3969
Sök

Fläktar?

Värmlänning
172 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
Tjena. Ska höja upp mitt golv i golfen o lägga in slutstegen där. Tror ni jag måste ha fläktar till dem då? Vart ska jag koppla in dem? kör med kickers steg. Tror inte det finns någon speciell utgång för fläkt.

494 Inlägg
30 oktober 2005
om du behöver  ha flcäktar vet jag inte säkert men om du har mer en två där under tror jag nog de är bäst. jag har fläcktar och de kom jag på genom att känna på steget som vi de laget var välldigt varmt så spela lite och känn:P

fläcktarna är smartast att gå in i en data butik får man häfftiga tolvvolts fläcktar med massa lampor ibig_smile mycket billigare en vad man skulle få om man köper dem från bilstero affär. sen är de bara koppla plus till minus tästa att ta plus från remoten på steget så startar fläcktarna när stegen går igång. och om de inte funkar bra så får du ta ström någon annanstanns typ lampan i bagageluckan sen göra en knapp in i kupen. sen kan man ju vara jätte seriös och bygga kretsar som sätter igån fläcktarna vid vissa temperaturer.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

172 Inlägg
30 oktober 2005
Vogge skrev:
tästa att ta plus från remoten på steget så startar fläcktarna när stegen går igång

Man skall inte koppla för mycket på remoten.
Jag kopplade dom på bakljusen, så når ljuset står på, så går fläcktorna, altså via + .... Så jordar du -   smile

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

6 851 Inlägg
30 oktober 2005
Flemm skrev:
Man skall inte koppla för mycket på remoten.

Nej det är sant. Men därför skall man isf. koppla in ett vanligt relä (sånt man har till tex. xtra ljus) till remoten.
Sen kan du driva i stort sett hur mycke som du vill på din remot wink

10 287 Inlägg
30 oktober 2005
Ta hellre ett elektronikrelä med högohmig spole. Extraljusreläer drar massor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Värmlänning
172 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
Tack för era svar..mailar bilder när det blir klart!

10 287 Inlägg
30 oktober 2005
Tänk lite hur luften går när du sätter dit fläktarna. Köp en fläkt, labba lite med endera suga eller trycka och fundera på hur du skall göra för att få så mycket frisk luft genom kylflänsarna som möjligt.

/Göran

David Carlsson skrev:
Tack för era svar..mailar bilder när det blir klart!

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
30 oktober 2005
Jag testade några extraljusreläer för en stund sedan, både 30A och 40A, både biltema och Bosch. De drog allt mellan 130 och 160mA vid 12V. Det kan väl bli lite jobbigt för remoten om man samtidigt har ett eller flera slutsteg inkopplat antar jag.

10 287 Inlägg
30 oktober 2005
Tack, då slapp jag :-D

Är det bara 130/160mA, då kan man dunka dit ett.  Jag var rädd att det var uppemot en halv ampere.

Men man bör definitivt lägga en släckdiod över spolen. Dvs tex en "1N4006" tvärs över spolen med strecket mot plus (katoden).

Gör inte fel bara. Då är det goodbye remote.

/Göran

Drönirettab skrev:
Jag testade några extraljusreläer för en stund sedan, både 30A och 40A, både biltema och Bosch. De drog allt mellan 130 och 160mA vid 12V. Det kan väl bli lite jobbigt för remoten om man samtidigt har ett eller flera slutsteg inkopplat antar jag.

(Groucho Marx).

RosaLennart
6 Inlägg
31 oktober 2005
Du ska inte köpa dom fläktarna som där finns LED på. Möjligt vis snygg, men ingen bra "prestanda". Dom håller ca i 1månad. Om inte så har den personen haft tur som invensterat dom.

4 571 Inlägg
31 oktober 2005
swippo skrev:
Du ska inte köpa dom fläktarna som där finns LED på. Möjligt vis snygg, men ingen bra "prestanda". Dom håller ca i 1månad. Om inte så har den personen haft tur som invensterat dom.

jasså? jag har haft mina led fläktar i flera år och datorn står på 24-7 alla flaäktarna är av olika märken och prisklasser så det är ju knappast just led fläktarna som e dåliga, det beror ju helt på hur bra glid/kul lagret är i dom!

2 Inlägg
31 oktober 2005
är det lungt om man kopplar två st 80mm fläktar på remoten...elr vad kan hända???

4 571 Inlägg
31 oktober 2005
eclipse_ skrev:
är det lungt om man kopplar två st 80mm fläktar på remoten...elr vad kan hända???

det lär väll inte precis hända något mer än att steget inte startar.  jag körde 2st 80mm fläktar samt 2 st neon rör på remoten och det var inga problem

21 761 Inlägg
31 oktober 2005
Det brukar ju stå vilken maxström remoten får belastas med och när man köper fläkten så står det ju hur mycket den drar.

494 Inlägg
31 oktober 2005
nej de var de jag mena med att han skulle testa som ja förstått så är de väll lite beroende på stero om de orkar driva massa extra saker. för min gamla pallade med massa skoj men när jag köpte en ny så starta inte stegen.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök