2985
Sök

BMW m3 e36 , BMW M5 e39 eller volvo s60 t5?

1 661 Inlägg
19 oktober 2007
#41
PG skrev:
Zekel skrev:
hehe..du har helt rätt smile
men s60 in e ju en riktigt snygg bil annars=)
ett tips
sätt dig i en M3a och starta upp den.
du köper den direkt smile

det är inte bara vem som drar vem,det är körupplevelsen och sången från motorn som är helt sanslös.
sån sporbilskänsla får man bara med en Ferrari och dom kostar ju lite mer wink
Tycker inte det är speciellt mkt sportbilskänsla i en M3, visst att det är en kraftfull motor och den går bra. Men invändigt påminner den mer om en BMW 3serie än en sportbil.

Trots allt skulle jag valt M3an mellan dem bilarna du räknat upp för att den är det sportigaste alternativet.
Är man lite äldre och vill ha komfort så är M5an mkt skönare.

Volvon, jag kanske när man ska skaffa familj.
Inget illa ment om Volvo, men dem är inte min stil.
MVH

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
19 oktober 2007
#42
Zekel skrev:
Har lite besluts ångest nu... vilken av följande bilar alla ligger ju i samma prisklass o så...

BMW M3 e36
BMW M5 E39
VOLVO S60 t5

vilken ????
Du får ätta upp en ekvation som ger dig en balanserat bil ägande kosnader så som bensin förbrukning försäkringar stöldbegärligheten i området du bor i  ect,ect ... å skall du ha bilen som året runt bil så ... om ej så får du ta i betenken heten att ha en vinter bil i stand by ...

Jag åker S60 å trivs med det det e en bra bil å kul bil ... å kommer komma i framtiden en V70R 05a. då man vill ha AWD ... men T-5orna tror jag fins i awd med å chippa en sådan så har du 300 pollar under huven ... wink

//SWIH

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

ghg
24 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#43
är det någon som vet ungefär vad m3an o s60 t5an drar i bensin ?
mvh

167 Inlägg
19 oktober 2007
#44
Zekel skrev:
är det någon som vet ungefär vad m3an o s60 t5an drar i bensin ?
mvh
Bmw M3 Bränsleförbrukning:    
9,7 liter/100 km vid blandad körning
12 liter/100 km vid stadskörning
6,9 liter/100 km vid landsvägskörning
Acceleration 0-100      6 sekunder
Topphastighet     250 km/h

-----------------------------------------------------------------

Volvo s60 T5 Bränsleförbrukning:   
9,3 liter/100 km vid blandad körning
12,7 liter/100 km vid stadskörning
7,3 liter/100 km vid landsvägskörning
Acceleration 0-100      6,8 sekunder
Topphastighet     250 km/h
Senast redigerat av krossa (19 oktober 2007)

Ingen minns en fegis

499 Inlägg
19 oktober 2007
#45
Jag hade valt M3 eller S60 T5. Jag gillar turbo och det talar för Volvon. Sedan är en S60 T5 snabbare och det är trevligt. M3 har andra kvaliter som inte Volvon har. Det är ett svårt val helt klart. Det tråkiga med M3 är att när du tycker den är trött efter ett par månader så finns det inget att göra åt det, har du en T5 så är det bara att ringa Autotech så får du effekt så du klarar dig. Jag måste även påpeka att en T5 låter bättre än vad en BMW någonsin kommer göra. En bil med turbo låter alltid bättre än en utan enligt mig.

Jag har en T5 själv, dock en äldre variant och jag måste säga att jag gillar verkligen den motorn. Ljudet från den är riktigt trevligt.

Jag såg just nu att valet var mellan en E36 och S60, då måste jag säga att jag utan tvekan hade tagit en Volvo, det är en mycket nyare bil än vad den gamla BMW är. Hade du haft med en Skyline eller en E46 så hade valet blivit svårare.

Jag tror du blir nöjd oavsett vilken av bilarna du väljer.
Senast redigerat av Hellquist (19 oktober 2007)


.......
2 655 Inlägg
19 oktober 2007
#46
m5 helt klart...

Avstängd
298 Inlägg
20 oktober 2007
#47
Hellquist skrev:
Det tråkiga med M3 är att när du tycker den är trött efter ett par månader så finns det inget att göra åt det, har du en T5 så är det bara att ringa Autotech så får du effekt så du klarar dig.
grejen är att man aldrig blir nöjd
du tröttnar på effekten i T5an också även om du trimmar den.

sen hur en T5a kan låta bättre än en M3a har jag svårt att fatta.
du har ju inget rent motorljud utan bara snurrbo ljud smile

jag ska fixa en film när jag får dit SuperSprint Race dämparen på M3an så kanske du ändrar dig wink

SLK
610 Inlägg
20 oktober 2007
#48
Jag hade valt M5..... M3 E36 kommer på sista plats....

