4058
Sök

problem med olja i turbinhuset

62 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#1
tjena har en fråga om vrf dt kan va olja i tryckröret mellan turbo o ic lossade röet innan vid turbon o då så var dt enmassa olja där vad beror dt på ?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2007
#2
Vad är massa? Rinner det olja ur röret eller är det rent av en mindre sjö?

Jag skulle tro du menar att slangarna är en oljehinna på insidan, detta är helt NORMALT! Brukar komme med lite från vevhusventilationen och ingen turbo håller olja 100% pefekt... En ld på 1000 mil blir ju några liter efter 20 år...


62 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#3
okej ja dt va så man kunde se att dt va olja men så jätte mkt tyckte ja inte att dt va

245 Inlägg
21 oktober 2007
#4
skruva ur pluggen som sitter längst ner på intercoolern, där kan det ligga lite olja

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

62 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#5
okej ska göra dt men hur kan man bli av med olja i turbinen?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 oktober 2007
#6
Man kan hålla på o tvätta o grejja men det är helt normalt att det är olja där...


62 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#7
okej men om vevhus ventilation inte kopplad för  att man har öppetfilter då  hur kan dt va olja där då ?

5 710 Inlägg
22 oktober 2007
#8
MrWinberg skrev:
okej men om vevhus ventilation inte kopplad för  att man har öppetfilter då  hur kan dt va olja där då ?

För att den läcker ur ur turbons lagerdel.
Anledningen till detta är flera men här kommer några:
• Kass turbo
• Högt vevhustryck pga dåliga kolvringar, sliten motor eller dålig vevhusventilation.
• Täppt oljeretur.
• Felvinklad lagerdel på turbon.

MVH Jonas
..............


Sök