
138 Inlägg
13 januari 2006
#20
Som Kroona sa...

B230 K ski/ snikmotorn
ock B234 16v

Går sönder när kamremmen går av....
inte de andra...
punkt!!


Sök