2436
Sök

Regummerade eller Nya vinterdäck

27 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej,
jag står inför köpet av vinterdäck. Dim jag behöver är 205/55 R16. Däckhandlarn ger mig följande val:

BF Goodrich WINTER G H=T 1650kr /däck
Michelin X-ICE FL H=Q 1922kr /däck
APL2 Elite-Reg Friktion 750(!)kr /däck (Regummerade)

Jag tycker knappt att det är skäliga priser på de nya däcken, men blir ändå väldigt förvånad när prisskillnaden är så pass stor.

Vad har ni för erfarenheter av regummerade däck. Jag kör väl ~1000 - 1500 mil om året så säg 400 - 800 mil på vintern. Vad jag vet kan man ha tur och otur med regummerad eftersom man kan få olika gamla däck.

Jag har även hittat Nokiandäck för 900 kr på bythjul.com, men blir osäker när priset är så lågt att det inte är några fake-hjul. Dessutom tillkommer det säkerligen 300 kr /hjul när handlarn skall lägga på dem.

Kom med era erfarenheter, tips och förslag på vinterdäck. Jag kan tänka mig att det är fler som undrar om regummerade däck då prisskillnaden är så stor.


Robban

Vorsprung durch Technik

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
17 oktober 2007
#2
Mina erfarenheter av regumerat är att hela bilen börjar skaka efter ca 20-50 mil, ballansering hjälper inte för att bli av med det. Så ja skulle sattsa på nya vinterdäck!


8 883 Inlägg
17 oktober 2007
#3
Regumerat är säkert bra, men aldrig på ett vinterdäck.
Snåla inte på däckkvalitén

Köp Michellin eller Nokian är mitt råd
Senast redigerat av Hamilton (17 oktober 2007)

Fotograf på tierpidag.se

153 Inlägg
17 oktober 2007
#4
kolla dackonline.se ! dom har fina däck till bra priser !

Tuned By Nenne !!

27 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#5
Hamilton skrev:
Regumerat är säkert bra, men aldrig på ett vinterdäck.
Snåla inte på däckkvalitén

Köp Michellin eller Nokian är mitt råd

Hej!
Vad är det för skillnad på ett regummerad vinterdäck jämfört med ett regummerad sommardäck. Min magkänsla säger egentligen emot det du säger, därför den kritiska frågan. (Ta det inte som ett påhopp, jag vill veta substansen i ditt svar)

Robban

Vorsprung durch Technik

482 Inlägg
17 oktober 2007
#6
Var och köpte däck idag på däckonline bra regummerade friktions däck 205/55 -16 för 650 spänn styck ink montering o balansering.Det är inge fel på regummerade däck värre med kina kopior. beror ju lite på vart du åker och hur du kör på vad du ska välja för däck, nya dubbdäck som nord frost är ju helt överlägsna.

just real power
no turbo shit

Administratör
11 915 Inlägg
17 oktober 2007
#7
Herregud, vinterdäck är nog det viktigaste du kan köpa till din bil! Att folk ens överväger regumering när det gäller vinterdäck är för mig helt obegripligt.

Köp senaste Auto Motor & sport och teknikensvärld, där har du test över ett helg gäng populära däck. Continental är ett mycket bra val både när det gäller dubbade och odubbade konstaderade båda.

Just Continental TS810 vann Teknikensvärlds test, och fick bättre poäng än de dubbade på många punkter, inkl snö, inbromsning på snö, det däcket får du för runt 2000kr i din dimension.

Men glöm det där med regumerat, det är mitt största tips iaf, och håll dig borta från de japanska/kinesiska däcken. De kan inte göra vinterdäck. Då kan du likagärna köpa regumerat antagligen, det är lika uselt.

Båda tidningarna påpekar iallafall tydligt hur stor skillnad det kan vara på däck och däck, så kompromissa inte.

Hoppas mitt inlägg hjälper dig lite på vägen iaf.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

27 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#8
chrizz skrev:
(...)

Glöm det där med regumerat, det är mitt största tips iaf. Och håll dig borta från de japanska/kinesiska däcken. De kan inte göra vinterdäck. Då kan du likagärna köpa regumerat antagligen, det är lika uselt.

