3250
Sök

Är lustgas förbjudet eller inte??

1 567 Inlägg
19 oktober 2007
#21
wh0re skrev:
Jag vet inter riktigt hur lustgas funkar?
Men jag antar att det brinner mycket bättre än bensin eller hur kopplar man in det?


Man kan köra runt med 50 liter bensin i bilen och krocka.

Tänk på det ni som är rädda för att saker ska brinna om ni krockar...

Lustgas är kortfattat och enkelt så alla förstår STORA mängder energirikt syre..

Lustgas brinner inte

Är inte explosivt

Blandas med bränsle eller körs s.k.a torrt in i insuget

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lustgas
Senast redigerat av 940R (19 oktober 2007)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

leo_m83
19 oktober 2007
#22
O L A G L I G T är ordet för lustgas. Inget snack om saken

Sleeper
3 084 Inlägg
19 oktober 2007
#23
N står för Kväve det hörs väl på namnet vad det är för något och O för syre inget av det brinner. Vilken gastub man än har blir farlig vid uppvärmning det sker en hydraulisk explotion gasen utvidgar sig i tuben då den blir uppvärmd. Vem gjorde inte bakpulver bomber när man var liten.?!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Avstängd
298 Inlägg
19 oktober 2007
#24
baca skrev:
Gasen i sig är inte explosiv men trycket i tanken gör att den exploderar (jävligt mkt) vid intensiv värme så som eld.

låter som du har sett The fast and the furious wink
NOOOOOS!!!!   

det stämmer att gasen exploderar vid värme
gasen expanderar ju av värme det är däför man använder tubvärmare för att öka trycket i tuben.
tippar på att det smäller rätt ordentligt vid eld då trycket ökar en hel del.

förra gången jag besiktigade 325an så hade jag lustgasystemet kvar.
jag hade bara tagit bort tuben.
det enda besiktningsmannen frågade var hur mycket jag laddade wink bilen gick igenom men han påpekade att det inte var lagligt.
han tyckte även att 55hp var för lite wink

Masterworks
19 oktober 2007
#25
Man får väll ta ut tuben vid besiktningen och
säga att slangarna e styling! hehehe...

Jägermeister
910 Inlägg
19 oktober 2007
#26
Själva lustgasen brinner inte, tom en brandsläckare i bilen kan explodera om det börjar brinna för själva behållaren brister pga att tuben metall expanderar och brister men det sker VÄLDIGT sällan.

Eller den brinner i samband med blanding med bränslet, eller det får bränslet att brinna bättre.smile

I dom flesta fallen smälter/ger själva ventilen på tuben upp och tuben far iväg som en missil.

Så i dom flesta fall exploderra dom inte alls utan faran är mer överhängande att ventilen går sönder och allt trycks ut därigenom...
Senast redigerat av gemini78 (19 oktober 2007)

En gång är ingen gång...

8 156 Inlägg
19 oktober 2007
#27
baca skrev:
NiclasT skrev:
tkd_rille skrev:
borde ju inte vara vara laglit med tanke på att de är explosivt ? tänk dig vad som kan hända om du krockar och de börjar brinna eller något ?

Det är INTE explosivt!

Gasen i sig är inte explosiv men trycket i tanken gör att den exploderar (jävligt mkt) vid intensiv värme så som eld.

Men det ska till rätt så mycket intensiv värme under en längre period av tid innan en gastub/tank exploderar. Det brukar inte räcka med en halvtimme direkt...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Os Difuntos
1 822 Inlägg
19 oktober 2007
#28
PG skrev:
baca skrev:
Gasen i sig är inte explosiv men trycket i tanken gör att den exploderar (jävligt mkt) vid intensiv värme så som eld.

låter som du har sett The fast and the furious wink
NOOOOOS!!!!   

det stämmer att gasen exploderar vid värme
gasen expanderar ju av värme det är däför man använder tubvärmare för att öka trycket i tuben.
tippar på att det smäller rätt ordentligt vid eld då trycket ökar en hel del.

förra gången jag besiktigade 325an så hade jag lustgasystemet kvar.
jag hade bara tagit bort tuben.
det enda besiktningsmannen frågade var hur mycket jag laddade wink bilen gick igenom men han påpekade att det inte var lagligt.
han tyckte även att 55hp var för lite wink

du har rätt i det mesta  du skriver men en tank som utsätts för hög värme väldigt fort (så som eld) briserar ganska ofta innan avlastningsventilen ryker då dom e designade för att släppa ut det överfulla man råkar trycka in i tanken när man fyller den, oavsett vad man fyller den med! jag har själv sett med egna ögon hur en bil såg ut efter att en halvfull dyktank small av i bagagen på en minibuss det var fan nästan inget som var helt i bilen som tur var var det ingen som blev skadad men om nån hade vart i bilen hade det var god natt för den personen.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Avstängd
298 Inlägg
19 oktober 2007
#29
Masterworks skrev:
Man får väll ta ut tuben vid besiktningen och
säga att slangarna e styling! hehehe...

nja dom är inte dumma i huvudet smile
dom ser direkt vad det är.
sista besiktningen då var det kört direkt.."ändring av motorn" = ny registrerings besiktning.

så det beror helt på vem man får och vilket humör dom är på.
besiktiga inte en måndag kl 7,det var det jag gjorde sist då gick det åt helv smile

Avstängd
298 Inlägg
19 oktober 2007
#30
baca skrev:
du har rätt i det mesta  du skriver men en tank som utsätts för hög värme väldigt fort (så som eld) briserar ganska ofta innan avlastningsventilen ryker då dom e designade för att släppa ut det överfulla

ok där ser man
har inte provat så jag var inte 100 haha


Sök