2866
Sök

Björnattacker?

RE-雨宮
481 Inlägg
22 oktober 2007
loffe007 skrev:
oj så less man kan bli. flytta in till stan för att slippa djuren. jag varfrö inte låsa in sig i källaren och aldrig mer gå ut. Man ska väl för helvete kunna våga röra sig i naturen utan att man ska bli rädd att gå utanför dörren.

Tomtebo umeå, ja det är nog att bo i skogen det....

björn med ungar var vid ett dagis i arvidsjaur, känns väl tryggt.

Jag har inget emot viltet så länge som håller sig skygga och i skogen men då dom söker sig närmare bebyggelse så är det nått som är fel och då ska dom bort.

http://www.pitea-tidningen.se/artikel.a … rkiv=False

en till oskygg björn.

Sofia berättar att hon inte riktigt trodde sina ögon. Hon är gravid och ska ha barn om en vecka, så hon kunde inte börja springa, men ökade ändå takten. Hon märkte dock snabbt att björnen inte var intresserad, den nosade i marken och fortsatte som att den inte noterat henne.

- Först blev jag lite skakis, men sedan kom en mäktig känsla över mig. Värre saker kan hända på stan till exempel, anser Sofia Pettersson.

RE-Amemiya Kitted FD3S

junsele
248 Inlägg
22 oktober 2007
och lite varg ett par mil härifrån...med massor av kommentarer.

http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/15122
Senast redigerat av devilspath (22 oktober 2007)

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
tecman skrev:
Sen står det överallt att björnarna är utsvultna därför ger dom sig på människor och jakthundar... Ett hellvetiskt påhitt av nån trädkramare. Hur många har blivit hittade och är halvt uppätna? Dom har ju oftast inte ens tuggat på hunden. Förklara det... Kan inte ha så dåligt med mat (älg rådjur, räv, osv,osv,osv) då dom inte ens äter på det dom dödar.

Dom är till största delen växtätare, men drygar ut maten med fisk och kött ibland. Men det är väldigt sällan som dom dödar något för matens skull.
När dom dödar hundar och attackerar människor så har det nog med att dom är mer aggressiva när dom är hungriga och att dom känner sig hotade.

När det gäller jaktområden så delas dom in regionalt. Fast jag antar att du menade det.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

905 Inlägg
22 oktober 2007
chrno skrev:
Sofia berättar att hon inte riktigt trodde sina ögon. Hon är gravid och ska ha barn om en vecka, så hon kunde inte börja springa, men ökade ändå takten. Hon märkte dock snabbt att björnen inte var intresserad, den nosade i marken och fortsatte som att den inte noterat henne.

- Först blev jag lite skakis, men sedan kom en mäktig känsla över mig. Värre saker kan hända på stan till exempel, anser Sofia Pettersson.

jo, och samma björn hade sprungit mot unga hästtjejer. Den gör ingen skada nu, men är det en hona med ungar nästa år och hästtjejrna rider mellan ungen och honana kna det bli problem. varfrö vänta tills det händer nått sånt?

Det är ont om mat björnen äter inte sitt byte direkt, dom gömmer det så det får börja ruttna lite.

Björnen som dödade den 60årige mannen på sin altan var mager och hade även som jag uppfattat det grävt ner mannen. Detta tyder på att björnen skulle käka upp han.

även om dom inte äter upp det dom dödar, så dödar dom för att dom är hungriga. vem fan blir inte lättare sur och arg då man är hungrig just inanan man ska sova bort halva året.
Senast redigerat av loffe007 (22 oktober 2007)

209 Inlägg
22 oktober 2007
RedEyeMS3 skrev:
Och människan söker sig mer och mer till skogen oxå så fler möten lär det bli.. Var väl igår en varg blev skjuten som attackerade en jakthund:(

inte tycker man synd om hunden häller jag tycker mer synd om vargen.

