2606
Sök

Köpråd: Saab 9000 Med vilken motor utan turbo? 2,0/2,3?

37 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#1
Är ute och letar en bil. Har nog kommit fram till att en 9000 blir ett bra val för ändamålet. Dock är det lite synd att de drar en del bränsle. Men då tänkte jag fråga er här om vilket motoralternativ jag ska välja? Vill ej ha turbo! Är det en 2,0 eller 2,3 som drar minst bränsle? (Det är ju inte alltid bättre med mindre motor menar jag).


4 299 Inlägg
17 oktober 2007
#2
Vad jag vet så drar dom ungefär lika mycke. Det mesta som styr där är ju foten wink Så frågan e hur mycke kraft du vill ha. Det är typ ingen skillnad på försäkring å skatt. Det är väl ev. nån enstaka krona de handlar om.

2.0 = 130 hk
2.3 = 150 hk


Mekaniker
5 Inlägg
17 oktober 2007
#3
finns eko chipp till 2.3

"Drive it like you stole it"
-No Fear
;)

500 Inlägg
17 oktober 2007
#4
varför vill du inte ha turbo? Är det pga försäkringspremien? För en 2,0T drar mindre än en vanlig 2,3.


37 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#5
Nu blev jag helt ställd här yikes

Kollade precis vad försäkringen skulle kosta på dem.

Saab 9000 2,0= 2920:-

Saab 9000 2,3 Turbo= 2700:-

Om det är så som ni säger också att en 2,0 Turbo drar mindre så kanske man ska satsa på en med Tubro?


4 299 Inlägg
17 oktober 2007
#6
Folkesson_ skrev:
finns eko chipp till 2.3

De finns chip till 2.0 också hos it´s fun.


37 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#7
Skiljer det mycket i förbrukning mellan 2,0t och 2,3t?

Och vad ligger depå i förbrukning ungefär? Svår fråga,jag vet. Men på ett ungefär wink
Senast redigerat av Wrooom (17 oktober 2007)


4 299 Inlägg
17 oktober 2007
#8
Wrooom skrev:
Nu blev jag helt ställd här yikes

Kollade precis vad försäkringen skulle kosta på dem.

Saab 9000 2,0= 2920:-

Saab 9000 2,3 Turbo= 2700:-

Om det är så som ni säger också att en 2,0 Turbo drar mindre så kanske man ska satsa på en med Tubro?

Va, vilket bolag va de yikes När jag kolla så va 2.3T dubbelt så dyr jämfört me 2.0i


37 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#9
Rallyhalle skrev:
Wrooom skrev:
Nu blev jag helt ställd här yikes

Kollade precis vad försäkringen skulle kosta på dem.

Saab 9000 2,0= 2920:-

Saab 9000 2,3 Turbo= 2700:-

Om det är så som ni säger också att en 2,0 Turbo drar mindre så kanske man ska satsa på en med Tubro?

Va, vilket bolag va de yikes När jag kolla så va 2.3T dubbelt så dyr jämfört me 2.0i

Det var Länsförsäkringar jag kikade på. (Dock på min far) Men ändå väldigt olågiskt hmm


500 Inlägg
17 oktober 2007
#10
Vem har påstått att försäkringsbolag är logiska?tongue


4 299 Inlägg
17 oktober 2007
#11
Wrooom skrev:
Rallyhalle skrev:
Wrooom skrev:
Nu blev jag helt ställd här yikes

Kollade precis vad försäkringen skulle kosta på dem.

Saab 9000 2,0= 2920:-

Saab 9000 2,3 Turbo= 2700:-

Om det är så som ni säger också att en 2,0 Turbo drar mindre så kanske man ska satsa på en med Tubro?

Va, vilket bolag va de yikes När jag kolla så va 2.3T dubbelt så dyr jämfört me 2.0i

Det var Länsförsäkringar jag kikade på. (Dock på min far) Men ändå väldigt olågiskt hmm

ämm, ok hmm de gjorde jag me å de e där min bil e försäkrad (på min pappa) Låter jävligt ologiskt att 2.3t skulle va billigare. Men men, om de e så så kan du lika gärna köpa en 2.3t. men ring och kolla me dom först så att de verkligen är så.