(...)

Tack för svaret, det hjälper mig att bilda mig en bättre uppfattning än vad däckhandlarn säger. Då är frågan, hur är Nokian-däcket och hur kan det hållas på 900 kr. 2000 kr är helt klart för mycket pengar för ett däck. Må vara hänt att det är bäst i test, men är det bäst för mig? Hur kan jag ta reda på ifall ett däck är tillverkat i EU eller Asien. Vet du ifall leverantören (i detta fall bythjul.com) kan garantera tillverkningslandet?

Vad är det som skiljer regummerat från nytt? Det skulle ju i princip kunna vara ett 2000 kr däck som har fått ett nytt lager gummimönster, vad är det som gör regummerat så dåligt?

Robban

Vorsprung durch Technik

1 196 Inlägg
17 oktober 2007
#9
Har ni totalt glömt bort Gislaved Nordfrost, klart bästa vinterdäcket, bra pris också..


Smålänning
7 883 Inlägg
17 oktober 2007
#10
Nokian och gislaved gör dom bästa vinterdäcken. Brukar nästan alltid vinna tester.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Administratör
11 915 Inlägg
17 oktober 2007
#11
Eoos skrev:
chrizz skrev:
(...)

Glöm det där med regumerat, det är mitt största tips iaf. Och håll dig borta från de japanska/kinesiska däcken. De kan inte göra vinterdäck. Då kan du likagärna köpa regumerat antagligen, det är lika uselt.

(...)

Tack för svaret, det hjälper mig att bilda mig en bättre uppfattning än vad däckhandlarn säger. Då är frågan, hur är Nokian-däcket och hur kan det hållas på 900 kr. 2000 kr är helt klart för mycket pengar för ett däck. Må vara hänt att det är bäst i test, men är det bäst för mig? Hur kan jag ta reda på ifall ett däck är tillverkat i EU eller Asien. Vet du ifall leverantören (i detta fall bythjul.com) kan garantera tillverkningslandet?

Vad är det som skiljer regummerat från nytt? Det skulle ju i princip kunna vara ett 2000 kr däck som har fått ett nytt lager gummimönster, vad är det som gör regummerat så dåligt?

Robban

Alltså, däck utvecklade i norden eller kalla förhållanden är däck anpassade för vårt klimat (bättre iaf). Japanerna har inga hårda vintrar, de ligger långt efter tyskarna och andra som utvecklar däcken högt upp i vårt avlånga land där vintern är som värst. Ett vinterdäcks egenskaper har oerhört mycket att göra med gummiblandningen, inte bara mönstret, vilket ställer höga krav på att däcket ska vara färskt och av rätt gummiblandning.

Teknikensvärld har jag framför mig just nu, de testade 205/55R16-däck och billigaste jag hittar är för 775, det är ett Fulda-däck som hamnade nånstans i mitten i deras test. De du ska "akta dig för" enligt teknikensvärld är Nexen Winguard 231, Hankook, Goodyear Ultra Grip Extreme och ett Pirelli Carving Edge. De fyra kommer sist i ordningen jag skrev dem (Nexen är sist, riktigt uselt tydligen).

Fulda Kristall Ice kanske är nått för dig? Fick väl sisådär betyg, men det är inte sämst, däremot jäkligt billigt.

Gislaved Nordfrost 5 skulle jag nog tipsa om genom att läsa testet. kostar 1245 som billigast (sthlm). ca 1300kr online. Näst bäst i testet bland dubbdäcken.

Kan nämna att däcken som vann testet, både dubbat och odubbat är continental. Skiljer sig runt en hundralapp från Gislaved-däcket. Continental ContiWinterViking 2 heter dubbdäcket de testade, kostar 1453 online enligt testet. 1453 kostar det odubbade TS810 tydligen (jag köpte Ts810 fast i 225/45R17, ca 2000kr/st, därav min prisuppfattning tidigare).

