mebben skrev:
Inte för att vara sådan, men hur tror du att de skulle må om han kör ihjäl någon/några på fyllan när det hade kunnat stoppa honom genom att göra arbetsgivare och myndigheter uppmärksamma på hans problem?
Om de "Golar ner" honom så är arbetsgivaren skyldig att hjälpa honom, de får inte ge han sparken då alkoholism är en sjukdom och sjukdomar är inte giltligt skäl att ge någon sparken.
Om han kör ihjäl någon anser jag att alla som tigit om hans problem är medskyldiga till att någon dog.
Precis. Det är ju sådant som jag vet att dom har försökt prata med honom om.
Men tyvärr så hjälper det inte. Och (det här vet jag av egen erfarenhet) sätter
man sig bakom ratten onykter en gång och klarar sig. Då är det så jävla enkelt
att göra det igen. Ungefär som att snatta i en butik, som att ta drogor, eller som
att vara otrogen. Klarar man sig och det funkar bra en gång, så funkar det säkert
nästa gång också (det är ofta så man tänker). Och när man är onykter så tänker
man ju trots allt inte alltid på konsekvenserna heller. Jag försvarar absolut inte
rattonykterhet (det skulle jag aldrig göra)! Men att gnälla på folk, precis som att dom
vore mindre värda/förtjänar att dö. Det är lite fel.
Det kan jag nog hålla med dig om (att om han kör ihjäl någon, så är de andra
medskyldiga). Och jag tycker att man ska försöka att hjälpa den här personen,
istället för att klanka ner på denne. För visst är det fel att köra onykter, men att
verbalt misshandla den här personen samtidigt som man värderar denne till
något mindre värt än... damm... så blir det knappast bättre.
Jag har dessutom en vän vars kompisar snodde hans bilnycklar (på fyllan) för
att ta en sväng. Han som körde (16 år gammal, onykter, utan bälte) fick sedan
sladd på bilen, körde ut i skogen, voltade... Han åkte liksom upp ur stolen, ut
med huvudet genom rutan, och det krossades sedan av bilen, när dom voltade.
Så visst är det alltid dåligt med rattfylla.
Men å andra sidan vet jag inte om reglerna är så bra heller. Hårdare straff, men
även bra behandling vore ett vettigt alternativ. Sedan tycker jag att värdena för
rattonykterhet är läskigt låga ibland. För om jag tar mig en 4,5% cider hemma och
sedan kör till affären. Aldrig i världen att jag skulle vara påverkad och inte kunna
hantera situationen p.g.a det. Nu skulle jag iofs aldrig göra det... men bara ett
exempel.
Så för att samanfatta så tycker jag att det är förbannat dålig stil att klanka ner
på folk som kört onyktra och p.g.a det värdera dom som sämre personer i allmänhet...