3140
Sök

ET-värde & Navhålsdimensioner

40 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tänkte höra om det är någon som vet vad ET-värdet påverkar samt Navhålsdimensionen när man väljer fälgar? Och om dessa inte stämmer med vad man har på bilen - vad kan man göra för att det skall fungera ändå?

Jag har nämligen tittat på ett par fälgar som har följande:
- ET: 45
- Navhål: 73,1
- Bultcirkel: 114,3

Min bil däremot har inte riktigt samma:
- ET: 46
- Navhål: 67,1
- Bultcirkel: 114,3

Hur kan jag få detta att fungera? Vill så gärna ha dem, men vill veta att jag kan få det att fungera först innan jag köper dem... Har ni några förslag?


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
17 oktober 2007
#2
ET måttet skiljer sig inte mycket alls så där är det inga problem.. när det gäller ET mått så
ska man fösöka hålla sig så nära sitt ET som möjligt vilket du har gjort här med dem fälgarna som du vill ha

angående navhålsdiametern så finns det plastringar som du pressar in i navhålet.. man kan säga att det är en slags navhåls konverter.. det hade varit jobbigare om fälgarna hade haft en mindre navhålsdiameter vilket betyder att du måste borra upp hålet.. vilket du inte behöver göra med dessa!.. så jag skulle säga att dem där fälgarna passar din bil!.. sen finns det en annan aspekt

hur breda är dina originalfälgar och hur breda är dem du vill ha?
om du har ett par 7,5" original så kan det vara jobbigt att få in ett par 10" breda fälgar.. tror du har förstått det hela nu smile

Team Insane Racing

40 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#3
Tack smile De sa nämligen att det inte gick enligt firman jag var hos, men jag sa åt dem att "vill man så kan man" och gick därifrån, du berätta just att jag hade rätt big_smile
...men vart får jag tag i sådana ringar?

Vad gäller övriga mått (bredd/höjd/däck/rullomkrets/etc) så har jag koll på det, så det blir inga beskymmer.


12 086 Inlägg
17 oktober 2007
#4
Navringar kan du köpa på mekonomen, kostar 60kr styck (ruggit dyrt)
Senast redigerat av JapMax (17 oktober 2007)

40 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#5
Får jaga lite bra priser då tongue

Men vad innebär ET egentligen; och vad gör det för skillnad om det är högt/lågt?
...'ET phone home' har jag hört big_smile men har nog inte med saken att göra misstänker jag lol


12 086 Inlägg
17 oktober 2007
#6
ET (vetifan vad de står för om jag ska va ärlig) Kallas även offset och är måttet från fälgens mitt till där fälgen möter hjulnavet. Positiv offset är när denna yta är närmare fälgens utsida och negativ offset är när den är närmare fälgens insida. Negativ offset är mkt ovanligt och förekommer bara på vissa bakhjulsdrivna kombinationer.

40 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#7
Så när de har ET 45 (nya) istället för ET 46 (orginal) så kommer däcket vara aningen längre in i hjulhuset? Finns det risk att jag behöver en platta emellan för att få ut däcket lite... kan bli aningen trångt framförallt i bak där däcken blir ca 2,5~3'' större i diameter :\ tänkte bara så det inte tar i..? Och i sådant fall, hur grov platta kan behövas? neutral


1 Inlägg
17 oktober 2007
#8
Kan det vara en mitsubishi du har? För jag har samma mått på mina fälgar och är på jakt efter ett par nya jag med smile
Skulle man kunna få se hur de ser ut?

40 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#9
Eclipse -97 (renoveringsobjekt) lensar motorutrymmet på fredag kväll och totalrenoverar allt så den går som en klocka från och med söndag tongue (dvs tills jag fått tag på nya motorn lol)
Sitter orginal 15" på den, skall byta till ett par Specialfälgar (2x18"+2x19") som matchar det silvriga & svarta hopplocket av reservdelar roll


1 827 Inlägg
17 oktober 2007
#10
Tänk på att ET är dynamiskt!

Är dina eftermarknadsfälgar bredare än orginal (vilket jag antar) så kommer fälgen sticka ut mer än orginal även om ETn är lägre.

http://www.halmstad-cars.se/album/pics/img450ee6343353f.jpg

ET säger inte ett skit om man inte samtidigt har fälgbredden, ta ett exempel;
Räkna med en uppsättning 6,5x15 fälgar med ET 45, köpte 7,5x16 med ET 35, det blir ju bra, sitter 10mm längre ut i hjulhuset...
Så blir det INTE!
Satt mig och räknade på det, se bild - då ET bygger från tänkta centrumet så breddar en 7tums fälg med samma ET som en femtumsfälg en tum mer utåt och inåt, dvs 25,4mm. I mitt fall var det 37,5mm från monteringsplan till ytterkant på 6,5:orna. 7,5 orna är en tum bredare, lägg till en halv tum utåt (12,7mm) plus 10mm mer ET så blir det 60,25mm! (37,5+12,7+10) lite mer skillnad än de tio jag trodde skilde mellan ET 45 och ET 35...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

40 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#11
Jag har nog läst det där för många gånger nu... men jag tror att jag börjar få kläm på det big_smile

Rätta mig om jag räknar fel nu...

