2741
Sök

Björnattacker?

8 156 Inlägg
19 oktober 2007
#41
Lincoln skrev:
Jag tror inte du vill ha en Björn/Älg utanför ditt köksfönster.
Älg? Hmm. Dom äter regelbundet av äpplena som ligger under trädet mindre än 5 meter från verandan...
Innan lodjuret kom och rev ett tiotal rådjur så brukade rådjuren sova utanför köksfönstret.

De farligaste djuren vi har här i närheten är vildsvinen. En sugga som skyddar sina kultingar ska man inte gå i närheten av.

Man ska ha respekt för djur, men man behöver inte gå runt och tro att dom svenska rovdjuren är livsfarliga. Tar man det bara lugnt och beter sig rätt så behöver man inte oroa sig, varken för älg, lo, varg eller björn.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 oktober 2007
#42
TurboSnigel skrev:
intresseklubben antecknar detta smile Om man skulle skriva upp allt farligt en björn gör ochså skriver vi upp allt farligt än människa gör så är jag nästan säker på att människan är farligare än björnen.
Precis! människor är 300gånger farligare/hemskare än en björn det handlar mer om otur/eller att man gör något fel tex en lös skällande hund....en björn liksom alla andra djur känner din lukt och lufsar iväg om den kan ingen annan ska tro att en björn är ute efter en människa folk dödas också av vildsvin,älgar mm de flesta djur är kapabla att döda men gör det i nödvärn...hur många har ÄRLIGT har sett en björn i skogen? det är itne många dom är ovanliga då dom är lika rädda för människor som vi är för dom...


V70D5
199 Inlägg
19 oktober 2007
#43
LÅT DJUREN VARA!!! Vi slaktar djuren, när djuren slaktar oss blir det ett jävla liv??

Man lever bara en gång

blacken
19 oktober 2007
#44
ronne skrev:
Westberg skrev:
Någon som har barn kanske? Ni som bor i stan behöver inte vara rädd för att att en björn el flock med vargar ska anfalla ditt barn eller ditt lilla syskon.
Visst ja förstår att ni menar att björnen har lika rätt den, javisst har den men de har börjat komma för nära civilisationen, inte er stadsbor men oss som inte bor i en större stad.
EXAKT problemet är att dom som bor i städerna är så långt ifrån verkligheten och förstår inte. Säger inte alla men väldigt många.
Skulle bara vilja påpeka att vi har både björn och lo i mina krokar. ca: tre mil söder om Stockholm (Fjollträsk).

Bobo
19 oktober 2007
#45
Alla som gnäller och gråter över att björnen kanske tar er, dags att flytta? blir så less på detta dödande av djur hela tiden. Min pappa är tyvärr jägare, men han lyckades varken få mig eller min bror att bli jägare och det vet jag att han ser som ett misslyckande. jag vet hur jägare funkar, jag var inte så gammal då och såg djur bli dödade. Som barn sätter det spår när man ser "bambi" bli skjuten eller när man går på klappjakt och ska skrämma fram stackars harar så  de kan skjuta dem. Nä jag har inget till övers för de som sysslar med sådant.

118 Inlägg
19 oktober 2007
#46
Efter att ha läst den här tråden är jag helt övertygad om att avskjutningen måste öka. Och inte bara bland djuren... hmm

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

7 100 Inlägg
19 oktober 2007
#47
TurboSnigel skrev:
varför inte låta vargarna å björnarna få vara ifred i skogen?? det är ju där dom bor
sen att dom attackerar mäniskor ibland det är synd att sånt händer sad men ni jägare är ju på deras revir.

Sen att man skjuter djuren när dom blir för många det fattar jag inte riktigt varför??
du!!!där går björnar och vargar här där ja bor,så de är väll dom som ska låta oss vara ifred!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

19 oktober 2007
#48
dyGGz skrev:
LÅT DJUREN VARA!!! Vi slaktar djuren, när djuren slaktar oss blir det ett jävla liv??
exakt!! vi människor är ju mycket hemskare än djuren. och ni som säger att man ska tänka på barnen m.m. visst är det trisst ifall någonting händer dem, men sätt er i djurens sitation, tänk dig att du är djuret och ser den dära hemska människan med vapen sikta på dina barn, eller på dig själv. skulle du inte försvarat dig då?

och att döda flera djur är inte lösningen. tänka sig hur få människor det skulle finnas ifall djuren valde att ge igen på samma sätt som vi, för alla djur som vi dödat.