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
17 oktober 2007
#12
Regummerat är ju en (ingen som vet hur gammal stomme) ny slitbana på en gammal stomme! Gummi blir gammalt med åren! Vissa har svårt att få den nya slitbanan att fastna på den gamla stommen! Man kan få måndagsexemplar då hela slitbanan låter slorp och den ligger i hjulhuset! Sett detta hos däckhandlarn! På vintern skulle jag nog inte snåla på däck! Handlar ju om säkerhet så att säga! Sommarn har jag inte mycket att välja på förutom kina-däck och de går bort! Hade ett däck som hette Nankang förut vet inte om det var gjort i Kina eller Asien men det låter ju så och det var de sämsta däck jag haft!

-Mike-

306 Inlägg
17 oktober 2007
#13
Däck och bromsar är ju det viktigaste som finns på bilen så köp riktiga så bilen håller sig kvar på banan

En motor utan överladdning suger.
www.madracing.se

Team Carkings
2 300 Inlägg
17 oktober 2007
#14
Kör på Dunlop eller "Hängkukar"hehe....Hancook alltså=) Spola regumerade däcken!!!


1 196 Inlägg
17 oktober 2007
#15
Kan som en lite anekdot säga att det inte är kul att få slitbaneseparation mitt i vintern i 120 km/h... Tur att det var tvåfiligt och ingen fram eller bakom... Annars hade jag nog inte suttit här just nu...

Bet mig rejält i tungan, höll på att skita ner mig, och blev hes på kuppen.. Tror fan hela västernorrland hörde mitt vrål smile

Aldrig mer regumerat för min del..


68 Inlägg
17 oktober 2007
#16
Eoos skrev:
Hej,
jag står inför köpet av vinterdäck. Dim jag behöver är 205/55 R16. Däckhandlarn ger mig följande val:

BF Goodrich WINTER G H=T 1650kr /däck
Michelin X-ICE FL H=Q 1922kr /däck
APL2 Elite-Reg Friktion 750(!)kr /däck (Regummerade)

Jag tycker knappt att det är skäliga priser på de nya däcken, men blir ändå väldigt förvånad när prisskillnaden är så pass stor.

Vad har ni för erfarenheter av regummerade däck. Jag kör väl ~1000 - 1500 mil om året så säg 400 - 800 mil på vintern. Vad jag vet kan man ha tur och otur med regummerad eftersom man kan få olika gamla däck.

Jag har även hittat Nokiandäck för 900 kr på bythjul.com, men blir osäker när priset är så lågt att det inte är några fake-hjul. Dessutom tillkommer det säkerligen 300 kr /hjul när handlarn skall lägga på dem.

Kom med era erfarenheter, tips och förslag på vinterdäck. Jag kan tänka mig att det är fler som undrar om regummerade däck då prisskillnaden är så stor.


Robban

jobbar på däckverksta.. rekomenderar verkligen inte regumerat vilken jävla dret.. köpa däck på nätet brukar oftast bli dyrare eftersom handlarna tar ut rätt så duktigt för såna monteringar eftersom dom inte fått sälja däcken.. oftast så brukar krängning ingå i priserna oss däckhandlarn...


Smålänning
7 883 Inlägg
17 oktober 2007
#17
chrizz skrev:
Eoos skrev:
chrizz skrev:
(...)

Glöm det där med regumerat, det är mitt största tips iaf. Och håll dig borta från de japanska/kinesiska däcken. De kan inte göra vinterdäck. Då kan du likagärna köpa regumerat antagligen, det är lika uselt.

(...)

Tack för svaret, det hjälper mig att bilda mig en bättre uppfattning än vad däckhandlarn säger. Då är frågan, hur är Nokian-däcket och hur kan det hållas på 900 kr. 2000 kr är helt klart för mycket pengar för ett däck. Må vara hänt att det är bäst i test, men är det bäst för mig? Hur kan jag ta reda på ifall ett däck är tillverkat i EU eller Asien. Vet du ifall leverantören (i detta fall bythjul.com) kan garantera tillverkningslandet?

Vad är det som skiljer regummerat från nytt? Det skulle ju i princip kunna vara ett 2000 kr däck som har fått ett nytt lager gummimönster, vad är det som gör regummerat så dåligt?

