3031
Sök

Volvo S60 som förstabil?

576 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Undrar om ni, volvoägare/provkörare, anser Volvo S60 att vara en bra förstabil samt familjebil. Om inte - vilken är?

Skriv så mycket Du orkar om körupplevelsen, bränslekostnader, försäkringskostnader för ungdomar, reparationsdelar, service, övriga avgifter och dyligt.

Priset får helst inte överstiga 100 000 riksdaler.
Senast redigerat av Traz (12 oktober 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
12 oktober 2007
#2
Jag har kört s60 en enda gång, på halkan, men som jag minns bilen, som var en 2,0 sugmotor, var att den hade lugna köregenskaper och bra bromsar. Men motorn var det trött, nästan så att den skulle kunna stå som exempelbild under slö i ordboken.
Verkade rätt stryktålig, då den överlevt många kassa förare.
Hade askass känsla i styrningen dock.

Tror att det är en bra förstabil om man ser till vägegenskaperna som är förlåtande, men tycker det är lite dyrt för att vara en förstabil, men men, alla har sina åsikter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Troligen galen...
567 Inlägg
12 oktober 2007
#3
S60 är en trevlig bil att köra, förutsatt att man har rätt motor.

T5an är ju enl. mig att föredra. Med ett chip går de som skållade troll.

Soppaförbrukningen är väl det enda som är lite tråkigt, min drar i laglig motorvägsfart 0,78L/milen. Men då det är så roligt att gasa så hamnar jag sällan på ett snitt lägre än 1,1L/milen...


Här om dagen såg jag att man kan få tag på T5or -01 för runt 100lök på blocket.
Senast redigerat av Mebb (12 oktober 2007)

terazzi
12 oktober 2007
#4
100.000 kr förstabil? OMG..sparat så mkt? sjukt bra isåfall smile

329 Inlägg
12 oktober 2007
#5
Vad för motor är de du tänker dig?

Skiljer ju en hel i ägandekostnader, soppaförbrukning,  körkänsla osv  mellan de olika.
vh

576 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#6
Ludds skrev:
Vad för motor är de du tänker dig?

Skiljer ju en hel i ägandekostnader, soppaförbrukning,  körkänsla osv  mellan de olika.
vh

Beror ju också på vilken motor som bidrar mest till totalupplevelsen så att säga?

329 Inlägg
12 oktober 2007
#7
Traz skrev:
Ludds skrev:
Vad för motor är de du tänker dig?

Skiljer ju en hel i ägandekostnader, soppaförbrukning,  körkänsla osv  mellan de olika.
vh

Beror ju också på vilken motor som bidrar mest till totalupplevelsen så att säga?

Så klart, i mina ögon är ju en turbo motor helt klart att föredra, om man har för avsikt att köra något sånär inspirerat,  man kan ha ganska kul med en t5a, eller ngn av de andra turbo motorerna med ett chip på. Men så klart blir försäkring, soppa osv dyrare direkt då..

Tycker s60 är en trevlig bil, skön att köra, känns ny bil lixom. sitter bra fram, dessvärre mindre bra bak. sköna stolar.

vh

2 600 Inlägg
13 oktober 2007
#8
körde me en s 60 på halkan tyckte att dom va sköna att köra och så fast man tänkte ju inte så mycket under halkan tongue sen så kan man ju inte redigt gemföra dom bilarna på halkan me vanliga person bilar ut i trafik.  tro att det är en bra bil som sagt me rätt motor då om man är ute efter lite fart:P

gör som jag kör gubba racer=)

1 079 Inlägg
13 oktober 2007
#9
Snart vinter, som förstabil köp en besiktigad bakhjulsdriven vinterbil som inte kostar så mkt i försäkringar osv, utan bonus och sånt så svider det, lär dig köra med en äldre bil istället som inte gör nåt om du sladdar av vägen, sen köper du nåt finare till sommaren så skulle jag ha gjort iaf. Ang S60 så är nog det enda självklara valet Turbo, bättre andrahandsvärde, roligare att köra, oftast mer utrustning. Försäkringar så kan du räkna själv på www.lansforsakringar.se och www.trygghansa.se vad det skulle kosta dig, finns säkert fler sidor att jämföra på. Annars så ligger ju Volvo 850 Turbo rätt bra i pris nuförtiden du får rätt mkt för pengarna och delarna/service går under niceprice på Volvo och kostar inte så mkt.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
13 oktober 2007
#10
Volvo s60 är en trevlig,säker,bekväm,snygg bil så det är garanterad en superbra första bil. Personlig tycker jag den är alldels för dyr o fin som första bil men har du råd så Why not?


Bmw osv..

