Eoos skrev:
chrizz skrev:
(...)
Glöm det där med regumerat, det är mitt största tips iaf. Och håll dig borta från de japanska/kinesiska däcken. De kan inte göra vinterdäck. Då kan du likagärna köpa regumerat antagligen, det är lika uselt.
(...)
Tack för svaret, det hjälper mig att bilda mig en bättre uppfattning än vad däckhandlarn säger. Då är frågan, hur är Nokian-däcket och hur kan det hållas på 900 kr. 2000 kr är helt klart för mycket pengar för ett däck. Må vara hänt att det är bäst i test, men är det bäst för mig? Hur kan jag ta reda på ifall ett däck är tillverkat i EU eller Asien. Vet du ifall leverantören (i detta fall bythjul.com) kan garantera tillverkningslandet?
Vad är det som skiljer regummerat från nytt? Det skulle ju i princip kunna vara ett 2000 kr däck som har fått ett nytt lager gummimönster, vad är det som gör regummerat så dåligt?
Robban
Alltså, däck utvecklade i norden eller kalla förhållanden är däck anpassade för vårt klimat (bättre iaf). Japanerna har inga hårda vintrar, de ligger långt efter tyskarna och andra som utvecklar däcken högt upp i vårt avlånga land där vintern är som värst. Ett vinterdäcks egenskaper har oerhört mycket att göra med gummiblandningen, inte bara mönstret, vilket ställer höga krav på att däcket ska vara färskt och av rätt gummiblandning.
Teknikensvärld har jag framför mig just nu, de testade 205/55R16-däck och billigaste jag hittar är för 775, det är ett Fulda-däck som hamnade nånstans i mitten i deras test. De du ska "akta dig för" enligt teknikensvärld är Nexen Winguard 231, Hankook, Goodyear Ultra Grip Extreme och ett Pirelli Carving Edge. De fyra kommer sist i ordningen jag skrev dem (Nexen är sist, riktigt uselt tydligen).
Fulda Kristall Ice kanske är nått för dig? Fick väl sisådär betyg, men det är inte sämst, däremot jäkligt billigt.
Gislaved Nordfrost 5 skulle jag nog tipsa om genom att läsa testet. kostar 1245 som billigast (sthlm). ca 1300kr online. Näst bäst i testet bland dubbdäcken.
Kan nämna att däcken som vann testet, både dubbat och odubbat är continental. Skiljer sig runt en hundralapp från Gislaved-däcket. Continental ContiWinterViking 2 heter dubbdäcket de testade, kostar 1453 online enligt testet. 1453 kostar det odubbade TS810 tydligen (jag köpte Ts810 fast i 225/45R17, ca 2000kr/st, därav min prisuppfattning tidigare).