37 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#12
Rallyhalle skrev:
Wrooom skrev:
Rallyhalle skrev:
Va, vilket bolag va de yikes När jag kolla så va 2.3T dubbelt så dyr jämfört me 2.0i

Det var Länsförsäkringar jag kikade på. (Dock på min far) Men ändå väldigt olågiskt hmm

ämm, ok hmm de gjorde jag me å de e där min bil e försäkrad (på min pappa) Låter jävligt ologiskt att 2.3t skulle va billigare. Men men, om de e så så kan du lika gärna köpa en 2.3t. men ring och kolla me dom först så att de verkligen är så.

Okej,det måste blivit något fel på just den beräkningen...

Kollade nu på en annan 2,3t= 3338:-
Och 2,0t= 2880:-

Vad är klokast val tror ni? Några barnsjukdomar på 2,0t eller 2,3t? Någon särskild årsmodell man ska passa sig för?
Senast redigerat av Wrooom (17 oktober 2007)


19 Inlägg
17 oktober 2007
#13
2,3T årsmodell 91 har jag för mig att man ska passa sig för pga nån balansaxel som inte är så jävla bra! Som sagt har för mig det här! så lita inte blindt på det här tongue

Någon med nån schysst trä ratt?

4 299 Inlägg
17 oktober 2007
#14
Wrooom skrev:
Rallyhalle skrev:
Wrooom skrev:

Det var Länsförsäkringar jag kikade på. (Dock på min far) Men ändå väldigt olågiskt hmm

ämm, ok hmm de gjorde jag me å de e där min bil e försäkrad (på min pappa) Låter jävligt ologiskt att 2.3t skulle va billigare. Men men, om de e så så kan du lika gärna köpa en 2.3t. men ring och kolla me dom först så att de verkligen är så.

Okej,det måste blivit något fel på just den beräkningen...

Kollade nu på en annan 2,3t= 3338:-
Och 2,0t= 2880:-

Vad är klokast val tror ni? Några barnsjukdomar på 2,0t eller 2,3t? Någon särskild årsmodell man ska passa sig för?

De man alltid ska akta sig för e dom första årsgångarna, även om 9000 e en ganska så hållbar bil. Den bästa e den som byggdes mellan 96 å 98. Men bilarna efter 94 funkar bra dom med. Vad jag vet så sitter dom flesta felen i chassit me spindelleder å grejer.


37 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#16
Okej,låter bra detta. Kollar nämligen på någon runt 96-98. Absolut max 40000:-

Vilket får man mest pengar för då?

9000 eller 900 vid samma årsmodell?


4 299 Inlägg
17 oktober 2007
#17
Wrooom skrev:
Okej,låter bra detta. Kollar nämligen på någon runt 96-98. Absolut max 40000:-

Vilket får man mest pengar för då?

9000 eller 900 vid samma årsmodell?

Tips  välja 9000, den är mer hållbar än 900:an. 900:an är känd vad jag vet för att inte hålla lika bra som 9000.


2 164 Inlägg
18 oktober 2007
#18
Ta en 2,0t eller 2,3t från 94 eller 95 för dom pengarna.
Ja en turbo drar mindre och har jämnare gång än en insprutare.
Sen är de en 150 hk 2,0t eller en 170 hk 2,3t.
Ingen fulltryckare för de är lätt att man kör väldigt hårt med dom. Sen vet man aldrig om bilen är trimmad heller.
Men en 9000 här härliga bilar men undvik insprutarna. Drar mer när man kör lugnt.

MVH

F


37 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#19
Var och köpte en fin 9000 cse 2,0t -97 idag. Ägaren hade haft den sen ny. Mycket fräsch,inte en rostfläck.

Har en fråga som dykt upp.

Temperaturmätaren går aldrig upp till normalt läge. När man kör så ligger den nästan i bott. Och när bilen står på tomgång så rör den sig lite till upp,men dock ej till normalt. Ägaren påpekade detta,så jag var införstodd i att det var något konstigt där. Men ingen större fara verkar det som,eftersom den blir både varm och kall i cupèn. Ägaren påpekade också att den varit inne på kontroll av värmen i motorn. Och den ligger på normalt. Men visaren visar helt fel.

Någon som vet vad det kan vara?


37 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#20
Letade runt lite och fann detta big_smile

Kanske kan vara något?

http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html



Sök