2774
Sök

Gamla Volvo (v.a.g) Dieselmotorer...

504 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#1
D24Tic

Fått svar...
Senast redigerat av PuppPutte (15 maj 2009)

HÅRDROCK

1 418 Inlägg
10 oktober 2007
#2
ställ på diesel pumpen och laddtrycket

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

236 Inlägg
8 maj 2008
#3
räcker det inte med att ställa på laddtrycket

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

supermikaela
8 maj 2008
#4
Känns lite synd att bonntrimma en 940 TDi.. Men ställ upp laddtrycket, tycker att det räcker.

En 940 ska inte sota något - tycker jag iallafall.. tongue

Är motorn fräsch i övrigt?

130 Inlägg
8 maj 2008
#5
på en diesel hjälper det inte att bara ställa på laddtryck. en diesel behöver mer soppa för att gå bra så eftersom du har elektrisk pump så bör du leta reda på ett chip och sen höja laddet eftersom.

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

Olika
907 Inlägg
8 maj 2008
#6
eriico skrev:
på en diesel hjälper det inte att bara ställa på laddtryck. en diesel behöver mer soppa för att gå bra så eftersom du har elektrisk pump så bör du leta reda på ett chip och sen höja laddet eftersom.

Naj, det är inga elektriskt styrda pumpar på D6/D24 eftersom det är förkammardieselar (D, TD), det är först på direktinsprutade(TDi) som pumpen sköts elektroniskt.
Senast redigerat av fredriq (8 maj 2008)

Mvh
Fredrik

130 Inlägg
8 maj 2008
#7
fredriq skrev:
eriico skrev:
på en diesel hjälper det inte att bara ställa på laddtryck. en diesel behöver mer soppa för att gå bra så eftersom du har elektrisk pump så bör du leta reda på ett chip och sen höja laddet eftersom.

Naj, det är inga elektriskt styrda pumpar på D6/D24 eftersom det är förkammardieselar (D, TD), det är först på direktinsprutade(TDi) som pumpen sköts elektroniskt.

okej, tyckte det stod tdi i topicen. men om det är mekaniskt är det ju bara att skruva på så mycket det går.

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

Driifter;)
1 630 Inlägg
8 maj 2008
#8
ställ på pumpen o öka på laddet .. i lagom mängd.. de e ju inte de hållbaraste motorerna som finns direkt

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

supermikaela
8 maj 2008
#9
Amazon_123GT skrev:
ställ på pumpen o öka på laddet .. i lagom mängd.. de e ju inte de hållbaraste motorerna som finns direkt

Finns de som kör med fullt laddtryck (ryckt wastegate-slangen) på sina D24T och D24TIC här i Borås.. Och de har gjort det i många år dessutom smile

504 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#10
supermikaela skrev:
Känns lite synd att bonntrimma en 940 TDi.. Men ställ upp laddtrycket, tycker att det räcker.

En 940 ska inte sota något - tycker jag iallafall.. tongue

Är motorn fräsch i övrigt?

Nu har jag läst på lite. Har förstått att det finns dom som stör sig på att man kallar sin bil för en TDI. Vilket jag känner att jag skiter i. Det må så vara att det står för injection. Men enligt mig och många med mig så kan det lika gärna stå för intercooler. Vilket det ju sitter på den. Det rätta borde ju vara att kalla det för D24Tic... Vilket motorn heter.

I vilket fall som helst så är motorn påställd som fasen nu. Dock inget mer laddtryck utan bara högre bränsletryck.

HÅRDROCK

1 161 Inlägg
10 maj 2008
#11
PuppPutte skrev:
supermikaela skrev:
Känns lite synd att bonntrimma en 940 TDi.. Men ställ upp laddtrycket, tycker att det räcker.

En 940 ska inte sota något - tycker jag iallafall.. tongue

Är motorn fräsch i övrigt?

Nu har jag läst på lite. Har förstått att det finns dom som stör sig på att man kallar sin bil för en TDI. Vilket jag känner att jag skiter i. Det må så vara att det står för injection. Men enligt mig och många med mig så kan det lika gärna stå för intercooler. Vilket det ju sitter på den. Det rätta borde ju vara att kalla det för D24Tic... Vilket motorn heter.