M5
S60
M3

424 Inlägg
20 oktober 2007
#50
Fast en gammal M3 E36? Nja...

Med risk för att få många ettor så säger jag att den bilen är väldigt vanlig bland nya körtkortstagare. Helst med keps....bakofram! = Sönderkörd bil.

Avstängd
298 Inlägg
20 oktober 2007
#51
C70 skrev:
Fast en gammal M3 E36? Nja...

Med risk för att få många ettor så säger jag att den bilen är väldigt vanlig bland nya körtkortstagare. Helst med keps....bakofram! = Sönderkörd bil.
du får en 1a för det där inlägget smile
det var fan det dummaste jag har hört på länge

182 Inlägg
20 oktober 2007
#52
Lätt M3an men se till då att hitta ett fint exemplar, svenskåld, få ägare, inte över 15 000 mil, regelbundet servad m.m. Ingen söndertrimmad.
Exempel:
http://www.blocket.se/vi/13831300.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13142997.htm?ca=11_s

Jag skulle däremot valt E30n för den är grymt mycket ovanligare och mer Bmw känsla big_smile
Exempel:
http://www.blocket.se/vi/12170282.htm?ca=11_s

Och om man har lite extra pengar över big_smile så köper man E46an och då kör man en av världens grymaste bilar enligt mig, och den är hur snygg som helst!!!!
Exempel:
http://www.blocket.se/vi/13835882.htm?ca=11_s


424 Inlägg
20 oktober 2007
#53
PG skrev:
C70 skrev:
Fast en gammal M3 E36? Nja...

Med risk för att få många ettor så säger jag att den bilen är väldigt vanlig bland nya körtkortstagare. Helst med keps....bakofram! = Sönderkörd bil.
du får en 1a för det där inlägget smile
det var fan det dummaste jag har hört på länge
Ok, så om jag lägger upp en omröstning på medelåldern av M3 E36-ägare. Vilken ålder tror du vi får upp då? wink Jag gissar 18-22år. Sen att påstå att nämda åldersgrupp kör försktigt vore en stor lögn. Det finns en anledning till att försäkringen är dyr så in i * på en sån bil = Överrepresenterade i olycksstatistiken....
Senast redigerat av C70 (20 oktober 2007)

Avstängd
298 Inlägg
20 oktober 2007
#54
C70 skrev:
Ok, så om jag lägger upp en omröstning på medelåldern av M3 E36-ägare. Vilken ålder tror du vi får upp då? wink Jag gissar 18-22år.
helt ointressant vad medelåldern ligger på hos dom som kör bilarna.
det är bilen man köper inte dom som kör den.

424 Inlägg
20 oktober 2007
#55
PG skrev:
C70 skrev:
Ok, så om jag lägger upp en omröstning på medelåldern av M3 E36-ägare. Vilken ålder tror du vi får upp då? wink Jag gissar 18-22år.
helt ointressant vad medelåldern ligger på hos dom som kör bilarna.
det är bilen man köper inte dom som kör den.
Du kanske ska läsa resten av inlägget också! big_smile

Problemet med att köpa en bil som är populär hos just den målgruppen är ju att den kan vara slutkörd! Hittar man en helt orginal M3 E36 med få ägare (inte i 18-års åldern), med få antal mil så kan den säkert vara fin. Men man ska ha respekt för en 10-15 år gammal prestandabil. Det kan bli väldigt dyrt i slutändan t.ex...
Senast redigerat av C70 (20 oktober 2007)

182 Inlägg
20 oktober 2007
#56
C70 skrev:
PG skrev:
C70 skrev:
Ok, så om jag lägger upp en omröstning på medelåldern av M3 E36-ägare. Vilken ålder tror du vi får upp då? wink Jag gissar 18-22år.
helt ointressant vad medelåldern ligger på hos dom som kör bilarna.
det är bilen man köper inte dom som kör den.
Du kanske ska läsa resten av inlägget också! big_smile

Problemet med att köpa en bil som är populär hos just den målgruppen är ju att den kan vara slutkörd! Hittar man en helt orginal M3 E36 med få ägare (inte i 18-års åldern), med få antal mil så kan den säkert vara fin. Men man ska ha respekt för en 10-15 år gammal prestandabil. Det kan bli väldigt dyrt i slutändan t.ex...
Instämmer big_smile helt rätt, de beror på ägarna hur ägarna har tagit hand om bilen och de flesta välomhändertagna bilarna brukar vara de med få ägare helst inte fler än 3 och med ett lågt miltal.