blacken
19 oktober 2007
#49
mickinho skrev:
dyGGz skrev:
LÅT DJUREN VARA!!! Vi slaktar djuren, när djuren slaktar oss blir det ett jävla liv??
exakt!! vi människor är ju mycket hemskare än djuren. och ni som säger att man ska tänka på barnen m.m. visst är det trisst ifall någonting händer dem, men sätt er i djurens sitation, tänk dig att du är djuret och ser den dära hemska människan med vapen sikta på dina barn, eller på dig själv. skulle du inte försvarat dig då?

och att döda flera djur är inte lösningen. tänka sig hur få människor det skulle finnas ifall djuren valde att ge igen på samma sätt som vi, för alla djur som vi dödat.
Tyvärr så måste man ha en viss avskjutning, vare sig man är för jakt eller emot den. För dom (jägarna) har bäddat för det i många år nu. Vi/dom har kontinuerligt minskat antalet predatorer för att kunna bedriva jakt. Men på senare år så har diverse myndigheter lagt sig i det hela och tillåtit att predatorerna har kunnat öka kraftigt och dom har nu börjat att sprida sig över större områden som tidigare i generationer har varit fria ifrån större predatorer. Och tro mig nalle är inget trevligt djur att ha inpå knutarna i vårat samhälle och det är en tidsfråga innan dom dyker upp i villla områden ellet andra förorter.

Meister
6 763 Inlägg
19 oktober 2007
#50
Jag orkar inte läsa igenom tråden.. Vad jag har hört så är det de att det är ett dåligt "bärår" och det gör att björnarna svälter. Sedan är man ju i deras "trädgård" och trampar runt och jag skulle ju inte bli glad om någon knalla runt i min trädgård. Så länge de håller sig i skogen så är det okej för mig. Men det kan ju tänkas att de behövs skyddsjakt på björn men det är inte jag man att bedömma. Vem är igentligen de? Gubben i kostym som sitter i Sthlm eller en skjutglad jävel? svårt att avgöra..


67 Inlägg
20 oktober 2007
#51
svår fråga det här, men

en sak är konstigt inte en ända bärplockare har kommit i kontakt med en björn dom senaste åren. kanske är det för att inte bärplockarna går och spårar med en ettrig hund.
sen så är det väll klart att vargen anfaller hundar som är på deras revir, en jakthund är väll tränad för att gå på och inte ge sig, klart att vargen då känner sig trängd och anfaller, hunden är ju på deras revir! samma borde gälla för björnar skulle jag tro.

Blir så less när jag läser i tidningarna, där den stackars bonden säger att vargen har dödat 23 av 50 får. vargen dödar inte för nöjjes skulll utan för att få mat,det är vildhundar som gör detta. eller jakthundar.
sen så när man kollar på deras inhängnad så är den ju över all kritik, sätt upp riktiga plank eller vad nu som behövs för att skydda era djur. det ska väll inte vara så svårt.
kanske dags att inför skyddsjakt av bort sprungna/vildhundar i stället.

människan kan inte vara gud som hon tror, det är vi inte kompetenta till. det går bara åt helvete.

1 297 Inlägg
20 oktober 2007
#52
dyGGz skrev:
LÅT DJUREN VARA!!! Vi slaktar djuren, när djuren slaktar oss blir det ett jävla liv??
hahaha typiskt svenskt smile


VOLVO for life..
2 113 Inlägg
20 oktober 2007
#53
MrTobias skrev:
dyGGz skrev:
LÅT DJUREN VARA!!! Vi slaktar djuren, när djuren slaktar oss blir det ett jävla liv??
hahaha typiskt svenskt smile
varför är sverige världens bästa land?  jo för vi kan tänka, och i tex: usa handlar allt om pengar, i sverige är det inte lika farligt..  vi bryr oss mer om djur och miljö här. så ja du har rätt i att det är typiskt svenskt... men det är väll bara bra?  håna honom inte..

(visst sverige är inte världens bästa land kanske, men fan så mycke bättre än tex:usa och många andra länder..  tror nog vi skulle ligga på top 5 om nån skulle ranka alla länder)

509 Inlägg
20 oktober 2007
#54
Hur många jägare finns det i Sverige?För många,kanske dags att dra in licensen för vissa äldre (80+) eller skyddsjakt på de som går på jakt onyktra.Har sett 1 älg på 10 år,före det var det var och varannan helg.Varg Björn Lo  eller Jägare ? Ja jag är djurvän.

8 156 Inlägg
20 oktober 2007
#55
Nico-the-kid skrev:
Hur många jägare finns det i Sverige?För många,kanske dags att dra in licensen för vissa äldre (80+) eller skyddsjakt på de som går på jakt onyktra.Har sett 1 älg på 10 år,före det var det var och varannan helg.Varg Björn Lo  eller Jägare ? Ja jag är djurvän.
Det är sant att det var vanligare med älg för bara tio år sedan.
Först kom rävskabben och tog räven. Då försvann ett av dom större hoten mot rådjurskiden. Vilket innebar en stor ökning av rådjursstammen, högre betestryck och större skador på skog och mark. Självklart konkurrerade detta med älgarna. Dom varma vintrarna har bidragit till ökningen av växtätare. Sen så kom rovdjursstammen tillbaka med stormsteg pga den stora tillgången på mat.

Problemet med lo är att dom rensar ett område på mat och drar sen vidare och tömmer nästa område.

Det stora problemet är att vädret i år har varit dåligt (mycket torka/regn) som gjort att det finns dåligt med svamp och bär i naturen. Så växtätarna svälter. Vargen har än så länge gott om föda. Men får vi en kall vinter så kanske det ändrar sig. Vilket i så fall skulle vara bra för björnen som slipper konkurrens om maten.

Håller med dig om att många äldra borde få indragen licens, men samtidigt så är det sällan som jag har hört att någon 80-åring som skjutit något. Dom sitter mest på sitt pass av tradition. Att skjuta något är inte det viktiga för dom.

Kanske ska tillägga att jag naturvän och att jag inte är jägare.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

905 Inlägg
22 oktober 2007
#56
oj så less man kan bli. flytta in till stan för att slippa djuren. jag varfrö inte låsa in sig i källaren och aldrig mer gå ut. Man ska väl för helvete kunna våga röra sig i naturen utan att man ska bli rädd att gå utanför dörren.

Tomtebo umeå, ja det är nog att bo i skogen det....


björn med ungar var vid ett dagis i arvidsjaur, känns väl tryggt.

Jag har inget emot viltet så länge som håller sig skygga och i skogen men då dom söker sig närmare bebyggelse så är det nått som är fel och då ska dom bort.


http://www.pitea-tidningen.se/artikel.a … rkiv=False

en till oskygg björn.
Senast redigerat av loffe007 (22 oktober 2007)

fotointresserad
2 307 Inlägg
22 oktober 2007
#57
Tycker man har hör allt mer om björnar och olika attacker nu på senaste..  Senast igår var det en här i grannstaden som körde på en björn som försvann till skogs..


355 Inlägg
22 oktober 2007
#58
Och människan söker sig mer och mer till skogen oxå så fler möten lär det bli.. Var väl igår en varg blev skjuten som attackerade en jakthund:(


1 741 Inlägg
22 oktober 2007
#59
Nico-the-kid skrev:
Hur många jägare finns det i Sverige?För många,kanske dags att dra in licensen för vissa äldre (80+) eller skyddsjakt på de som går på jakt onyktra.Har sett 1 älg på 10 år,före det var det var och varannan helg.Varg Björn Lo  eller Jägare ? Ja jag är djurvän.
Då bor du endera på fel plats typ inne i stan eller så har du inte ögonen med dig när du är ute och kör.

Jag ser älg, räv, rådjur och dyl. väldigt ofta när jag är ute och kör.
Spelar det någon roll hur många jägare det finns? Man får ju ändå inte skjuta fler älgar än jaktlaget har fått tilldelat. Hur många som blir tildelade beror på hur stor mark dom jagar på. Det är uträknat hur många älgar som kan skjutas i sverige utan större skada.

Sen står det överallt att björnarna är utsvultna därför ger dom sig på människor och jakthundar... Ett hellvetiskt påhitt av nån trädkramare. Hur många har blivit hittade och är halvt uppätna? Dom har ju oftast inte ens tuggat på hunden. Förklara det... Kan inte ha så dåligt med mat (älg rådjur, räv, osv,osv,osv) då dom inte ens äter på det dom dödar.

Men klart att dom som åker ut och jagar i fyllan ska tappa allt vad licens och vapen heter!
Ger alla jägare dåligt rykte.

(Finns det någon jägare som inte är djurvän?)
Senast redigerat av tecman (22 oktober 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

67 Inlägg
22 oktober 2007
#60
låt djuren va era mördare!


Sök