Jag är inte 100% säker, men låt oss säga att mina är 6,5'' ET46 i bredd och de nya vet jag är 7,5'' ET45 vilket borde göra att de bygger:
-> 0,5''+1mm=~13,7mm utåt och
-> 0,5''-1mm=~11,7mm inåt
...inte sant? Innebär det att jag kan behöva en 'spacer'-platta på 10-12mm för att det inte skall ta i i hjulhuset? Eller vilken grovlek behövs?

Tack för förklaringen, hade lite svårt att fatta den först - men bättre tror jag inte du kunde ha förklarat smile


1 827 Inlägg
17 oktober 2007
#12
Jag tror för det första att dina orginalfälgar inte är 6.5 tum breda, max 6.

Sen så är jag ganska övertygad om att du inte behöver oroa dig att det tar i hjulhuset på insidan med 7.5" breda fälgar, så du behöver inte spacea ut fälgarna.

Det som är betydligt viktigare är att se till att du klarar av en breddning av fälgarna 13mm utåt utan att det tar i skärmkanten. Visst kan man fixa till detta senare med annan camber eller bredd på däcket, men gör det nu rätt från början.

Lycka till!


EDIT: Jag hade utan tvekan köpt dessa fälgarna om det är några du verkligen vill ha, ser inga problem till varför dom inte skulle passa.
Senast redigerat av Eisenhut (17 oktober 2007)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

40 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#13
Alltså är det bara navringar som jag behöver bry mig om att hitta smile

...men om den formeln stämmer och mina nuvarande är 6'' (vilket jag faktiskt tvivlar på eftersom jag har 205 däck på dem) så pratar vi ~19mm extra utåt, inte 13 längre - och ca ~18mm istället för knappa 12mm. Om nu detta är fallet har jag en känsla av att jag kommer behöva 'spacer'-plattor bak på minimum 10-15mm per sida...


Masterworks
18 oktober 2007
#14
Noilresto skrev:
Alltså är det bara navringar som jag behöver bry mig om att hitta smile

...men om den formeln stämmer och mina nuvarande är 6'' (vilket jag faktiskt tvivlar på eftersom jag har 205 däck på dem) så pratar vi ~19mm extra utåt, inte 13 längre - och ca ~18mm istället för knappa 12mm. Om nu detta är fallet har jag en känsla av att jag kommer behöva 'spacer'-plattor bak på minimum 10-15mm per sida...

Om det är 205/60 så är 6" fälg det som rekomenderas! smile

40 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#15
Får gå ut och mäta tror jag roll
Jag läste i någon däck-katalog i förrgår att det var 6,5'' som rekommenderades för samtliga 205 däck... men kan minnas fel; bläddrade ju igenom över trettio kataloger med däck och fälgar... Tog f*n nästan hela da'n ju.


Masterworks
18 oktober 2007
#16
Noilresto skrev:
Får gå ut och mäta tror jag roll
Jag läste i någon däck-katalog i förrgår att det var 6,5'' som rekommenderades för samtliga 205 däck... men kan minnas fel; bläddrade ju igenom över trettio kataloger med däck och fälgar... Tog f*n nästan hela da'n ju.

Beror på vilken profil däcket har!

Storleken brukar stå på fälgen! smile

40 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#17
Du hade rätt, det var 6'' fälgar på den tongue

Men frågan kvarstår... kommer jag behöva spacerplattor på 10mm eller mer? Det är rätt trångt som det är, och det kommer breddas ytterligare 12mm till 18mm in i hjulhuset.
Senast redigerat av Noilresto (18 oktober 2007)


Masterworks
18 oktober 2007
#18
Köp spacers på öppet köp och testa dig fram! smile

40 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#19
Kan man göra så? neutral

I alla fall blir nya dimensionerna ett av följande alternativ, har inte bestämt ännu..:

Alternativ 1:
- Fram:
-> 7x17'' Fälg
-> 215/45/R17 Däck
- Bak:
-> 7,5x18'' Fälg
-> 245/45/R18 Däck

Alternativ 2:
- Fram:
-> 7,5x18'' Fälg
-> 215/40/R18 Däck
- Bak:
-> 7,5x19'' Fälg
-> 245/45/R19 Däck

Ökningen i bredd på fälgarna är markant, 1-1,5'', så skillnaden totalt blir 0,5-0,75'' inåt (-1mm), utåt (+1mm). Därav kommer spacerplattor behövas, men hur stora? Kan 10mm plattor räcka när jag har ca 10-15mm fri marginal inåt i hjulhuset? Eller behöver jag mer/mindre? Tips uppskattas big_smile

...och JA, jag har koll på att den kommer bli högre baktill och vad som måste justeras pga det.
Eclipsen har ju väldigt låg profil fram och hög baktill, detta gör att bakdäcken ser för små ut och därav skall vara större än fram för att det estetiska skall stämma bättre tongue



Sök