Mvh Jojje


66 Inlägg
20 oktober 2007
#57
Zekel skrev:
den var nog inte helt orginal den s60 in smile




steifan skrev:
Rushman skrev:
Är du 40+ och har familj, och gärna blir ifrånkörd av det mesta kan du ju alltid välja volvon. smile
Klassiker:
http://www.youtube.com/watch?v=iigiYu0tJ2c
big_smile

"Han drar mig han...... ... faen då"
Steg 3.. har vell mindre kusar under huvven än en m3 ändå? (rätta mig om jag har fel)
dock har den vell mer vrid..


424 Inlägg
20 oktober 2007
#58
pfa skrev:
Steg 3.. har vell mindre kusar under huvven än en m3 ändå? (rätta mig om jag har fel)
dock har den vell mer vrid..
ca 320Hk/480Nm

Har filmer där en S60 R automat hänger av en M3 E46 cab SMG II från 0.
Senast redigerat av C70 (20 oktober 2007)

36 Inlägg
20 oktober 2007
#59
Zekel skrev:
vad tyckte du annars om din s60 då?
lite skillnad då bara att jag tänkt mig en t5  tongue




Doni skrev:
allt beror på in du har råd och äga en m-bil
jag funderade på en m3a 03a har jag för mig det var, men min s60R är billigare och äga än den, s60 är billigt och äga big_smile

men rent bilnöje är ju m3an självklara valet
jo jag är jättenöjd med den, hade en c70 innan, känns inte alls gubbigare tongue

men sen måste man tillägga..finns d ngn m3 E36a i världen som inte är krockad?
o hittar man en fin, så får man säkert ge överpris
Senast redigerat av Doni (20 oktober 2007)


3 112 Inlägg
20 oktober 2007
#60
Doni skrev:
Zekel skrev:
vad tyckte du annars om din s60 då?
lite skillnad då bara att jag tänkt mig en t5  tongue




Doni skrev:
allt beror på in du har råd och äga en m-bil
jag funderade på en m3a 03a har jag för mig det var, men min s60R är billigare och äga än den, s60 är billigt och äga big_smile

men rent bilnöje är ju m3an självklara valet
jo jag är jättenöjd med den, hade en c70 innan, känns inte alls gubbigare tongue

men sen måste man tillägga..finns d ngn m3 E36a i världen som inte är krockad?
o hittar man en fin, så får man säkert ge överpris
Med tanke på att M3 E30 runt 1991 års modell kostar mellan 100 och 180tkr så är väl fina M3 E36 3.2 rena fynden big_smile Vill man inte ha ett krockat vrak betalar man ändå inte mycket över 100 och upp till 140 i extremfallen.

M5 E39 är ju i en helt annan division än M3 och S60 när det gäller inredningskvalitet, komfort och lyx.
En S60 T5 går kanske att få hyffsat snabb rakt fram men det är inte så kompletta körmaskiner som M-modellerna. Kostar en del om du ska hänga med en M3 eller M5 på bana med en T5. Men nu kanske inte det är målet.


S60R är väldigt överprisatt i förhållande till vad man få för pengarna. Vill man ha fyrkrafs hade jag hellre köpt en Audi RS4a.

Har du råd så är mitt självklara val M5:an, men den kostar lite att driva. Köp den inte för dina sista slantar och snåla sen för då går det illa wink

M3:an är fortfarande snabb rakt fram, men när det svänger upptäcker man varför den fortfarande kostar dom pengar den gör. Allting är överdimensionerat och håller väldigt bra för extremt hård körning. (Min Z3 M har bränt tre par bakdäck per säsong sen 2002 och fortfarande har INGET mer än koppling bytts i drivlinan av slitageskäl).

S60 T5, nä. Ska du ha en komfortabel volvo med hyffsad standard och tycker S80 är för gubbar, varför inte. Men ska du köra aktivt är den i orginalskick ganska långt efter de två andra bilarna. Är det rattlåsrace som är enda nöjet och lite finåka duger den kanske om du kan få ner kraften i backen. Med en Quaife Diff och en rejäl chassie uppdatering blir den lite mer körbar men fortfarande är framhjuldriften ett klart minus. Men den finns ju med AWD också smile

Mina 50 cent
Senast redigerat av viccoA (20 oktober 2007)



Sök