Blida skrev:
Hehe,vill inte verkar oartig..men,du får inte ett annat "register" i bilen/motorn för att du ställer kamdreven på måfå/per hand.(eller jo,delvis..skit/haveri).
Men visst,man kan prova att justera några grader åt resp håll för att se om det känns bättre i motorn när man gasar..men när man ändrar kamtiderna så bör man även optimera A/F ration (bränsle luft blandningen) för att möta upp kammarnas ändring.
Vad kamdrev- Justerbara är till för är att OPTIMERA antingen ett par orginal kammar eller trimmkammar i kombination med motorns övriga modifikationer.
Denna optimering gör man INTE för hand/provar sig fram..Den gör man på rullarna.
Har du en motor som i princip har avgas och filter så har du ingen användning i princip av J-kamdrev mer än att det kanske ser snyggt ut.
Ang att inte ha nån K-rems kåpa (topp delen över dreven) är grymt korkat!!
Vad händer exempelvis om det kommer in en mindre sten och lägger sig mellan drev och kammrem?!,kanske kuggar över!
Vad man däremot kan göra om man vill ha "lätt" åtkomst till dreven för justering är att såga/skära sk Mooncuts i kåpan.
Det innebär att man sågar upp ringar lagom stora mitt framför dreven så man kommer åt att justera dom.
Då har man dels fortfarande drev som är rätt skyddade,det ser snyggt ut och dom är lätt åtkommliga.
Installationen innebär typ (i grova drag):
Bort med dina fasta icke justerbara drev (1st bult vanligen) och sen på med dina justerbara.
"nollar" dreven efter antingen tillverkarens rekomendationer, alt att man gör det efter orginal drevens placering.
Hoppas detta gav dig lite mer klarhet i hur det är med J-kamdrev.