Hade en hund attackerat en varg hade man skjutit hunden då?? nej  förstog väll det ja Hundarna får göra vad de vill med vargar å björnar å alla djur som nu bor i skogen men går en varg eller björn på en hund då blir det ätt jäkla liv å vargen eller björnen måste dödas.

Varför är det så?? att det alltid ska vara synd om jägare å deras hundar??

Själv så tycker jag att jägarna får skylla sig själv om dom blir attackerade av en varg eller björn.

blacken
22 oktober 2007
TurboSnigel skrev:
RedEyeMS3 skrev:
Och människan söker sig mer och mer till skogen oxå så fler möten lär det bli.. Var väl igår en varg blev skjuten som attackerade en jakthund:(

inte tycker man synd om hunden häller jag tycker mer synd om vargen.

Hade en hund attackerat en varg hade man skjutit hunden då?? nej  förstog väll det ja Hundarna får göra vad de vill med vargar å björnar å alla djur som nu bor i skogen men går en varg eller björn på en hund då blir det ätt jäkla liv å vargen eller björnen måste dödas.

Varför är det så?? att det alltid ska vara synd om jägare å deras hundar??

Själv så tycker jag att jägarna får skylla sig själv om dom blir attackerade av en varg eller björn.

Kan hålla med dig jakthundar provocerar fram ett anfall. Björnen eller vargen skyddar bara sig själva. Men att ha björn inpå tättbebygda områden är vansinnigt.  För den är inte att leka med. till skillnad ifrån varg,lo räv och dyl som inte är lika farliga för allmänheten, dom funkar på ett annat sätt än björn. Visserligen så kan både varg och lo nypa till ganska så hårt.  Men då får man verkligen jobba bra för att uppnå det. För björnen så räcker det med att han vaknar upp på fel sida den dagen.
Senast redigerat av blacken (22 oktober 2007)

RE-雨宮
481 Inlägg
22 oktober 2007
loffe007 skrev:
jo, och samma björn hade sprungit mot unga hästtjejer. Den gör ingen skada nu, men är det en hona med ungar nästa år och hästtjejrna rider mellan ungen och honana kna det bli problem. varfrö vänta tills det händer nått sånt?

Det är ont om mat björnen äter inte sitt byte direkt, dom gömmer det så det får börja ruttna lite.

Björnen som dödade den 60årige mannen på sin altan var mager och hade även som jag uppfattat det grävt ner mannen. Detta tyder på att björnen skulle käka upp han.

även om dom inte äter upp det dom dödar, så dödar dom för att dom är hungriga. vem fan blir inte lättare sur och arg då man är hungrig just inanan man ska sova bort halva året.

Jag tycker att man ska vänta just för att det inte har hänt.
Är ni för nollvisionen i trafiken å vill ha bort alla där också? För det händer fan så mkt oftare att folk gör bort sig i trafiken,dödar andra sigsjälva eller skadar folk för livet. Ska vi skjuta av dom också? Eller alla dom brottslingar som begår straff. Ska vi döda dom också så att dom inte gör det igen. Bara för att vi har blivit tilldelade empati så betyder inte det att vi bestämmer över allt annat. Jag vet inte hur jag skulle reagera om en Björn attackerade mig eller min familj, jag skulle förmodligen inte vara helt nöjd. Men att då få som personlig agenda att skjuta ihjäl "ett gäng" för att det inte skulle hända igen är inte rationellt tänkande.

RE-Amemiya Kitted FD3S

905 Inlägg
22 oktober 2007
chrno skrev:
loffe007 skrev:

Jag tycker att man ska vänta just för att det inte har hänt.
Är ni för nollvisionen i trafiken å vill ha bort alla där också? För det händer fan så mkt oftare att folk gör bort sig i trafiken,dödar andra sigsjälva eller skadar folk för livet. Ska vi skjuta av dom också? Eller alla dom brottslingar som begår straff. Ska vi döda dom också så att dom inte gör det igen. Bara för att vi har blivit tilldelade empati så betyder inte det att vi bestämmer över allt annat. Jag vet inte hur jag skulle reagera om en Björn attackerade mig eller min familj, jag skulle förmodligen inte vara helt nöjd. Men att då få som personlig agenda att skjuta ihjäl "ett gäng" för att det inte skulle hända igen är inte rationellt tänkande.

Mycke fina ord för mig att försöka tyda, och ja ser jag nån jävla idiot kom körandes som en idiot runt min ungesdagis(ungen kommer dock i framtiden kanske) så borde nästan vara skott pengar på denna. Sen att ta upp rationellt tänkaden i en björn fråga? Tror du björnen tänker rationellt?

177 Inlägg
23 oktober 2007
om man inte skjuter bort några björnar varje år ca60 här i Norrbotten så kommer det att bli fler björn attacker och fler björnar som kanske till och med vågar komma in till bostads områden och mkt mera viltolyckor...

167 Inlägg
23 oktober 2007
Jag kan förstå att det är jobbigt att bo i områden där det finns många stora rovdjur speciellt om man har barn men jag tycker absolut vi skall ha kvar en stark stam av både björn och varg och även de andra stora rovdjuren. Jag tycker Sverige hade varit betydligt kallare utan ett rikt djurliv. Det betyder inte att jag är emot viss sk. skyddsjakt.

Jag ingen statistik på björnattacker utan dödlig utgång men dödsfall pga det läste jag var extremt ovanligt. Det var bara två personer som dött av björnattacker sedan 1902 före detta året så björnrädslan känns inte riktigt rationell. Och bara för att björnen inte är rationell betyder väl inte att vi inte kan vara det? Om nu attackerna beror på svält så borde man väl istället för att skjuta bort alla stora rovdjur kunna ha någon typ av utfodring dåliga år och reducera attackerna den vägen? Jag är ingen "trädkramare" (eller djur) som tycker att djuren har lika stor rätt som människor men för den sakens skull tycker jag inte människors behov skall tillmötesgå i orimligt stor omfattning. Kan låta cyniskt och jag vet att det är lätt för mig att säga, men bor man ute i glesbygden tycker jag faktiskt att man får leva med att det finns björnar och annat i närheten. Däremot borde kanske samhället ställa upp med vissa skyddsåtgärder.

blacken
23 oktober 2007
biltokeR skrev:
om man inte skjuter bort några björnar varje år ca60 här i Norrbotten så kommer det att bli fler björn attacker och fler björnar som kanske till och med vågar komma in till bostads områden och mkt mera viltolyckor...

Det har dom problem med i en del gamla öst statsländer. Dom har fått in björnar i samhällena. Dom dras till sopstationerna inne i bostadsområdena och det har blivit flera attacker på folk som ska hem på kvällarna, flera med dödlig utgång för människor och tamhundar. Ser vi inte upp nu så kommer samma att hända här, och det är bara en tidsfråga innan det händer.

junsele
248 Inlägg
757 Inlägg
23 oktober 2007
björnen hade ju ffs attackerat folk i byn. det var ju inte så att de satt på pass när det hände.

167 Inlägg
23 oktober 2007
robzter skrev:
björnen hade ju ffs attackerat folk i byn. det var ju inte så att de satt på pass när det hände.

Och då tycker jag det är helt ok att skjuta den.

Illustratör
826 Inlägg
23 oktober 2007
Hmm. Intressant tråd.. Detta är ett ämne som är ganska hett omrking där jag bor nu, dels för att det händer olyckor runt om i landet men till största delen beroende på att allt fler björnar ses nära bostadstäta områden. Dock händer det i regel sällan något när dom ses på just sådana platser för att folk har närmare till skydd och för att björnen gärna håller sig i utkant av allt som har med människor att göra. Men gränsen är ändå hårfin från att dom börjar tränga sig på och då kommer det till slut en olycka igen. Och iom ett ökat antal så kommer antalet möjliga ställen som byvägar och stugområden vara rent livsfarliga i fortsättningen.

Om man då ser till alla som klagar på att folk ger sig ut i skogen och inkräktar på "björnens hem" kan ju ställa sig frågan. "Vart jagar man då älg t.ex. i fortsättningen om inte i skogen?"

Olika arter har utrotats genom tiderna pga att andra mer dominanta arter har haft övertag vilket människan har mot allt idag. Är det då så konstigt att vi vill ha pejl på allt som kan skada eller på något sätt inkräkta på vårt levande?
Märk nu mig på orden att jag inte säger att vi på något sätt ska utrota varken björn, varg eller något annat rovdjur, men att hålla ett visst björnstånd så mat resp revir räcker till utan att de ska behöva inkräkta allt för mkt på människoområden är VÄLDIGT nödvändigt.

Detta är min synpunkt.. Kommentera gärna eller rätta mig om jag har fel på någon punkt..
Mvh

Tänker...

Förjaevle Brao
555 Inlägg
23 oktober 2007
tycker de ska finnas björn å varg, men de e alldeles för mycket av båda två tycker ja....å förresten e de vääldigt högt straff på att skjuta t.ex varg, de ju värre å skjuta en varg än att man råkar skjuta en bärplockare! va e en människa värd??? nej fan, börja me å skjuta bort lite björn å varg

blacken
23 oktober 2007
Performance_ skrev:
tycker de ska finnas björn å varg, men de e alldeles för mycket av båda två tycker ja....å förresten e de vääldigt högt straff på att skjuta t.ex varg, de ju värre å skjuta en varg än att man råkar skjuta en bärplockare! va e en människa värd??? nej fan, börja me å skjuta bort lite björn å varg

Vargen är ju dock inte på länga vägar lika farlig för människor som björnen är.

509 Inlägg
23 oktober 2007
Räv och Rådjur ser jag dagligen (bor på landet)När tom jägare tycker att älgstammen har minskat är det något fel .Jägar historier "På väg hem från älgjakt satt en hare och tvätta sig på vägen Jägaren måste då skjuta haren för att se vad som händer ???? På älgpass kommer en vessla fram måste då också skjutas varför???? Hundar har nog dödat mer tamboskap än Varg Lo och Björn tillsammans "Fy dumma hund"inte skjuta hunden.
tecman skrev:
Nico-the-kid skrev:
Hur många jägare finns det i Sverige?För många,kanske dags att dra in licensen för vissa äldre (80+) eller skyddsjakt på de som går på jakt onyktra.Har sett 1 älg på 10 år,före det var det var och varannan helg.Varg Björn Lo  eller Jägare ? Ja jag är djurvän.

Då bor du endera på fel plats typ inne i stan eller så har du inte ögonen med dig när du är ute och kör.

Jag ser älg, räv, rådjur och dyl. väldigt ofta när jag är ute och kör.
Spelar det någon roll hur många jägare det finns? Man får ju ändå inte skjuta fler älgar än jaktlaget har fått tilldelat. Hur många som blir tildelade beror på hur stor mark dom jagar på. Det är uträknat hur många älgar som kan skjutas i sverige utan större skada.

Sen står det överallt att björnarna är utsvultna därför ger dom sig på människor och jakthundar... Ett hellvetiskt påhitt av nån trädkramare. Hur många har blivit hittade och är halvt uppätna? Dom har ju oftast inte ens tuggat på hunden. Förklara det... Kan inte ha så dåligt med mat (älg rådjur, räv, osv,osv,osv) då dom inte ens äter på det dom dödar.

Men klart att dom som åker ut och jagar i fyllan ska tappa allt vad licens och vapen heter!
Ger alla jägare dåligt rykte.

(Finns det någon jägare som inte är djurvän?)

409 Inlägg
23 oktober 2007
bort med mycket björnar. när björnarna närmar sig tätbebyggda områden där barn och obeväpnat folk finns så finns det inget annat val än att skjuta björnar.. inte ens så det räcker att vara beväpnad alla gånger. så hoppa på mig nu.

Sök