2230
Sök

ALLA som inte har körkort SKYNDA INNAN 1a januari

Driver
2 111 Inlägg
3 november 2005
tobee skrev:
Prövotid 5 år...usch! Låter ju helsjukt, å jag som tyckte att 2 år var för mycket!
Fast å andra sidan, har haft körkortet i 23 och en halv månad nu... Kört lite drygt 2000 mil, å aldrig åkt in eller ens förbi en hastighetskontroll! Så det visade ju sig att det inte var så farligt som det verkade! 2 veckor kvar bara.. ta i trä wink

jag har åkt längre än dig tongue hehe wink har åkt 2000 med bar nissan tongue wink...åker iofs till o från jobbet men ändå smile eller :S hehe

antal stoppningar : 2 tongue du har ju visst blivit stoppad..wink. dendär gången vid kupolen som du snackade om...eller?
Senast redigerat av Janken (3 november 2005)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

2 122 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
det är bara att ta lätt mc då förminskar man prövotiden mycket är prövotiden i 2år så har ju de 2 åren gått precis när man får körkortet smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

sixten
252 Inlägg
3 november 2005
de där med prövotiden på 5 år har de säkert sagt att de ska bli i fem år... den ligger på två år nu eller var iaf de när jag tog körkortet för ca 1 månad sedan.

sen är de ju de, nån som sa att han fick ny prövotid på två år när han tog ytterligare ett kort vilket är bullshit, för man får bara en prövotidsomgång på två år dvs om man inte mister kortet inom prövotiden och får ta om det, då får man två år till i dagsläget från de datum man tog körkortet senast.

och jag lovar de är så de funkar ;P tyvärr har man erfarenhet av detta

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
4 november 2005
bmw750 skrev:
hur gammal är du?? för att alla som nu tar sina kort i skolan får fem år...
o jag får fem år på mitt...

Jag är ledsen prövotiden är 2 år inget annat.
Jag är 22år..

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

VO i Team Carkings Garage
146 Inlägg
4 november 2005
påtal om regler o sånt. har hört att det ska komma en ny lag där du får köra mc upp till 250 cc på vanligt B-kort någon som vet mer om detta?

o prövotiden är 2 år. en tjejkompis bror tog kortet i måndags o han har bara två år på sitt. för vi satt o diskuterade det innan han skulle köra upp så han frågade uppkörningsläraren på VV o han sa två år.

www.Risetrade.se www.Carkings.se www.clausautoparts.se www.xyz-racing.com
Racing! Because football, baseball, bowling, and golf only require ONE BALL

120 Inlägg
4 november 2005
bmw750 skrev:
okej...ser man på, skolan får fem år iaf...
för min sambos lillebror går där, han får fem år tillsammans med resten av skolan.. bör nämna att han går på stora holm..

tycker att det låter konstigt att du säger att nåra får 5års och inte andra,,,jag tog kortet för 3månader sen och då va det 2 års prövo tid,,,jag tror kanske att du har missuppfattat nåt??? dock har man ju hört rykten om femårs prövo tid ...

735 Inlägg
4 november 2005
Janken skrev:
tobee skrev:
Prövotid 5 år...usch! Låter ju helsjukt, å jag som tyckte att 2 år var för mycket!
Fast å andra sidan, har haft körkortet i 23 och en halv månad nu... Kört lite drygt 2000 mil, å aldrig åkt in eller ens förbi en hastighetskontroll! Så det visade ju sig att det inte var så farligt som det verkade! 2 veckor kvar bara.. ta i trä wink

jag har åkt längre än dig tongue hehe wink har åkt 2000 med bar nissan tongue wink...åker iofs till o från jobbet men ändå smile eller :S hehe

antal stoppningar : 2 tongue du har ju visst blivit stoppad..wink. dendär gången vid kupolen som du snackade om...eller?

Hähä, att jag ens har råd att ha en bil är ju en stor jävla prioritering eftersom jag pluggar å tjänar 2300 per månad! Då har man inte heller råd att åka så mycket  Du har ju iaf en riktig lön!

Anledningen att jag blev stoppad vid kupolen var att jag körde runt i en BMW klockan 2-3 på morgonen i en av Sveriges mest brottstäta städer  Det var ju enbart en rutinkontroll från deras sida, jag hade ju inte ens kört för fort. Så det gills icke! 1-0 till mig wink

Life is to short to listen to slow music
66 Inlägg
4 november 2005
Correadde skrev:
Tur att man har körkort skall det inte bli Prövotid i 5år snart också?!

d har dom väll alltid sagt att d ska bli, sålänge jag kan minnas iallafall dom sa d när mossa tog kortet också för typ 800år sedan så jag tror inte det kommer bli så men vem vet tongue

Va Fan E Du Så Jävla Glad För? E De Kul O Va Ful Eller!?

22 Inlägg
4 november 2005
bmw750 skrev:
prövotiden kommer gå upp till fem år, den är där redan...
sen till släpvagnen, det är tyvärr sant...

Den är redan där?

Det är därför jag har två års prövotid och jag tog om mitt körkort nu i juni, sedan innan tog jag det förra året i oktober och då var det också 2 års prövotid.

Dom har för fasiken snackat om att höja prövotiden i 10år nu människor.