348 Inlägg
13 oktober 2007
#11
Bara provsuttit och åkt med, fin bil, nice komfort som flesta andra volvos, enda som gnagde mig lite var att jag tyckte A-stolpen skymde siktfältet


7 120 Inlägg
13 oktober 2007
#12
Den är säkert bekväm och pålitlig osv. Men ganska gubbig, skulle inte vilja ha en som första bil roll

576 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#13
Någon som har kört utomlands/långa sträckor med en Volvo S60? Och i så fall, hur skön var upplevelsen? smile

Avstängd
386 Inlägg
13 oktober 2007
#14
Varför köpa en volvo när det finns så mycke bra tyska bilar som är mer prisvärda och mycke snyggare än nån hissinge-traktor! Tycker du ska lägga pengarna på en Passat 3bg karossen bara att sänka och på med ett par 19" fälgar sen har du en schysst förstabil!

576 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#15
vw___tompa skrev:
Varför köpa en volvo när det finns så mycke bra tyska bilar som är mer prisvärda och mycke snyggare än nån hissinge-traktor! Tycker du ska lägga pengarna på en Passat 3bg karossen bara att sänka och på med ett par 19" fälgar sen har du en schysst förstabil!

Beror på vad du menar med prisvärda. Kvalitetkänsla och säkerhet går först - Volvos ESS. Sen kommer prestanda.

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
13 oktober 2007
#16
Traz skrev:
Någon som har kört utomlands/långa sträckor med en Volvo S60? Och i så fall, hur skön var upplevelsen? smile

Har en polare som haft S60.. han bilade ner till italien förra året och var jättenöjd...

Han har därefter tyvärr krockat den...  synd på bilen. men måste även säga att han hade tur. om det inte hade varit en volvo hade han antagligen strykit med... (att dömma av skadorna på bilen som är ganska rejält byggt förövrigt...

Har även åkt, kört s60... det är en shysst bil. dock ej att föredra om man skall åka fler än 2 vuxna och vill sitta bra... då knäutrymmet i baksätet är i minsta laget.

lite sammanfattning:

bra ljudisolering
bra åkkomfort (även i höga farter)
shysst genuin känsla, på inredningen

hoppas att det kan vara till lite hjälp
/Jimmpa

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

Yrkesförare
1 073 Inlägg
13 oktober 2007
#17
Allt jag kan tillägga är att min förra S60 var den bästa bil jag nånsin ägt. Starkt sugen på en ny!

396 Inlägg
13 oktober 2007
#18
köp en! allt snack om gubbebil osv är just bara snack, jag menar, det är minst lika mycket gubbar i japs som det är skumt folk i tyska bilar. plus att tyskt är såååååå tråkigt. äger en själv. det är drygt.

köp en turbo, med några hyfsade fälgar med på köpet.

Rent A Retard !
674 Inlägg
13 oktober 2007
#19
Madhouse skrev:
Snart vinter, som förstabil köp en besiktigad bakhjulsdriven vinterbil som inte kostar så mkt i försäkringar osv, utan bonus och sånt så svider det, lär dig köra med en äldre bil istället som inte gör nåt om du sladdar av vägen, sen köper du nåt finare till sommaren så skulle jag ha gjort iaf. Ang S60 så är nog det enda självklara valet Turbo, bättre andrahandsvärde, roligare att köra, oftast mer utrustning. Försäkringar så kan du räkna själv på www.lansforsakringar.se och www.trygghansa.se vad det skulle kosta dig, finns säkert fler sidor att jämföra på. Annars så ligger ju Volvo 850 Turbo rätt bra i pris nuförtiden du får rätt mkt för pengarna och delarna/service går under niceprice på Volvo och kostar inte så mkt.

kan säga att volvia är bra mkt billigare än dom två.

farsan har en s60 och jag har sj övningskört i den innan jag bröt ryggen. det va en mkt trevlig bil att köra. dock hade han bara 170hk sugisen men den tar sig från a till b den me. men turbo ger ett bredare leende på läpparna smile lite trång där bak bara men skit i det. du sitter ju ändå fram smile försök hitta en 2,5t awd smile och så "chippa" och effekt avgas och ett luftfilter så har du nästan en t5. du känar även på försäkringen, sen så kan man ta nästa steg och byta te större turbo spridare och allt sånt, men till och börja med så räcker "bsr" trimningen smile

MVH// Johan Ö smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

Troligen galen...
567 Inlägg
13 oktober 2007
#20
Angående försäkring så är kanske t5an lite dyr...


Jag pröjsar 950kr/månaden (11400kr/år) för helförsäkring.

Och då är jag man, 25 år i söderförort till stockholm med bilen parkerad i eget garage nattetid.

Skatten ligger på strax över 2000kr/år.


Sök