jag har börjat en ny projekttråd på evoklubben som kändes lite jättetråkigt.. så jag klipper in allt här och fortsätter 10sekundersprojektet som började för några år sedan. ny kaross men resten lever kvar.
jag köpte en colt i förra veckan(några månader sedan nu) och nu ska det bli lite mer evo över den.
tanken är att använda min gamla evo två som donator.
det blir 4wd och en bearbetad 6 bult.
i stora drag dom saker som skulle sättas i evon till i år.
vi får väl se hur det går!
en liten film på donatorbilen. dock så är det ny motor och låda som gäller men det framgår ju i slutet av filmen
http://vimeo.com/33447425en japsdämpare på vid köpet som verkligen tar fram det sämsta ljudet ur 1.6 litersmotorns ljud. för övrigt så är det dekaler på sidan som ger minst 20 hk
sambon och jag körde upp och hämtade den. eller rättare sagt jag styrde från högerstolen som den gamla gubben jag är
sambon gillar ju att köra!
donatorbilen rensas på det mesta av värde.
de enda jag inte bestämt mig om är buren. ny eller moddad från evon är alltenativen.
sambon(mussly) och Flanders hjälper till på bilden som synes:)
tack för hjälpen som vanligt!
så lite uppdatering igen då!
donatorbilen lastades och kördes iväg.
inte ens lite jobbigt att bli av med bilen som jag kämpat med sen 2005.
tack för hjälpen alla som hjälpte till att bära liket!
på väg till sin nya ägare!
tillbaka i garaget och fortsätter plocka isär allt
Min sambo är med och leker i garaget.
en kvart senare... ja en jäkligt lång kvart!
passformen är rätt dålig mot dörrarna.. lite väl hej kom och hjälp mig! men dom här skärmarna får sitta till att börja med sen blir det att modda några glasfiberskärmar som jag har liggandes.
insidan är tom i väntan på en bur.
pssformen suger och bultar saknas lite här och där, men framifrån ser den ju lite rå ut!
Nästa steg är att plocka ut instrumentbräda och få hjälp med burmontering.
motor låda och transmission kommer lite senare.
tack för all hjälp av polarna som vanligt!
Mvh Griffin
lite uppdatering igen då!
det är ju lite allmänt mycket annat att göra i livet så projektet går sakta men framåt iallafall!
ut i värmen och skruva bort instrumentbrädan.
nu när den är ur så blir ju genast frågan med eller utan. tanken var att ta ur den för burmontering men nu när den är ur så vet jag inte om den kommer igen igen:D
ja slänga eller flocka det är frågan.
det är ju mer gatbil med den och besiktning utan vet jag inte hur det går.. värt att fundera på det här
ja mer än så har det inte blivit gjort på senaste tiden men jag hoppas på att det landar en hög med rör i den snart!
MVh Mats
lite uppdatering då!
likheterna är ju uppenbara!
på colten sitter fästena till bärarmarna i reservhjulsbaljan istället för en bakvagnsbalk som evon men annars är dom rätt lika.
för övrigt så fick vi kapa bort stor del av bultarna på colten som har åkt i alldeles för mycket salt:D
inga fungerande bromsar alla bultar sitter löst osv osv men provar lite ialla fall:)
typiskt tjejer att ha sönder allt!?
krängningshämmaren är ju liknande evo 1 likaså bärarmarna fram och jag ska använda evo 2 bärarmar så det blev ju lite moddnigar.
förutom krängningshämmaren fram så gick det ju lätt.
så ser den ut just nu. fortfarande org motor och fwd alltså!
jag ska dra om bromsledningar runt om samt byta inre/yttre styrleder. det blir en jäkligt dyr colt med mycket nytt!
framtidsplan! Flandrs ska svetsa bur då jag inte är nån höjdare på svetsning vilket jag bevisat många gånger
vad kan man säga.. jag sa att jag gömt en godis i flandrs bil!
det var allt just nu Mvh Mats
burwn är påbörjad.. men verkligen bara påbörjad för det är långt ifrån helsvetsat än. framstötorna ska bort för övrigt. dom hamnar så jag slår i huvet ju
jag har fått hjälp med buren för övrigt..
från ett garage till ett annat det är alltid bra att ha sitt eget lilla ekipage!
en skärm finslipad.. nu går det att öppna dörren med:D
köpte lite nya bromsar.. ny skivor fram och nya belägg runt om.
nya handbromsvajer var ju inte valfritt! men ganska bra att ha nytt!
nya bromsrör bak håller jag på med just nu
vad har hänt annars.. hmm jag har dragit åt alla bultar i bakvagnen.
även satt dit en som saknades av nån annledning.
smått pillat lite med stolar/fästen till dom men det är några timmar kvar där. det blir en kombination av org skenor och mina sparcostolar.
vid tillfälle så ska jag köpa sparcoratt med men allt ska ju betalas också så vi tar en sak i taget
Mvh Mats
motorn ur. nu behöver jag bara en ny. allt finns till nya maskinen förutom ett block typ
kardantunneln har potential. tanken är nedlyft nu och det rostiga där bak ska kapas bort till stor del. resten ska ju fixas till. men det verkar ju finnas plats ialla fall.
sammtidigt som bilen fixas med så blir det evigt pyssel med kärran
nu sitter den nya verktygslådan halvt på plats. bara det att jag ska dra elen igenom den.. kanske inte jättemycket plats på en kärra när kablarna måste gå igenom lådan
de var allt just nu Mvh mats
jag började dagen med att bygga en jigg som håller bärarmarna på plats och ger mig bra mått på vart nya bakvagnen skall sitta.
sen kapade jag ur lite grand.. lite för mycket här och där till och med
det går ju att lösa med en svets så de är ju lungt
men när jag tog denna bild så hade jag ju stora funderingar på vad jag gett mig in på
jiggen var ju kanske inte helt genomtänkt när balken skulle dit.. men nu hänger balken där den ska. dock inga bultar i karossen än. en bra bit på vägen iallafall:)
Mvh Mats
ett paket med två skärmbreddare kom hem idag..
vi var tvungna att måtta lite för:D
jag tycker det ser bra ut och jag kommer nog köpa ett par till som skall sitta fram.. lite lagom breddning på karossen för att få dit dragradialerna men när de gäller mina 17" så får jag väl köra en liten spacer för att få ut hjulen lite.
på bilden så synns den grymt seriösa jiggen för övrigt
Mvh Mats