Jag undrar hur många liter min låda ska vara till min Mac Audio 12 " som har 1000w RMS ? jag vet att den ska vara sluten men vill veta hur många liter den ska vara på ?
Jag har köpt min bas på http://www.autosound.se/ i Nyköping och han som jobba där skulle ta reda på det ,men fan jag vill ju veta det nuuuuuu som att jag vill börja bygga nu i helgen
Bassbox rekommenderade 36 liter med en F3 på 37,5 Hz. Ändrar man till 25 liter manuellt så får man inga stora förändringar, F3 blir t ex 38,5 Hz. Det är inte så kritiskt med volymen på en sluten låda. Bassbox är väl inte världens bästa program iofs.
Jag har också Bassbox och jag antar att du räknade med lite eller inget dämpmaterial, då blir den optimala volymen 36-37 liter. När jag räknade ut så räknade jag med mycket dämpning, därför blev det ca 25 liter. Annars är det ju som du säger att volymen inte är så kritisk.
Japp, prövade och ändra till heavy damping och då fick man 25,8 liter. Är inte det lite konstigt egentligen? Man tycker att mycket dämpmaterial skulle kräva mer volym.
Ja, jag är också lite förvånad men jag har en bok som heter "Loudspeaker Design Cookbook" och där står det lite om hur det ligger till. Tycker att det blir lite väl avancerat men det ska ju stämma ialla fall.
Jaha, det var skönt att höra. Jag har ju inget annat program att jämföra med, men BassBox verkar ju vara ganska seriöst så jag blev lite fundersam när du sa så.
Jag kör med TermPro för att räkna lådor.. brukar ge rätt bra resultat.. Tävlar ju även i dbdragracing med goda resultat och har enbart byggt efter termprouträkningar..