Robban

Alltså, däck utvecklade i norden eller kalla förhållanden är däck anpassade för vårt klimat (bättre iaf). Japanerna har inga hårda vintrar, de ligger långt efter tyskarna och andra som utvecklar däcken högt upp i vårt avlånga land där vintern är som värst. Ett vinterdäcks egenskaper har oerhört mycket att göra med gummiblandningen, inte bara mönstret, vilket ställer höga krav på att däcket ska vara färskt och av rätt gummiblandning.

Teknikensvärld har jag framför mig just nu, de testade 205/55R16-däck och billigaste jag hittar är för 775, det är ett Fulda-däck som hamnade nånstans i mitten i deras test. De du ska "akta dig för" enligt teknikensvärld är Nexen Winguard 231, Hankook, Goodyear Ultra Grip Extreme och ett Pirelli Carving Edge. De fyra kommer sist i ordningen jag skrev dem (Nexen är sist, riktigt uselt tydligen).

Fulda Kristall Ice kanske är nått för dig? Fick väl sisådär betyg, men det är inte sämst, däremot jäkligt billigt.

Gislaved Nordfrost 5 skulle jag nog tipsa om genom att läsa testet. kostar 1245 som billigast (sthlm). ca 1300kr online. Näst bäst i testet bland dubbdäcken.

Kan nämna att däcken som vann testet, både dubbat och odubbat är continental. Skiljer sig runt en hundralapp från Gislaved-däcket. Continental ContiWinterViking 2 heter dubbdäcket de testade, kostar 1453 online enligt testet. 1453 kostar det odubbade TS810 tydligen (jag köpte Ts810 fast i 225/45R17, ca 2000kr/st, därav min prisuppfattning tidigare).

Jo, continental vet vad dom sysslar med. Hade jag bara haft en viktigt sak så hade det suttit continentalsulor runt om på båda uppsättningarna..

Själv kör jag med gamla Hankook på vintern, och dom funkar hyfsat... Kan iofs bero på att dom är 165 breda och skär ner i snön... driver dock uselt sad bara att glömma en start i uppförsbacke... Och ännu sämre blev det av att en tattae inte visste hur man justerade hjuliställningen utan sa att den var okej mad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

27 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#18
Tackar hjärtligast för alla snabba och informativa svar.

Regummerat lär det inte bli, Chrizz gjorde saken klar.

Edit:
Lär beställa följande:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest … mp;dsco=21
eller
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest … mp;dsco=21

Edit2:
Vet någon om uppgifterna som finns på däckonline vad gäller kostnad för påkrängning av däck hos en handlare nära mig stämmer mot verkligheten?

Robban
Senast redigerat av Eoos (17 oktober 2007)

Vorsprung durch Technik

Administratör
11 915 Inlägg
17 oktober 2007
#19
Eoos skrev:
Tackar hjärtligast för alla snabba och informativa svar.

Regummerat lär det inte bli, Chrizz gjorde saken klar.

Edit:
Lär beställa följande:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest … mp;dsco=21
eller
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest … mp;dsco=21

Robban

Det låter som två bra alternativ. Ts810 rekommenderar jag iaf av dem två. Priset är ju samma, och däcket är ändå en testvinnare trots allt.

Lycka till smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

8 883 Inlägg
17 oktober 2007
#20
Eoos skrev:
Hamilton skrev:
Regumerat är säkert bra, men aldrig på ett vinterdäck.
Snåla inte på däckkvalitén

Köp Michellin eller Nokian är mitt råd

Hej!
Vad är det för skillnad på ett regummerad vinterdäck jämfört med ett regummerad sommardäck. Min magkänsla säger egentligen emot det du säger, därför den kritiska frågan. (Ta det inte som ett påhopp, jag vill veta substansen i ditt svar)

Robban

Tar det absolut inte som ett påhopp wink

Nytt är alltid nytt därför skulle jag inte välja ett regumerat vinterdäck. Nya däck är helt enkelt trafiksäkrare, att slitbanan ska lossna på ett regumerat däck är många gånger högre än på ett nytt.
Kan i undantagsfall ta ett regumerat sommardäck, men väljer även i det fallet ett nytt.

Fotograf på tierpidag.se


Sök