3612
Sök

Byta motorolja i Sierra V6

Stålverksarbetare
372 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Tjo!

Jag tänkte bara höra vad jag ska ha i för olja?

Hittade denna:
http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=33584
(15W-40)

Skulle de lira fint?

Mvh Jocke
Senast redigerat av MazterX (14 oktober 2007)

5 710 Inlägg
15 oktober 2007
Jag tycker den oljan är väl tjock kall, speciellt på vintern om du bor i de norra delarna av Sverige.
Har du inga problem med motorn skall du använda den viskositeten Ford rekommenderade i instruktionsboken.

MVH Jonas
..............

Stålverksarbetare
372 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
Okey, jag bor dock inte i norra delen av Sverige. Snarare syd-väst (Halmstad) tongue
Men då får jag kolla igenom manualen och se vad som rekomenderas smile

12 086 Inlägg
15 oktober 2007
Släng i en vanlig 5w40 olja, finns på biltema för drygt 200kr/4liter.
Jag hinka i 15w40 traktorolja i min Sierra igår, men ska byta den känner jag tongue

Bilmekaniker
25 Inlägg
18 oktober 2007
Häll aldrig i en syntet olja om det har varit mineralolja i motorn innan, ta reda på det först!

Mineraloljan lägger alla sotpartiklar i botten på sumpen, häller du då i syntetolja så har den egenskapen att dra med sotet upp och täppa igen oljekanalerna.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
M_Hjertqvist skrev:
Häll aldrig i en syntet olja om det har varit mineralolja i motorn innan, ta reda på det först!

Mineraloljan lägger alla sotpartiklar i botten på sumpen, häller du då i syntetolja så har den egenskapen att dra med sotet upp och täppa igen oljekanalerna.

Jag ska ha detta i åtanke!
...Fan! Jag glömmer hela (jävla) tiden bort att kolla i manualen när jag är i bilen :S

5 710 Inlägg
18 oktober 2007
M_Hjertqvist skrev:

Postar du inlägg från 70-talet?
Det där är en gammal myt som inte gäller längre, additiverna i oljan som är liknande i både mineral och syntet håller smutsen "flytande" i oljan OM de inget är såpass stora så det fasnar i oljefiltret.

MVH Jonas
..............

Bilmekaniker
25 Inlägg
19 oktober 2007
jonTe skrev:
M_Hjertqvist skrev:

Det där är en gammal myt som inte gäller längre, additiverna i oljan som är liknande i både mineral och syntet håller smutsen "flytande" i oljan OM de inget är såpass stora så det fasnar i oljefiltret.

Där har du fel....Det finns inte en verkstad här där jag bor som häller i syntet utan åtgärd..

Sorry men jag har faktiskt rätt.

2 600 Inlägg
19 oktober 2007
sj kör jag me biltemas olja funka bra smile

gör som jag kör gubba racer=)

644 Inlägg
20 oktober 2007
M_Hjertqvist skrev:
jonTe skrev:
M_Hjertqvist skrev:

Där har du fel....Det finns inte en verkstad här där jag bor som häller i syntet utan åtgärd..

Sorry men jag har faktiskt rätt.

Du har fel..  smile
Här är lite fakta för den som vill veta hur det funkar istället för att bara gissa..
http://www.caprice.se/community/viewtop … &t=106
Senast redigerat av Pellefax (20 oktober 2007)

Sök