Har vi någonsin sett papper på detta?

mvh / rasmus

Bilar: Nissan Skyline R32 GT-R 94- Såld
Volvo v70 2,4T 00- Såld
Bmw E34 540 Touring 94- Bruks/vinterbilen

Driver
2 111 Inlägg
4 november 2005
tobee skrev:
Janken skrev:
tobee skrev:

Hähä, att jag ens har råd att ha en bil är ju en stor jävla prioritering eftersom jag pluggar å tjänar 2300 per månad! Då har man inte heller råd att åka så mycket  Du har ju iaf en riktig lön!

Anledningen att jag blev stoppad vid kupolen var att jag körde runt i en BMW klockan 2-3 på morgonen i en av Sveriges mest brottstäta städer  Det var ju enbart en rutinkontroll från deras sida, jag hade ju inte ens kört för fort. Så det gills icke! 1-0 till mig wink

hehe jo iofs smile lönen kunda dock varit fetare tongue hehe...

aha räknar vi så..men sisåfall var första stoppet för mig också rutin på nyårsafton tongue. iofs misstäntke de väl mig o ayo för o varit o snoka bak vid lagret vid dåvarande rimi hehe..men men...volvobusar vettu smile nedu ska ner o pula nu jag smile kanske kikar för bi er i stan en sänvg senare men justnu ligger interiören i spilror hehe tongue.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

SSS -12
3 217 Inlägg
5 november 2005
Tillbaka till hur denna tråden började, vem behöver kunna dra ett släp med totalvikt på 750 kg :S Tror aldrig att jag behövt göra det, så varför tas detta upp i fråga då?

Att höja prövotiden, jag röstar nej! Jag har mitt kort men känner empati för dom som ännu inte har tagit det!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

638 Inlägg
5 november 2005
Fuckface skrev:
Tillbaka till hur denna tråden började, vem behöver kunna dra ett släp med totalvikt på 750 kg :S Tror aldrig att jag behövt göra det, så varför tas detta upp i fråga då?

Att höja prövotiden, jag röstar nej! Jag har mitt kort men känner empati för dom som ännu inte har tagit det!

Jag har behövt det flera gånger. Kör mycket med stora skotersläp på vintern. Samt transporterar en del annat skit i övrigt. 750kg är inte mycket för min del. Bara för att du inte behövt dra det så gäller väl det inte för andra? Vad vet du om vad han ska dra?

Kommer väl nånting här snart!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 november 2005
Faan! Ska man köra en 240 på en biltrailer kommer ju bruttovikten på släpet upp till runt 2 ton (2000 kg.) Så vad är 750 kg. då? En droppe i havet!!!

231 Inlägg
6 november 2005
bmw750 skrev:

Kollade nyss vägverkets sida och där står det två år. Jag finner det konstigt att det skulle stå fel på deras hemsida.

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

231 Inlägg
6 november 2005
bmw750 skrev:
Feffy skrev:
bmw750 skrev:

Kollade nyss vägverkets sida och där står det två år. Jag finner det konstigt att det skulle stå fel på deras hemsida.

läs vad jag skrev istället... dom får ju sina kort nästa år, det är la då inte konstigt att det står två år nu eller???

*SUCK*

Ja men det står ju inte ens någonstans att det ska ändras. Det står att de som ska börja efter januari måste gå någon kurs osv samt det där med släpet hittar jag men INGEN stans står det att det ska ändras till fem års prövotid.

3/4 vitblå 1/4 blågul

Turbo behov
72 Inlägg
6 november 2005
Feffy skrev:
*SUCK*
Ja men det står ju inte ens någonstans att det ska ändras. Det står att de som ska börja efter januari måste gå någon kurs osv samt det där med släpet hittar jag men INGEN stans står det att det ska ändras till fem års prövotid.

Innebär det att jag som redan *börjat* tagit körkort slipper det?
Senast redigerat av Liemann (6 november 2005)

Administratör
11 911 Inlägg
6 november 2005
Jag hittar absolut ingenting som tyder på att det "ska" ändras till 5 år.

Det är två år som gäller, och det står tydligt i körkortslagen. Hade det varit förändringar på gång borde det ha stått som det gör med andra ändringar (och datumen de börjar gälla längst ned i körkortslagen).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM

Kan vi lägga ned det där med 5 år nu eller?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

231 Inlägg
6 november 2005
Liemann skrev:
Feffy skrev:
*SUCK*

Innebär det att jag som redan *börjat* tagit körkort slipper det?

Hur menar du?

Alla som har sitt körkortsbevis samt godkänd/a handledare slipper genomgå den där kursen. Ansöker man däremot om en ny efter årskiftet måste kursen genogås.

Om du menar det där med förlängdprövotid (som jag inte tror på) så måste du ta körkortet innan årskiftet om du bara ska ha två. Men känn ingen panik, hade det varit på väg att bli så hade ju nyheterna och tidningar skrivit om det. Det borde ju speciellt ha blivit ett samtalsämne i biltidningar.

3/4 vitblå 1/4 blågul

Administratör
11 911 Inlägg
7 november 2005
bmw750 skrev:
ja ja, orkar inte, det är fem år som gäller nästa år...

Men herregud! Vad är din källa?

Vägverket kanske? Eller? De har inte en aning. De har inte hört ett smack om detta och man tycker ju att de bör ha hört talas om det ifall det ligger någon som helst sanning bakom det...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Turbo behov
72 Inlägg
7 november 2005
Ja exakt.. Det *ÄR* så duger inte.. Kan man inte backa upp sina påståenden med fakta, är det inget fakta.. Tycker som Feffy, det borde ha stått om det i alla biltidningar osv..

Sök