I vilket fall som helst så är motorn påställd som fasen nu. Dock inget mer laddtryck utan bara högre bränsletryck.

ryck wastegate slangen o ställ på pumpen så mkt de bara går.. dom går riktigt fint sen o sotar o luktar mumma oxå smile

Olika
907 Inlägg
11 maj 2008
#12
PuppPutte skrev:
supermikaela skrev:
Känns lite synd att bonntrimma en 940 TDi.. Men ställ upp laddtrycket, tycker att det räcker.

En 940 ska inte sota något - tycker jag iallafall.. tongue

Är motorn fräsch i övrigt?

Nu har jag läst på lite. Har förstått att det finns dom som stör sig på att man kallar sin bil för en TDI. Vilket jag känner att jag skiter i. Det må så vara att det står för injection. Men enligt mig och många med mig så kan det lika gärna stå för intercooler. Vilket det ju sitter på den. Det rätta borde ju vara att kalla det för D24Tic... Vilket motorn heter.

I vilket fall som helst så är motorn påställd som fasen nu. Dock inget mer laddtryck utan bara högre bränsletryck.

Det är inte bränsletrycket du skruvar upp på pumpen, det är mängden bränsle.
Svart rök = oförbränt bränsle = för lite luft/laddtryck tongue (eller en turbo som är utanför sin verkningsgrad)

Mvh
Fredrik

504 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#13
fredriq skrev:
PuppPutte skrev:
supermikaela skrev:
Känns lite synd att bonntrimma en 940 TDi.. Men ställ upp laddtrycket, tycker att det räcker.

En 940 ska inte sota något - tycker jag iallafall.. tongue

Är motorn fräsch i övrigt?

Nu har jag läst på lite. Har förstått att det finns dom som stör sig på att man kallar sin bil för en TDI. Vilket jag känner att jag skiter i. Det må så vara att det står för injection. Men enligt mig och många med mig så kan det lika gärna stå för intercooler. Vilket det ju sitter på den. Det rätta borde ju vara att kalla det för D24Tic... Vilket motorn heter.

I vilket fall som helst så är motorn påställd som fasen nu. Dock inget mer laddtryck utan bara högre bränsletryck.

Det är inte bränsletrycket du skruvar upp på pumpen, det är mängden bränsle.
Svart rök = oförbränt bränsle = för lite luft/laddtryck tongue (eller en turbo som är utanför sin verkningsgrad)

Fint med svartrök. wink

HÅRDROCK

294 Inlägg
15 maj 2009
#14
Fixera wastegaten i stängt läge...

sen styr du ditt laddtryck med bränslepumpen..

Inget bränsle = ingen laddtryck.

Så fixera wastegaten, sen ställer du upp pumpen så pass att du blir nöjd.

Finns de som kört med 2.0bar utan problem....

sen finns de självklart de som rasat original också.....

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

1 Inlägg
15 december 2009
#15
Hej jag vill öka laddet på min d24 och läste att man skulle fixera westgaten i stängt läge för att sedan justera ladd med dieselpumpen. min fråga till dig är: Om man inte har ett westgateSTAG hur fixerar jag westgaten då? Det är inget stag på denna modellen tydligen. ??? hoppas nån kan hjälpa mig!
Senast redigerat av volvo940tic (16 december 2009)

1 Inlägg
26 januari 2011
#16
Någon som har en d24 TIC Motor nära göteborgs området ? ?
och är de någon som behöver en automat låda till d24 ? renoverades för 22 tusen år 2005!


2 266 Inlägg
26 januari 2011
#17
volvo940tic skrev:
Hej jag vill öka laddet på min d24 och läste att man skulle fixera westgaten i stängt läge för att sedan justera ladd med dieselpumpen. min fråga till dig är: Om man inte har ett westgateSTAG hur fixerar jag westgaten då? Det är inget stag på denna modellen tydligen. ??? hoppas nån kan hjälpa mig!

wastegate sitter på insidan av turbon mot blocket om du har original turbon. ta bort den lilla slangen så har du fullt tryck.

De som dom gör att dom rasar är bristande underhåll och att man plågar dom innan tempen är normal i hela motorn

svetsdiff !!!

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 januari 2011
#19
och jag säger 4 år gammal tråd och låser efter en taskig bumpning

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök